Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: João, Patrícia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues, Ana V., Henriques, Maria Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8810
Resumo: This paper presents the design, validation and a pilot study of two questionnaires (Initial Questionnaire and Final Questionnaire) as research instruments for collecting data to support an ongoing PhD project at the University of Aveiro (Portugal) on geosciences education in Basic Education (from the 1st to the 9th grade), specifically "Science teaching in primary education: sustainable development and practical activities on soil". Responses will be provided in two moments in the frame of a Training Workshop for sciences teachers of the Portuguese Basic Education System: i) at the beginning of the Workshop, using the Initial Questionnaire, in order to understand the teachers´ perceptions on their own teaching practices in earth sciences related to Sustainable Development, and ii) at the end of the Workshop, based on the Final Questionnaire, aiming at perceiving the teachers´ perspectives about their participation in the Workshop as a contribution for their professional development, specifically in the preparation and development of practical scientific activities, particularly in the area of Geosciences.
id UESB-7_85fa414d5b3aeb75055ed4bc0985671e
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8810
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionáriosEnseñanza de geociencias y desarrollo sostenible: concepción y validación de cuestionariosGeosciences education and sustainable development: conception and validation of questionnairesEnsino de geociênciasDesenvolvimento sustentávelQuestionáriosGeosciences educationSustainable developmentQuestionnairesenseñanza de geocienciasdesarrollo sosteniblecuestionariosThis paper presents the design, validation and a pilot study of two questionnaires (Initial Questionnaire and Final Questionnaire) as research instruments for collecting data to support an ongoing PhD project at the University of Aveiro (Portugal) on geosciences education in Basic Education (from the 1st to the 9th grade), specifically "Science teaching in primary education: sustainable development and practical activities on soil". Responses will be provided in two moments in the frame of a Training Workshop for sciences teachers of the Portuguese Basic Education System: i) at the beginning of the Workshop, using the Initial Questionnaire, in order to understand the teachers´ perceptions on their own teaching practices in earth sciences related to Sustainable Development, and ii) at the end of the Workshop, based on the Final Questionnaire, aiming at perceiving the teachers´ perspectives about their participation in the Workshop as a contribution for their professional development, specifically in the preparation and development of practical scientific activities, particularly in the area of Geosciences.Neste trabalho apresentam-se a concepção, elaboração, validação e estudo piloto de dois questionários (Questionário Inicial e Questionário Final) para a recolha de dados de apoio a um projeto de doutoramento em curso na Universidade de Aveiro (Portugal) sobre o educação de geociências no Ensino Básico (do 1.º ao 9.º ano), especificamente "Ensino de ciências no ensino básico: desenvolvimento sustentável e atividades práticas em solo". Estes questionários foram aplicados em dois momentos no âmbito de uma Oficina de Formação para Professores de Ciências do Ensino Básico português: i) no início da Oficina de Formação, utilizando o Questionário Inicial, de forma a conhecer as percepções dos professores sobre as suas práticas de ensino de geociências relacionadas com o Desenvolvimento Sustentável, e ii) no final da Oficina, o Questionário Final, com o objetivo de perceber as perspectivas dos professores sobre a sua participação na Oficina, a sua contribuição para o próprio desenvolvimento profissional, especificamente na preparação e desenvolvimento de atividades práticas, nomeadamente na área das Geociências.En este trabajo se presentan la concepción, elaboración, validación y estudio piloto de dos cuestionarios (Cuestionario Inicial y Cuestionario Final) para la recogida de datos en el ámbito de una Tesis Doctoral en la Universidad de Aveiro (Portugal) sobre enseñanza de geociencias en la Educación Básica (del 1 al 9.° grado), en concreto “La enseñanza de las ciencias en la educación primaria: desarrollo sostenible y actividades prácticas sobre suelo”. Estos cuestionarios se cumplimentarán en dos momentos en un Taller de Formación para profesores de ciencias de Educación Básica Portuguesa: 1) al inicio del Taller, con el Cuestionario Inicial, se pretende percibir las prácticas docentes en el área de geociencias, en el marco del Desarrollo Sostenible, y 2) al final del Taller, con el Cuestionario Final, se pretende conocer la perspectiva de cada profesor sobre la participación en dicho Taller, como herramienta para su desarrollo profesional, específicamente en la preparación y desarrollo de actividades científicas prácticas, en particular en el área de geocienciasEdições UESB2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/881010.22481/praxisedu.v17i48.8810Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 213-233Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 213-233Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 213-2332178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8810/6143Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJoão, PatríciaRodrigues, Ana V.Henriques, Maria Helena2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8810Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
Enseñanza de geociencias y desarrollo sostenible: concepción y validación de cuestionarios
Geosciences education and sustainable development: conception and validation of questionnaires
title Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
spellingShingle Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
João, Patrícia
Ensino de geociências
Desenvolvimento sustentável
Questionários
Geosciences education
Sustainable development
Questionnaires
enseñanza de geociencias
desarrollo sostenible
cuestionarios
title_short Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
title_full Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
title_fullStr Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
title_full_unstemmed Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
title_sort Ensino de Geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários
author João, Patrícia
author_facet João, Patrícia
Rodrigues, Ana V.
Henriques, Maria Helena
author_role author
author2 Rodrigues, Ana V.
Henriques, Maria Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv João, Patrícia
Rodrigues, Ana V.
Henriques, Maria Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de geociências
Desenvolvimento sustentável
Questionários
Geosciences education
Sustainable development
Questionnaires
enseñanza de geociencias
desarrollo sostenible
cuestionarios
topic Ensino de geociências
Desenvolvimento sustentável
Questionários
Geosciences education
Sustainable development
Questionnaires
enseñanza de geociencias
desarrollo sostenible
cuestionarios
description This paper presents the design, validation and a pilot study of two questionnaires (Initial Questionnaire and Final Questionnaire) as research instruments for collecting data to support an ongoing PhD project at the University of Aveiro (Portugal) on geosciences education in Basic Education (from the 1st to the 9th grade), specifically "Science teaching in primary education: sustainable development and practical activities on soil". Responses will be provided in two moments in the frame of a Training Workshop for sciences teachers of the Portuguese Basic Education System: i) at the beginning of the Workshop, using the Initial Questionnaire, in order to understand the teachers´ perceptions on their own teaching practices in earth sciences related to Sustainable Development, and ii) at the end of the Workshop, based on the Final Questionnaire, aiming at perceiving the teachers´ perspectives about their participation in the Workshop as a contribution for their professional development, specifically in the preparation and development of practical scientific activities, particularly in the area of Geosciences.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8810
10.22481/praxisedu.v17i48.8810
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8810
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v17i48.8810
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8810/6143
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 213-233
Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 213-233
Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 213-233
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820356005888