Diferentes sentidos para tempo em discursos pela alfabetização
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14453 |
Resumo: | This article focuses on different discourses that, disseminated through the productions of researchers, on the websites of philanthropic institutions and educational programs, over a period of ten years (2012–2022), have been producing effects and constraints on curricular policies, especially for literacy (Brazil, 2012; Brazil, 2018; Brazil, 2019). Supported by the argumentation, according to the post-structural contribution, that a literal, single, homogeneous reading of any text is impossible, due to the breaking of the necessary relationship between the signifier and the signified, what has been produced about this name, time, in different areas of knowledge, is discussed. In addition, it is addressed the way in which the school and the curriculum, in a provisional and precarious way, incorporate these markings in the space of education. From the condition of vagueness of this meaning and the incessant production of meanings related to differing, the study points out the multiple meanings that this name articulates, pointing to markings that express a certain age, a method for literacy and a given teacher training, supposed to be capable of guaranteeing the consolidation of literacy in a previously established time interval. |
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Diferentes sentidos para tempo em discursos pela alfabetizaçãoDiferentes significados del tiempo en los discursos para la alfabetizaciónDifferent meanings for time in discourses for literacyalfabetizaçãodiscursotempopolítica de currículoalfabetizacióndiscursopolítica curriculartempocurriculum policydiscourseliteracytimeThis article focuses on different discourses that, disseminated through the productions of researchers, on the websites of philanthropic institutions and educational programs, over a period of ten years (2012–2022), have been producing effects and constraints on curricular policies, especially for literacy (Brazil, 2012; Brazil, 2018; Brazil, 2019). Supported by the argumentation, according to the post-structural contribution, that a literal, single, homogeneous reading of any text is impossible, due to the breaking of the necessary relationship between the signifier and the signified, what has been produced about this name, time, in different areas of knowledge, is discussed. In addition, it is addressed the way in which the school and the curriculum, in a provisional and precarious way, incorporate these markings in the space of education. From the condition of vagueness of this meaning and the incessant production of meanings related to differing, the study points out the multiple meanings that this name articulates, pointing to markings that express a certain age, a method for literacy and a given teacher training, supposed to be capable of guaranteeing the consolidation of literacy in a previously established time interval.Este artigo se debruça sobre diferentes discursos que, disseminados por intermédio de produções de pesquisadores, em sites de instituições filantrópicas e de programas educacionais, em um intervalo de dez anos (2012–2022), vêm produzindo efeitos e constrangimentos nas políticas curriculares, especialmente, para a alfabetização (Brasil, 2012; Brasil, 2018; Brasil, 2019). Sustentado pela argumentação, segundo o aporte pós-estrutural, de ser impossível uma leitura literal, única, homogênea de qualquer texto, em razão da quebra da relação necessária entre o significante e o significado, é discutido o que tem sido produzido sobre esse nome, tempo, em diferentes áreas do conhecimento. Ademais, é abordada a maneira como a escola e o currículo, de maneira provisória e precária, incorporam essas marcações no espaço da educação. A partir da condição de vagueza desta significação e da incessante produção de sentidos atinente ao diferir, o estudo aponta os múltiplos sentidos que esse nome articula, acenando para marcações que expressam uma idade certa, um método para alfabetizar e uma dada formação docente, suposta como capaz de garantir a consolidação da alfabetização em um intervalo temporal previamente estabelecido.Este artículo se centra en diferentes discursos que, difundidos a través de las producciones de investigadores, en los sitios web de instituciones filantrópicas y programas educativos, a lo largo de un período de diez años (2012-2022), han venido produciendo efectos y limitaciones en las políticas curriculares, especialmente en materia de alfabetización (Brasil, 2012; Brasil, 2018; Brasil, 2019). Apoyado en la argumentación, de acuerdo con el aporte post-estructural, de que una lectura literal, única, homogénea de cualquier texto es imposible, debido a la ruptura de la necesaria relación entre el significante y el significado, se discute lo que se ha producido sobre este nombre, el tiempo, en diferentes áreas del conocimiento. Además, se aborda la forma en que la escuela y el currículo, de manera provisional y precaria, incorporan estas marcas en el espacio educativo. A partir de la condición de vaguedad de este significado y de la incesante producción de significados relacionados con la diferencia, el estudio señala los múltiples significados que este nombre articula, señalando marcas que expresan una determinada edad, un método de alfabetización y una determinada formación docente, que se supone capaz de garantizar la consolidación de la alfabetización en un intervalo de tiempo previamente establecido.Edições UESB2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1445310.22481/praxisedu.v20i51.14453Práxis Educacional; v. 20 n. 51 (2024): Edição 2024 de publicação em fluxo contínuo; e14453Práxis Educacional; Vol. 20 Núm. 51 (2024): Edición 2024 de publicación en flujo continuo; e14453Práxis Educacional; Vol. 20 No. 51 (2024): Streaming Publishing 2024 Edition; e144532178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14453/8488Copyright (c) 2024 Práxis Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Bárbara RochaLopes, Alice Casimiro2024-02-28T17:31:11Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/14453Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2024-02-28T17:31:11Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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