EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681 |
Resumo: | This paper presents a methodological proposal for the teaching-learning process of exponential function, based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, for the procedure of global interpretation of the sketch of curves of exponential functions. This strategy seeks a broader look to the study of the object of knowledge in the graphical representation of exponential curves, compared to the point-to-point approach conventionally used in its study in high school contexts, since the sketch is understood as a representation of an object described by an algebraic expression. The global figural interpretation allows to establish connections of mathematical representations between the algebraic and graphical registers, so that it is perceived the links between both, while highlighting the dual representation of the same mathematical object, with different contents and meanings. |
id |
UESB-6_7f34b368d40ecf0de9ce3cb92df89e7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10681 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICATHE TRACING OF CURVES OF EXPONENTIAL FUNCTIONS BASED ON THE THEORY OF SEMIOTIC REPRESENTATION REGISTERSO TRAÇADO DE CURVAS DE FUNÇÕES EXPONENCIAIS COM BASE NA TEORIA DOS REGISTROS DE REPRESENTAÇÃO SEMIÓTICAPropriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto.This paper presents a methodological proposal for the teaching-learning process of exponential function, based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, for the procedure of global interpretation of the sketch of curves of exponential functions. This strategy seeks a broader look to the study of the object of knowledge in the graphical representation of exponential curves, compared to the point-to-point approach conventionally used in its study in high school contexts, since the sketch is understood as a representation of an object described by an algebraic expression. The global figural interpretation allows to establish connections of mathematical representations between the algebraic and graphical registers, so that it is perceived the links between both, while highlighting the dual representation of the same mathematical object, with different contents and meanings.Este trabajo presenta una propuesta metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la función exponencial, basada en la Teoría de los Registros de Representación Semiótica de Raymond Duval, para el procedimiento de interpretación global del croquis de las curvas de las funciones exponenciales. Esta estrategia busca una mirada más amplia al estudio del objeto de conocimiento en la representación gráfica de las curvas exponenciales, en comparación con el enfoque punto a punto utilizado convencionalmente en su estudio en contextos de bachillerato, ya que el croquis se entiende como una representación de un objeto descrito por una expresión algebraica. La interpretación figural global permite establecer conexiones de las representaciones matemáticas entre los registros algebraico y gráfico, de modo que se perciben los vínculos entre ambos, a la vez que se muestra la doble representación de un mismo objeto matemático, con contenidos y significados diferentes.Este artigo apresenta uma proposta metodológica para o processo ensino-aprendizagem de função exponencial, com base na Teoria dos Registros de Representação Semiótica de Raymond Duval, para o procedimento de interpretação global do esboço de curvas de funções exponenciais. Essa estratégia busca um olhar mais amplo para o estudo do objeto de conhecimento na representação gráfica de curvas exponenciais, em comparação com a abordagem ponto a ponto convencionalmente utilizada em seu estudo em contextos de Ensino Médio, uma vez que o traçado é compreendido como representação de um objeto descrito por uma expressão algébrica. A interpretação global figural permite estabelecer conexões das representações matemáticas entre os registros algébrico e gráfico, de modo que se perceba as articulações entre ambos, ao mesmo tempo que evidencia a dupla representação do mesmo objeto matemático, com conteúdos e significados distintos.Edições UESB2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1068110.22481/rbba.v11i01.10681Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-1102316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681/6845Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Paulo CesarOrtiz Souza, Adriano Lourenço, Edrei Henrique2022-06-01T13:15:04Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10681Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2022-06-01T13:15:04Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA THE TRACING OF CURVES OF EXPONENTIAL FUNCTIONS BASED ON THE THEORY OF SEMIOTIC REPRESENTATION REGISTERS O TRAÇADO DE CURVAS DE FUNÇÕES EXPONENCIAIS COM BASE NA TEORIA DOS REGISTROS DE REPRESENTAÇÃO SEMIÓTICA |
title |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA |
spellingShingle |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA Oliveira, Paulo Cesar Propriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto. |
title_short |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA |
title_full |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA |
title_fullStr |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA |
title_full_unstemmed |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA |
title_sort |
EL TRAZADO DE CURVAS DE FUNCIONES EXPONENCIALES BASADO EN LA TEORÍA DE LOS REGISTROS DE REPRESENTACIÓN SEMIÓTICA |
author |
Oliveira, Paulo Cesar |
author_facet |
Oliveira, Paulo Cesar Ortiz Souza, Adriano Lourenço, Edrei Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Ortiz Souza, Adriano Lourenço, Edrei Henrique |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Paulo Cesar Ortiz Souza, Adriano Lourenço, Edrei Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Propriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto. |
topic |
Propriedades figurais, Função exponencial. Abordagem ponto a ponto. |
description |
This paper presents a methodological proposal for the teaching-learning process of exponential function, based on Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Registers, for the procedure of global interpretation of the sketch of curves of exponential functions. This strategy seeks a broader look to the study of the object of knowledge in the graphical representation of exponential curves, compared to the point-to-point approach conventionally used in its study in high school contexts, since the sketch is understood as a representation of an object described by an algebraic expression. The global figural interpretation allows to establish connections of mathematical representations between the algebraic and graphical registers, so that it is perceived the links between both, while highlighting the dual representation of the same mathematical object, with different contents and meanings. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681 10.22481/rbba.v11i01.10681 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v11i01.10681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/10681/6845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 11 No. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 11 n. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 11 Núm. 01 (2022): Das Ciências Humanas, Sociais às Aplicadas; 92-110 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470915858432 |