EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Binacional Brasil-Argentina |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718 |
Resumo: | Faced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE). |
id |
UESB-6_892f36567e3f78d50abc26aa2fbd3d1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9718 |
network_acronym_str |
UESB-6 |
network_name_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?PEASANT EDUCATION AND REMOTE TEACHING: WHICH FORMATIVE PROCESSES FIT ON A SCREEN?EDUCACIÓN RURAL Y LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: ¿CUALES PROCESOS EDUCATIVOS ENCANJÁN EM LAS PANTALLAS?Educação do CampoEnsino RemotoProcessos formativosEducación del campoEducación a distanciaProcesos formativosCountryside EducationRemote TeachingFormative ProcessesFaced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE). Frente a una crisis de salud pública global que se produjo en 2020, nosotros enfrentamos a una transformación de los procesos educativos que cambió de las escuelas y de los espacios de capacitación a las pantallas de computadoras y teléfonos celulares. Mucho se ha discutido sobre los impactos de la educación a distancia para estudiantes de todo Brasil, pero se ha visto poca reflexión sobre las repercusiones del distanciamiento social en la formación de los pueblos rurales frente a la realidad concreta de un país en la periferia del capitalismo, en la sociedad de clases. Este texto tiene como objetivo reflexionar sobre la enseñanza a distancia a la luz de los conceptos y principios de la Educación Rural y si existen posibilidades de que la praxis educativa de / para la población rural se materialice mediante esta modalidad de enseñanza según lo recomendado por el Consejo Nacional de Educación (CNE).Diante de uma crise de saúde pública mundial que se estabeleceu no ano de 2020, nos vimos diante da transformação dos processos educativos que saíram de dentro das escolas e da presencialidade dos espaços de formação para detrás das telas dos computadores e celulares. Muito se discutiu acerca dos impactos do ensino remoto para os/as estudantes de todo Brasil, mas, pouca reflexão foi vista acerca dos rebatimentos do distanciamento social na formação dos povos do campo diante da realidade concreta de um país da periferia do capitalismo na sociedade de classes. Esse texto tem como objetivo refletir sobre o ensino remoto à luz das concepções e princípios da Educação do Campo (EdoC) e se há possibilidades das práxis educativas do/para os povos do campo se materializarem por meio dessa modalidade de ensino como foi preconizada pelo Conselho Nacional de Educação (CNE).Edições UESB2021-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/971810.22481/rbba.v10i02.9718Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-1992316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718/6324Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLomba Bulhosa Oliveira, Saulda Silva, Matheus GomesInacio Diório, Ana Paula 2021-12-01T11:49:47Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9718Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-12-01T11:49:47Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? PEASANT EDUCATION AND REMOTE TEACHING: WHICH FORMATIVE PROCESSES FIT ON A SCREEN? EDUCACIÓN RURAL Y LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: ¿CUALES PROCESOS EDUCATIVOS ENCANJÁN EM LAS PANTALLAS? |
title |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? Lomba Bulhosa Oliveira, Saul Educação do Campo Ensino Remoto Processos formativos Educación del campo Educación a distancia Procesos formativos Countryside Education Remote Teaching Formative Processes |
title_short |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? |
title_full |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? |
title_sort |
EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA? |
author |
Lomba Bulhosa Oliveira, Saul |
author_facet |
Lomba Bulhosa Oliveira, Saul da Silva, Matheus Gomes Inacio Diório, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Matheus Gomes Inacio Diório, Ana Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lomba Bulhosa Oliveira, Saul da Silva, Matheus Gomes Inacio Diório, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo Ensino Remoto Processos formativos Educación del campo Educación a distancia Procesos formativos Countryside Education Remote Teaching Formative Processes |
topic |
Educação do Campo Ensino Remoto Processos formativos Educación del campo Educación a distancia Procesos formativos Countryside Education Remote Teaching Formative Processes |
description |
Faced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718 10.22481/rbba.v10i02.9718 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718 |
identifier_str_mv |
10.22481/rbba.v10i02.9718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718/6324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199 2316-1205 reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
collection |
Revista Binacional Brasil-Argentina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbba@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797220470866575360 |