Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ivanderson Pereira da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713
Resumo: This study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing.
id UESB-8_b1ffc2fedbe2fed0a59df35dd24e1670
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12713
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência PedagógicaMeanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency ProgramFormação de professoresEnsino de FísicaResidência PedagógicaTeacher trainingTeaching PhysicsPedagogical ResidenceThis study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing.Esse estudo analisou as concepções dos residentes de Física da Universidade Federal de Alagoas acerca das vivências desenvolvidas no contexto do Programa de Residência Pedagógica (PRP), implementado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, em 2018 em uma escola de turno regular e duas de tempo integral. Trata-se de um estudo de caso de natureza quanti-qualitativa. O instrumento de coleta de dados, elaborado no Google Formulários, foi estruturado com três questões fechadas e nove abertas, encaminhado para os 30 residentes, dos quais  retornaram 26 respostas. Essas foram analisadas à luz da estatística descritiva e da análise textual discursiva. Como resultados foram produzidos dois metatextos. O primeiro enfocou as contribuições do PRP para o fortalecimento da identidade docente dos residentes por meio dos pilares da formação pela pesquisa e da relação teoria e prática. O segundo metatexto enfocou as dificuldades enfrentadas pelos residentes frente à burocracia, à inflexibilidade e aos entraves do financiamento do PRP.Edições UESB2023-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1271310.22481/riduesb.v8i1.12713Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12713, 1-182525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713/8090Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ivanderson Pereira da2023-08-28T20:29:27Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12713Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-08-28T20:29:27Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
Meanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency Program
title Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
spellingShingle Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
Silva, Ivanderson Pereira da
Formação de professores
Ensino de Física
Residência Pedagógica
Teacher training
Teaching Physics
Pedagogical Residence
title_short Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
title_full Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
title_fullStr Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
title_full_unstemmed Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
title_sort Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
author Silva, Ivanderson Pereira da
author_facet Silva, Ivanderson Pereira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ivanderson Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Ensino de Física
Residência Pedagógica
Teacher training
Teaching Physics
Pedagogical Residence
topic Formação de professores
Ensino de Física
Residência Pedagógica
Teacher training
Teaching Physics
Pedagogical Residence
description This study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713
10.22481/riduesb.v8i1.12713
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v8i1.12713
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713/8090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12713, 1-18
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798187139235840