Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Alice Virgínia Brito de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/301
Resumo: The EAD has been developed through ICT also mediated by tutoring. This survey aimed to examine the practice of teaching tutors in the teaching-learning at a distance within the Programme for Training of Teachers on Strike-Proformação, studying public policy of EAD for teacher training; examine the conceptions of the teaching program with emphasis on the role of guardian. The contribution of mentoring teachers in learning for teachers was central problem and that is how this influence and profile of these tutors. The research made by the case study of AGF / Arapiraca-AL. The data collection took place through the use of questionnaires, conducting an interview and observation presence at meetings of tutors. The analysis of official documents and external assessments conducted in the present positive data, but research focuses on the contributions the field of mentoring for the practice of teachers teaching teachers in the process of interactions, construction of identities, conflict and cognitive learning is important for perception of the elements guiding the problems investigada.Como results, the data show a great level of satisfaction of those involved, but also presenting the points that hamper the process of learning for teachers teaching teachers.
id UFAL_008412a7c86b3021d43717c0275f875c
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/301
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃODistance EducationTeacher educationMentoringEducação a distânciaProformaçãoFormação de professoresTutoriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe EAD has been developed through ICT also mediated by tutoring. This survey aimed to examine the practice of teaching tutors in the teaching-learning at a distance within the Programme for Training of Teachers on Strike-Proformação, studying public policy of EAD for teacher training; examine the conceptions of the teaching program with emphasis on the role of guardian. The contribution of mentoring teachers in learning for teachers was central problem and that is how this influence and profile of these tutors. The research made by the case study of AGF / Arapiraca-AL. The data collection took place through the use of questionnaires, conducting an interview and observation presence at meetings of tutors. The analysis of official documents and external assessments conducted in the present positive data, but research focuses on the contributions the field of mentoring for the practice of teachers teaching teachers in the process of interactions, construction of identities, conflict and cognitive learning is important for perception of the elements guiding the problems investigada.Como results, the data show a great level of satisfaction of those involved, but also presenting the points that hamper the process of learning for teachers teaching teachers.Esta pesquisa teve como objetivos analisar a prática pedagógica dos tutores no processo de ensino-aprendizagem à distância no âmbito do Programa de Formação de Professores em Exercício-Proformação, investigar as políticas públicas de EAD para a formação de professores e analisar as concepções pedagógicas do Proformação com ênfase na função do tutor. A contribuição da tutoria na aprendizagem dos professores cursistas e a forma como acontece essa influência e o perfil desses tutores foi a problemática central do estudo. A investigação deu-se por meio do estudo de caso da AGF/ Arapiraca- AL. A coleta de dados realizou-se por meio da aplicação de questionários, realização de entrevista e observação dos tutores nos encontros presenciais. A pesquisa de campo focaliza as contribuições da tutoria para a prática pedagógica dos professores cursistas no processo de interações, construção de identidades, conflitos cognitivos e aprendizagens sendo importante para a percepção dos elementos norteadores da problemática investigada. Os resultados evidenciam um nível elevado de satisfação dos envolvidos, mas apresentam também os aspectos que dificultam o processo de ensino-aprendizagem dos professores cursistas.Universidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALMercado, Luis Paulo Leopoldohttp://lattes.cnpq.br/5780536667755396Pinto, Anamelea de CamposPINTO, Anamelea de C.Kullok, Maísa Gomes Brandãohttp://lattes.cnpq.br/8348252267620047Oliveira, Alice Virgínia Brito de2015-08-25T18:16:46Z2008-11-072015-08-25T18:16:46Z2008-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfOLIVEIRA, Alice Virgínia Brito de. Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO. 2008. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/301porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-27T15:15:48Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/301Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-27T15:15:48Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
title Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
spellingShingle Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
Oliveira, Alice Virgínia Brito de
Distance Education
Teacher education
Mentoring
Educação a distância
Proformação
Formação de professores
Tutoria
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
title_full Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
title_fullStr Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
title_full_unstemmed Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
title_sort Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO
author Oliveira, Alice Virgínia Brito de
author_facet Oliveira, Alice Virgínia Brito de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mercado, Luis Paulo Leopoldo
http://lattes.cnpq.br/5780536667755396
Pinto, Anamelea de Campos
PINTO, Anamelea de C.
Kullok, Maísa Gomes Brandão
http://lattes.cnpq.br/8348252267620047
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Alice Virgínia Brito de
dc.subject.por.fl_str_mv Distance Education
Teacher education
Mentoring
Educação a distância
Proformação
Formação de professores
Tutoria
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Distance Education
Teacher education
Mentoring
Educação a distância
Proformação
Formação de professores
Tutoria
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The EAD has been developed through ICT also mediated by tutoring. This survey aimed to examine the practice of teaching tutors in the teaching-learning at a distance within the Programme for Training of Teachers on Strike-Proformação, studying public policy of EAD for teacher training; examine the conceptions of the teaching program with emphasis on the role of guardian. The contribution of mentoring teachers in learning for teachers was central problem and that is how this influence and profile of these tutors. The research made by the case study of AGF / Arapiraca-AL. The data collection took place through the use of questionnaires, conducting an interview and observation presence at meetings of tutors. The analysis of official documents and external assessments conducted in the present positive data, but research focuses on the contributions the field of mentoring for the practice of teachers teaching teachers in the process of interactions, construction of identities, conflict and cognitive learning is important for perception of the elements guiding the problems investigada.Como results, the data show a great level of satisfaction of those involved, but also presenting the points that hamper the process of learning for teachers teaching teachers.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-07
2008-07-01
2015-08-25T18:16:46Z
2015-08-25T18:16:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Alice Virgínia Brito de. Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO. 2008. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/301
identifier_str_mv OLIVEIRA, Alice Virgínia Brito de. Contribuição da tutoria no ensino-aprendizagem dos professores cursistas do PROFORMAÇÃO. 2008. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233738639114240