A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fólio - Revista de Letras |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634 |
Resumo: | This article aims to identify the reading movements, based on the reflection on the different meanings of the term “phrase” developed in the texts of Émile Benveniste — Levels of linguistic analysis, published in 1962, and the text The form and the sense in language, from the year 1966. The research problem posed is how to bring contributions present in Benveniste's two texts, so that one can think of different movements in the teaching of school reading, as an activity created in enunciation? The theoretical foundation will be developed from the assumptions of Benveniste (2005, 2006); in the contributions of Flores (2013), and also in the studies of Petit (2009), regarding reading and school. The study involves exploratory and bibliographic research with a qualitative approach. We are guided by language teaching focused on real communication situations, which requires knowledge that goes beyond the merely metalinguistic knowledge of nomenclatures, divisions, and grammatical classifications. The language teaching we advocate requires mastery of language exercises, which are always unique and unrepeatable. |
id |
UESB-1_73b1f7b33a255fb795386d18d087737d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9634 |
network_acronym_str |
UESB-1 |
network_name_str |
Fólio - Revista de Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOSTHE LANGUAGE AND ITS DOUBLE DOMAIN: SEMIOTIC AND SEMANTIC FOR TEXT READING: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOSEnunciaçãoNíveis de Análise LinguísticaForma e sentido na linguagemEnsino de línguasEnunciationLinguistic Analysis LevelsForm and meaning in languageLanguage teachingThis article aims to identify the reading movements, based on the reflection on the different meanings of the term “phrase” developed in the texts of Émile Benveniste — Levels of linguistic analysis, published in 1962, and the text The form and the sense in language, from the year 1966. The research problem posed is how to bring contributions present in Benveniste's two texts, so that one can think of different movements in the teaching of school reading, as an activity created in enunciation? The theoretical foundation will be developed from the assumptions of Benveniste (2005, 2006); in the contributions of Flores (2013), and also in the studies of Petit (2009), regarding reading and school. The study involves exploratory and bibliographic research with a qualitative approach. We are guided by language teaching focused on real communication situations, which requires knowledge that goes beyond the merely metalinguistic knowledge of nomenclatures, divisions, and grammatical classifications. The language teaching we advocate requires mastery of language exercises, which are always unique and unrepeatable.Este artigo tem como objetivo identificar os movimentos de leitura, a partir da reflexão acerca dos diferentes sentidos do termo “frase” desenvolvido nos textos de Émile Benveniste — Os níveis de análise linguística, divulgado em 1962, e o texto A forma e o sentido na linguagem, do ano de 1966. O problema de pesquisa posto é o de como trazer contribuições presentes nos dois textos de Benveniste, para que se possa pensar em diferentes movimentos no ensino de leitura escolar, como uma atividade criada na enunciação? A fundamentação teórica será desenvolvida a partir dos pressupostos de Benveniste (2005, 2006); nas contribuições de Flores (2013), e também nos estudos de Petit (2009), no que concerne à leitura e escola. O estudo envolve uma pesquisa exploratória e bibliográfica com uma abordagem qualitativa. Pautamo-nos em um ensino de língua voltado para as situações reais comunicação, o que requer saberes que ultrapassem os saberes meramente metalinguísticos de nomenclaturas, divisões e classificações gramaticais. O ensino de língua que defendemos requer domínios de exercícios de linguagem, que são sempre singulares e irrepetíveis. Edições UESB2022-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/963410.22481/folio.v13i2.9634fólio - Revista de Letras; v. 13 n. 2 (2021): LITERATURA E VELHICE2176-4182reponame:Fólio - Revista de Letrasinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634/6678Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHoffmann, Wesley Pinto Toldo, Claudia2022-03-19T17:27:02Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9634Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folioPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/oai||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com2176-41821808-3099opendoar:2022-03-19T17:27:02Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS THE LANGUAGE AND ITS DOUBLE DOMAIN: SEMIOTIC AND SEMANTIC FOR TEXT READING: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
title |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
spellingShingle |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS Hoffmann, Wesley Pinto Enunciação Níveis de Análise Linguística Forma e sentido na linguagem Ensino de línguas Enunciation Linguistic Analysis Levels Form and meaning in language Language teaching |
title_short |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
title_full |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
title_fullStr |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
title_full_unstemmed |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
title_sort |
A LÍNGUA E SEU DUPLO DOMÍNIO: O SEMIÓTICO E O SEMÂNTICO PARA A LEITURA DE TEXTOS |
author |
Hoffmann, Wesley Pinto |
author_facet |
Hoffmann, Wesley Pinto Toldo, Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Toldo, Claudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hoffmann, Wesley Pinto Toldo, Claudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enunciação Níveis de Análise Linguística Forma e sentido na linguagem Ensino de línguas Enunciation Linguistic Analysis Levels Form and meaning in language Language teaching |
topic |
Enunciação Níveis de Análise Linguística Forma e sentido na linguagem Ensino de línguas Enunciation Linguistic Analysis Levels Form and meaning in language Language teaching |
description |
This article aims to identify the reading movements, based on the reflection on the different meanings of the term “phrase” developed in the texts of Émile Benveniste — Levels of linguistic analysis, published in 1962, and the text The form and the sense in language, from the year 1966. The research problem posed is how to bring contributions present in Benveniste's two texts, so that one can think of different movements in the teaching of school reading, as an activity created in enunciation? The theoretical foundation will be developed from the assumptions of Benveniste (2005, 2006); in the contributions of Flores (2013), and also in the studies of Petit (2009), regarding reading and school. The study involves exploratory and bibliographic research with a qualitative approach. We are guided by language teaching focused on real communication situations, which requires knowledge that goes beyond the merely metalinguistic knowledge of nomenclatures, divisions, and grammatical classifications. The language teaching we advocate requires mastery of language exercises, which are always unique and unrepeatable. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634 10.22481/folio.v13i2.9634 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634 |
identifier_str_mv |
10.22481/folio.v13i2.9634 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9634/6678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 fólio - Revista de Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
fólio - Revista de Letras; v. 13 n. 2 (2021): LITERATURA E VELHICE 2176-4182 reponame:Fólio - Revista de Letras instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Fólio - Revista de Letras |
collection |
Fólio - Revista de Letras |
repository.name.fl_str_mv |
Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com |
_version_ |
1750309011676200960 |