Desenvolvimento da escrita em crianças brasileiras
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10975 |
Resumo: | This article presents some results of a longitudinal study carried out, along 2019, with 111 children (4 to 6 years old) from the municipality of São Francisco do Conde, Bahia (Brazil). The objective was to analyze the particularities of the cognitive processes in the acquisition of the written language in Brazilian Portuguese (PB). Children were interviewed individually in two sessions with a six-month interval between them. The interview included a dictation of nine words from the same semantic field. Here, we analyze the writing and reading of the first five words. The results show the reappearance of the developmentally ordered levels of psychogenetic acquisition of early literacy previously identified in Spanish. These levels are Pre-phonetizing, Syllabic, and Alphabetic. Two intermediate periods within them are Initial Syllabic and Syllabic-Alphabetic. The results also indicate some specificities in the evolution of PB. For instance, the early use of consonant letters, with or without sound pertinency. This early use is related to a dissymmetry between five written vowels and twelve vowels in PB speech, against the relation of five to five in Spanish. This hypothesis needs further research. |
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Desenvolvimento da escrita em crianças brasileirasDesarrollo de la escritura en niños brasileñosWriting development in brazilian children alfabetizaçãopsicogênese da escritalíngua portuguesaalfabetizaciónpsicogénesis de la escrituralengua portuguesaliteracywritten language developmentPortuguese written languageThis article presents some results of a longitudinal study carried out, along 2019, with 111 children (4 to 6 years old) from the municipality of São Francisco do Conde, Bahia (Brazil). The objective was to analyze the particularities of the cognitive processes in the acquisition of the written language in Brazilian Portuguese (PB). Children were interviewed individually in two sessions with a six-month interval between them. The interview included a dictation of nine words from the same semantic field. Here, we analyze the writing and reading of the first five words. The results show the reappearance of the developmentally ordered levels of psychogenetic acquisition of early literacy previously identified in Spanish. These levels are Pre-phonetizing, Syllabic, and Alphabetic. Two intermediate periods within them are Initial Syllabic and Syllabic-Alphabetic. The results also indicate some specificities in the evolution of PB. For instance, the early use of consonant letters, with or without sound pertinency. This early use is related to a dissymmetry between five written vowels and twelve vowels in PB speech, against the relation of five to five in Spanish. This hypothesis needs further research.El artículo presenta algunos resultados de un estudio longitudinal en el que participaron 111 niños (de 4 a 6 años) del municipio de São Francisco do Conde, Bahía. El propósito es analizar las particularidades de los procesos cognitivos de la adquisición de la lengua escrita en el portugués brasileiro (PB). Se realizaron entrevistas individuales. Cada niño fue entrevistado en dos ocasiones, durante 2019, con un intervalo de seis meses. Cada entrevista consistió en un dictado de nueve palabras del mismo campo semántico. En este trabajo se analiza la escritura e interpretación de las primeras cinco palabras. Los resultados muestran la reaparición de los niveles de evolución psicogenética, previamente identificados en español: Pre-fonetizante, Silábico y Alfabético, así como los períodos intermediarios Silábico Inicial y Silábico-Alfabético. Los resultados también indican algunas particularidades en la evolución del PB. Una diferencia, con respecto a la evolución en español, es el uso precoz de letras consonantes, con o sin pertinencia sonora. Este dato es interpretado a la luz de la diversidad de vocales en el PB (12 en el habla y 5 en la escritura). Eso crea una situación de asimetría en el PB que el español desconoce. Esta y otras particularidades sugieren la realización de otras investigaciones.O artigo apresenta os resultados de um estudo longitudinal realizado com 111 crianças (4 a 6 años), do município de São Francisco do Conde/BA com o propósito de analisar as particularidades dos processos cognitivos subjacentes à aquisição da escrita no português brasileiro (PB). Ao longo de 2019 foram realizadas duas entrevistas individuais, com um intervalo de seis meses. A situação proposta consistia em um ditado de nove palavras do mesmo campo semântico. Para análise da evolução psicogenética da escrita foram consideradas a escrita e a interpretação das cinco primeiras palavras. Os resultados indicam que os níveis de evolução psicogenética, previamente identificados em espanhol, reaparecem nesse estudo: Pré-fonetizante, Silábico e Alfabético como níveis básicos; e Silábico Inicial e Silábico-Alfabético, como intermediários. Neste artigo são apresentados alguns dos resultados da investigação sobre as particularidades dessa evolução no PB. Uma diferença observável em relação ao espanhol diz respeito ao uso precoce de letras consonantais, com ou sem pertinência sonora, fato este interpretado à luz da diversidade de vogais no PB, que cria uma situação de assimetria com as vogais escritas que o espanhol desconhece. As particularidades da construção da escrita do PB, identificadas nesse estudo, sugerem a realização de outras investigações.Edições UESB2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos ParesTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1097510.22481/praxisedu.v18i49.10975Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e10975Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e10975Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e109752178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10975/6858Copyright (c) 2022 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreiro, EmiliaZen, Giovana Cristina2022-06-29T20:52:55Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/10975Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2022-06-29T20:52:55Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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