A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hoffmann, Wesley Pinto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Toldo, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fólio - Revista de Letras
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634
Resumo: This article aims to identify the reading movements, based on the reflection on the different meanings of the term “phrase” developed in the texts of Émile Benveniste — Levels of linguistic analysis, published in 1962, and the text The form and the sense in language, from the year 1966. The research problem posed is how to bring contributions present in Benveniste's two texts, so that one can think of different movements in the teaching of school reading, as an activity created in enunciation? The theoretical foundation will be developed from the assumptions of Benveniste (2005, 2006); in the contributions of Flores (2013), and also in the studies of Petit (2009), regarding reading and school. The study involves exploratory and bibliographic research with a qualitative approach. We are guided by language teaching focused on real communication situations, which requires knowledge that goes beyond the merely metalinguistic knowledge of nomenclatures, divisions, and grammatical classifications. The language teaching we advocate requires mastery of language exercises, which are always unique and unrepeatable.
id UESB-1_73b1f7b33a255fb795386d18d087737d
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9634
network_acronym_str UESB-1
network_name_str Fólio - Revista de Letras
repository_id_str
spelling A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOSTHE LANGUAGE AND ITS DOUBLE DOMAIN: SEMIOTIC AND SEMANTIC FOR TEXT READING: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOSEnunciaçãoNíveis de Análise LinguísticaForma e sentido na linguagemEnsino de línguasEnunciationLinguistic Analysis LevelsForm and meaning in languageLanguage teachingThis article aims to identify the reading movements, based on the reflection on the different meanings of the term “phrase” developed in the texts of Émile Benveniste — Levels of linguistic analysis, published in 1962, and the text The form and the sense in language, from the year 1966. The research problem posed is how to bring contributions present in Benveniste's two texts, so that one can think of different movements in the teaching of school reading, as an activity created in enunciation? The theoretical foundation will be developed from the assumptions of Benveniste (2005, 2006); in the contributions of Flores (2013), and also in the studies of Petit (2009), regarding reading and school. The study involves exploratory and bibliographic research with a qualitative approach. We are guided by language teaching focused on real communication situations, which requires knowledge that goes beyond the merely metalinguistic knowledge of nomenclatures, divisions, and grammatical classifications. The language teaching we advocate requires mastery of language exercises, which are always unique and unrepeatable.Este artigo tem como objetivo identificar os movimentos de leitura, a partir da reflexão acerca dos diferentes sentidos do termo “frase” desenvolvido nos textos de Émile Benveniste — Os níveis de análise linguística, divulgado em 1962, e o texto A forma e o sentido na linguagem, do ano de 1966. O problema de pesquisa posto é o de como trazer contribuições presentes nos dois textos de Benveniste, para que se possa pensar em diferentes movimentos no ensino de leitura escolar, como uma atividade criada na enunciação? A fundamentação teórica será desenvolvida a partir dos pressupostos de Benveniste (2005, 2006); nas contribuições de Flores (2013), e também nos estudos de Petit (2009), no que concerne à leitura e escola. O estudo envolve uma pesquisa exploratória e bibliográfica com uma abordagem qualitativa. Pautamo-nos em um ensino de língua voltado para as situações reais comunicação, o que requer saberes que ultrapassem os saberes meramente metalinguísticos de nomenclaturas, divisões e classificações gramaticais. O ensino de língua que defendemos requer domínios de exercícios de linguagem, que são sempre singulares e irrepetíveis. Edições UESB2022-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/963410.22481/folio.v13i2.9634fólio - Revista de Letras; v. 13 n. 2 (2021): LITERATURA E VELHICE2176-4182reponame:Fólio - Revista de Letrasinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634/6678Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, Wesley Pinto Toldo, Claudia2022-03-19T17:27:02Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9634Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folioPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/oai||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com2176-41821808-3099opendoar:2022-03-19T17:27:02Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
THE LANGUAGE AND ITS DOUBLE DOMAIN: SEMIOTIC AND SEMANTIC FOR TEXT READING: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
title A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
spellingShingle A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
Hoffmann, Wesley Pinto
Enunciação
Níveis de Análise Linguística
Forma e sentido na linguagem
Ensino de línguas
Enunciation
Linguistic Analysis Levels
Form and meaning in language
Language teaching
title_short A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
title_full A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
title_fullStr A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
title_full_unstemmed A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
title_sort A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
author Hoffmann, Wesley Pinto
author_facet Hoffmann, Wesley Pinto
Toldo, Claudia
author_role author
author2 Toldo, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hoffmann, Wesley Pinto
Toldo, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Enunciação
Níveis de Análise Linguística
Forma e sentido na linguagem
Ensino de línguas
Enunciation
Linguistic Analysis Levels
Form and meaning in language
Language teaching
topic Enunciação
Níveis de Análise Linguística
Forma e sentido na linguagem
Ensino de línguas
Enunciation
Linguistic Analysis Levels
Form and meaning in language
Language teaching
description This article aims to identify the reading movements, based on the reflection on the different meanings of the term “phrase” developed in the texts of Émile Benveniste — Levels of linguistic analysis, published in 1962, and the text The form and the sense in language, from the year 1966. The research problem posed is how to bring contributions present in Benveniste's two texts, so that one can think of different movements in the teaching of school reading, as an activity created in enunciation? The theoretical foundation will be developed from the assumptions of Benveniste (2005, 2006); in the contributions of Flores (2013), and also in the studies of Petit (2009), regarding reading and school. The study involves exploratory and bibliographic research with a qualitative approach. We are guided by language teaching focused on real communication situations, which requires knowledge that goes beyond the merely metalinguistic knowledge of nomenclatures, divisions, and grammatical classifications. The language teaching we advocate requires mastery of language exercises, which are always unique and unrepeatable.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634
10.22481/folio.v13i2.9634
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634
identifier_str_mv 10.22481/folio.v13i2.9634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634/6678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv fólio - Revista de Letras; v. 13 n. 2 (2021): LITERATURA E VELHICE
2176-4182
reponame:Fólio - Revista de Letras
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Fólio - Revista de Letras
collection Fólio - Revista de Letras
repository.name.fl_str_mv Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv ||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com
_version_ 1750309011676200960