Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713 |
Resumo: | This study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing. |
id |
UESB-8_b1ffc2fedbe2fed0a59df35dd24e1670 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12713 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência PedagógicaMeanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency ProgramFormação de professoresEnsino de FísicaResidência PedagógicaTeacher trainingTeaching PhysicsPedagogical ResidenceThis study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing.Esse estudo analisou as concepções dos residentes de Física da Universidade Federal de Alagoas acerca das vivências desenvolvidas no contexto do Programa de Residência Pedagógica (PRP), implementado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, em 2018 em uma escola de turno regular e duas de tempo integral. Trata-se de um estudo de caso de natureza quanti-qualitativa. O instrumento de coleta de dados, elaborado no Google Formulários, foi estruturado com três questões fechadas e nove abertas, encaminhado para os 30 residentes, dos quais retornaram 26 respostas. Essas foram analisadas à luz da estatística descritiva e da análise textual discursiva. Como resultados foram produzidos dois metatextos. O primeiro enfocou as contribuições do PRP para o fortalecimento da identidade docente dos residentes por meio dos pilares da formação pela pesquisa e da relação teoria e prática. O segundo metatexto enfocou as dificuldades enfrentadas pelos residentes frente à burocracia, à inflexibilidade e aos entraves do financiamento do PRP.Edições UESB2023-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1271310.22481/riduesb.v8i1.12713Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12713, 1-182525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713/8090Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ivanderson Pereira da2023-08-28T20:29:27Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12713Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-08-28T20:29:27Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica Meanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency Program |
title |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica |
spellingShingle |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica Silva, Ivanderson Pereira da Formação de professores Ensino de Física Residência Pedagógica Teacher training Teaching Physics Pedagogical Residence |
title_short |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica |
title_full |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica |
title_fullStr |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica |
title_full_unstemmed |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica |
title_sort |
Significações dos Residentes de Física acerca da primeira experiência com o Programa de Residência Pedagógica |
author |
Silva, Ivanderson Pereira da |
author_facet |
Silva, Ivanderson Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ivanderson Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Ensino de Física Residência Pedagógica Teacher training Teaching Physics Pedagogical Residence |
topic |
Formação de professores Ensino de Física Residência Pedagógica Teacher training Teaching Physics Pedagogical Residence |
description |
This study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713 10.22481/riduesb.v8i1.12713 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.12713 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12713/8090 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12713, 1-18 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798187139235840 |