“O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Claudino, Fernando
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3263
Resumo: Interpersonal relationships have an extremely important role in the formation of individuals for the construction of knowledge is through the interaction of society subjects. This knowledge is all the more relevant as more is inserted in the cultural context of the people who produce it. This study aimed at the development and implementation of an educational game for teaching dynamics for the first year of high school. The didactic experiment was conducted in a public school in the city of Maceió-AL. Through this study we sought to respond to the impact of the application of the card game Dynamic physics for teaching dynamics in the first year of high school classes was positive. The research is based on the interactionism partner Vygotsky's theory and the theory of meaningful learning of Ausubel. Its nature is qualitative and applied approach in the resolution of the problem teaching dynamics with card game as a teaching strategy. What could be observed was that the use of game physics classes enabled the development of social relations between teacher and students and between students with each other, and through the application of evaluation activities, it became clear a development in the cognitive abilities of these students in 95% of cases.
id UFAL_70c036d4280cd20ed99877e004168dc4
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3263
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”“The Teaching of Dynamics and the use of the Board Game Dynamic of Physics as a didactic strategy”Física – Estudo e ensinoDinâmica - Ensino e aprendizagemEnsino médioJogos de cartas – Meios auxiliaresSócio interacionismoAprendizagem significativaPhysics - Study and teachingDynamics - Teaching and learningHigh schoolCard gamesPartner InteracionismoMeaningful LearningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAInterpersonal relationships have an extremely important role in the formation of individuals for the construction of knowledge is through the interaction of society subjects. This knowledge is all the more relevant as more is inserted in the cultural context of the people who produce it. This study aimed at the development and implementation of an educational game for teaching dynamics for the first year of high school. The didactic experiment was conducted in a public school in the city of Maceió-AL. Through this study we sought to respond to the impact of the application of the card game Dynamic physics for teaching dynamics in the first year of high school classes was positive. The research is based on the interactionism partner Vygotsky's theory and the theory of meaningful learning of Ausubel. Its nature is qualitative and applied approach in the resolution of the problem teaching dynamics with card game as a teaching strategy. What could be observed was that the use of game physics classes enabled the development of social relations between teacher and students and between students with each other, and through the application of evaluation activities, it became clear a development in the cognitive abilities of these students in 95% of cases.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorAs relações interpessoais têm um papel de extrema importância na formação dos indivíduos pois a construção do conhecimento se dá por meio da interação dos sujeitos em sociedade. Este conhecimento é tanto mais relevante quanto mais inserido for no contexto cultural dos indivíduos que o produzem. Este estudo teve como objetivo a elaboração e aplicação de um jogo educativo para o ensino da Dinâmica para a primeira série do Ensino Médio. A experiência didática foi realizada numa escola da rede pública da cidade de Maceió-AL. Por meio deste estudo procurou-se responder se o impacto da aplicação do jogo de cartas “Dinâmica da Física” para o ensino da Dinâmica em turmas da primeira série do ensino médio foi positivo. A pesquisa está fundamentada na teoria do sócio interacionismo de Vygotsky e na teoria da aprendizagem significativa de Ausubel. Sua natureza é qualitativa e aplicada com enfoque na proposta de resolução do problema do ensino da Dinâmica com uso do jogo de cartas como estratégia didática. O que pôde ser observado foi que o uso do jogo em aulas de física proporcionou o desenvolvimento das relações sociais entre professor e alunos bem como entre os alunos entre si, e, através da aplicação de atividades avaliativas, ficou evidente um desenvolvimento nas habilidades cognitivas destes alunos em 95% dos casos.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede NacionalUFALSerra, Kleber Cavalcantihttp://lattes.cnpq.br/3763135856142994Baggio, André Luíshttp://lattes.cnpq.br/9387208061003339Dias, Wandearley da Silvahttp://lattes.cnpq.br/4655224339571082Claudino, Fernando2018-08-07T02:51:19Z2018-08-012018-08-07T02:51:19Z2016-10-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCLAUDINO, Fernando. “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”. 2016. 72 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional) – Instituto de Física, Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3263porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-08-07T02:55:23Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3263Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-08-07T02:55:23Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
“The Teaching of Dynamics and the use of the Board Game Dynamic of Physics as a didactic strategy”
title “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
spellingShingle “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
Claudino, Fernando
Física – Estudo e ensino
Dinâmica - Ensino e aprendizagem
Ensino médio
Jogos de cartas – Meios auxiliares
Sócio interacionismo
Aprendizagem significativa
Physics - Study and teaching
Dynamics - Teaching and learning
High school
Card games
Partner Interacionismo
Meaningful Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
title_full “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
title_fullStr “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
title_full_unstemmed “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
title_sort “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”
author Claudino, Fernando
author_facet Claudino, Fernando
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Serra, Kleber Cavalcanti
http://lattes.cnpq.br/3763135856142994
Baggio, André Luís
http://lattes.cnpq.br/9387208061003339
Dias, Wandearley da Silva
http://lattes.cnpq.br/4655224339571082
dc.contributor.author.fl_str_mv Claudino, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Física – Estudo e ensino
Dinâmica - Ensino e aprendizagem
Ensino médio
Jogos de cartas – Meios auxiliares
Sócio interacionismo
Aprendizagem significativa
Physics - Study and teaching
Dynamics - Teaching and learning
High school
Card games
Partner Interacionismo
Meaningful Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
topic Física – Estudo e ensino
Dinâmica - Ensino e aprendizagem
Ensino médio
Jogos de cartas – Meios auxiliares
Sócio interacionismo
Aprendizagem significativa
Physics - Study and teaching
Dynamics - Teaching and learning
High school
Card games
Partner Interacionismo
Meaningful Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description Interpersonal relationships have an extremely important role in the formation of individuals for the construction of knowledge is through the interaction of society subjects. This knowledge is all the more relevant as more is inserted in the cultural context of the people who produce it. This study aimed at the development and implementation of an educational game for teaching dynamics for the first year of high school. The didactic experiment was conducted in a public school in the city of Maceió-AL. Through this study we sought to respond to the impact of the application of the card game Dynamic physics for teaching dynamics in the first year of high school classes was positive. The research is based on the interactionism partner Vygotsky's theory and the theory of meaningful learning of Ausubel. Its nature is qualitative and applied approach in the resolution of the problem teaching dynamics with card game as a teaching strategy. What could be observed was that the use of game physics classes enabled the development of social relations between teacher and students and between students with each other, and through the application of evaluation activities, it became clear a development in the cognitive abilities of these students in 95% of cases.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-21
2018-08-07T02:51:19Z
2018-08-01
2018-08-07T02:51:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CLAUDINO, Fernando. “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”. 2016. 72 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional) – Instituto de Física, Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3263
identifier_str_mv CLAUDINO, Fernando. “O ensino da Dinâmica e o uso do jogo de tabuleiro Dinâmica da Física como estratégia didática”. 2016. 72 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional) – Instituto de Física, Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233742456979456