EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lomba Bulhosa Oliveira, Saul
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: da Silva, Matheus Gomes, Inacio Diório, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Binacional Brasil-Argentina
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718
Resumo: Faced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE).  
id UESB-6_892f36567e3f78d50abc26aa2fbd3d1b
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9718
network_acronym_str UESB-6
network_name_str Revista Binacional Brasil-Argentina
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?PEASANT EDUCATION AND REMOTE TEACHING: WHICH FORMATIVE PROCESSES FIT ON A SCREEN?EDUCACIÓN RURAL Y LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: ¿CUALES PROCESOS EDUCATIVOS ENCANJÁN EM LAS PANTALLAS?Educação do CampoEnsino RemotoProcessos formativosEducación del campoEducación a distanciaProcesos formativosCountryside EducationRemote TeachingFormative ProcessesFaced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE).  Frente a una crisis de salud pública global que se produjo en 2020, nosotros enfrentamos a una transformación de los procesos educativos que cambió de las escuelas y de los espacios de capacitación a las pantallas de computadoras y teléfonos celulares. Mucho se ha discutido sobre los impactos de la educación a distancia para estudiantes de todo Brasil, pero se ha visto poca reflexión sobre las repercusiones del distanciamiento social en la formación de los pueblos rurales frente a la realidad concreta de un país en la periferia del capitalismo, en la sociedad de clases. Este texto tiene como objetivo reflexionar sobre la enseñanza a distancia a la luz de los conceptos y principios de la Educación Rural y si existen posibilidades de que la praxis educativa de / para la población rural se materialice mediante esta modalidad de enseñanza según lo recomendado por el Consejo Nacional de Educación (CNE).Diante de uma crise de saúde pública mundial que se estabeleceu no ano de 2020, nos vimos diante da transformação dos processos educativos que saíram de dentro das escolas e da presencialidade dos espaços de formação para detrás das telas dos computadores e celulares. Muito se discutiu acerca dos impactos do ensino remoto para os/as estudantes de todo Brasil, mas, pouca reflexão foi vista acerca dos rebatimentos do distanciamento social na formação dos povos do campo diante da realidade concreta de um país da periferia do capitalismo na sociedade de classes. Esse texto tem como objetivo refletir sobre o ensino remoto à luz das concepções e princípios da Educação do Campo (EdoC) e se há possibilidades das práxis educativas do/para os povos do campo se materializarem por meio dessa modalidade de ensino como foi preconizada pelo Conselho Nacional de Educação (CNE).Edições UESB2021-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/971810.22481/rbba.v10i02.9718Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-1992316-1205reponame:Revista Binacional Brasil-Argentinainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718/6324Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciênciashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLomba Bulhosa Oliveira, Saulda Silva, Matheus GomesInacio Diório, Ana Paula 2021-12-01T11:49:47Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9718Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/oairbba@uesb.edu.br||2316-12052316-1205opendoar:2021-12-01T11:49:47Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
PEASANT EDUCATION AND REMOTE TEACHING: WHICH FORMATIVE PROCESSES FIT ON A SCREEN?
EDUCACIÓN RURAL Y LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: ¿CUALES PROCESOS EDUCATIVOS ENCANJÁN EM LAS PANTALLAS?
title EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
spellingShingle EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
Lomba Bulhosa Oliveira, Saul
Educação do Campo
Ensino Remoto
Processos formativos
Educación del campo
Educación a distancia
Procesos formativos
Countryside Education
Remote Teaching
Formative Processes
title_short EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
title_full EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
title_fullStr EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
title_sort EDUCAÇÃO DO CAMPO E O ENSINO REMOTO: QUAIS PROCESSOS FORMATIVOS CABEM NUMA TELA?
author Lomba Bulhosa Oliveira, Saul
author_facet Lomba Bulhosa Oliveira, Saul
da Silva, Matheus Gomes
Inacio Diório, Ana Paula
author_role author
author2 da Silva, Matheus Gomes
Inacio Diório, Ana Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lomba Bulhosa Oliveira, Saul
da Silva, Matheus Gomes
Inacio Diório, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Ensino Remoto
Processos formativos
Educación del campo
Educación a distancia
Procesos formativos
Countryside Education
Remote Teaching
Formative Processes
topic Educação do Campo
Ensino Remoto
Processos formativos
Educación del campo
Educación a distancia
Procesos formativos
Countryside Education
Remote Teaching
Formative Processes
description Faced with a global public health crisis that took place in 2020 we were the transformation of educational processes that emerged from within schools and the presence of educational spaces behind the screens of computers and cell phones. Much has been discussed about the impacts of remote education for students from all over Brazil but little reflection was seen about the repercussions of social distancing in the formation of peasant peoples in the face of the concrete reality of a country on the periphery of capitalism in class society. This text aims to reflect on remote teaching in the light of the concepts and principles of Peasant Education and if there are possibilities for educational praxis of/for peasant people to materialize through this teaching modality as recommended by the National Council of Education (CNE).  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718
10.22481/rbba.v10i02.9718
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718
identifier_str_mv 10.22481/rbba.v10i02.9718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/9718/6324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue between the sciences; Vol. 10 No. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências; v. 10 n. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199
Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre las ciencias; Vol. 10 Núm. 02 (2021): Ciência e luta de classes: o capitalismo e os (des)caminhos da humanidade ; 185-199
2316-1205
reponame:Revista Binacional Brasil-Argentina
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista Binacional Brasil-Argentina
collection Revista Binacional Brasil-Argentina
repository.name.fl_str_mv Revista Binacional Brasil-Argentina - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rbba@uesb.edu.br||
_version_ 1797220470866575360