Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Isabela Macena dos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2911
Resumo: This dissertation is on an analysis of Alagoas management schools who choose the manager through election or partisan political statement, with the time frame the period between the years 2011 to 2015. The main objective was to analyze whether or no significant changes and differences in public schools in Alagoas who perform election of directors when compared to with partisan political statement. This work adopted as a theoretical and methodological approach to qualitative approach, emphasizing the literature review, observation, semi-structured interviews and focus groups as collection instruments; Data analysis used the Bardin Content Analysis (2011), with the analytical categories Power Relations, Participation and Democracy. The study subjects were a representative of each school segment: managers, staff, students, parents, coordinators and teachers of each school surveyed, totaling 36 subjects, six in each field of study. The theoretical framework of the Bobbio studies (1988 and 1986), Cruz Neto (2013 and 2014), Foucault (2009 and 1979), Lück (2005 and 2007), Mendonça (2001), Paro (2003), Neves (2005) Verçosa (2006) among others. The results showed that both schools with indication as to the election there is a need for further strengthening of democratic management mechanisms, as yet, in different degrees, there are party political interference in the management of schools.
id UFAL_7cd9536a6868557e43d73b9ccf8620f0
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2911
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?Of the indication to the election of school managers in Alagoas municipalities: air of rupture or of stays?Gestão escolarMunicípios alagoanosProvimento do cargo do gestorWays of filling the post of managerAlagoanos municipalitesSchool managementCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation is on an analysis of Alagoas management schools who choose the manager through election or partisan political statement, with the time frame the period between the years 2011 to 2015. The main objective was to analyze whether or no significant changes and differences in public schools in Alagoas who perform election of directors when compared to with partisan political statement. This work adopted as a theoretical and methodological approach to qualitative approach, emphasizing the literature review, observation, semi-structured interviews and focus groups as collection instruments; Data analysis used the Bardin Content Analysis (2011), with the analytical categories Power Relations, Participation and Democracy. The study subjects were a representative of each school segment: managers, staff, students, parents, coordinators and teachers of each school surveyed, totaling 36 subjects, six in each field of study. The theoretical framework of the Bobbio studies (1988 and 1986), Cruz Neto (2013 and 2014), Foucault (2009 and 1979), Lück (2005 and 2007), Mendonça (2001), Paro (2003), Neves (2005) Verçosa (2006) among others. The results showed that both schools with indication as to the election there is a need for further strengthening of democratic management mechanisms, as yet, in different degrees, there are party political interference in the management of schools.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoA presente dissertação constitui-se em uma análise da gestão de escolas alagoanas que escolhem o gestor por meio de eleição ou indicação político partidária, tendo como recorte temporal o período compreendido entre os anos de 2011 a 2015. O objetivo central foi analisar se há ou não mudanças e diferenças significativas em escolas públicas municipais de Alagoas que realizam eleição de diretores quando comparadas às com indicação político-partidária. Este trabalho adotou como opção teórico-metodológica a abordagem qualitativa, dando ênfase à revisão de literatura, observação, entrevista semiestruturada e grupo focal como instrumentos de coleta; para análise dos dados utilizou-se a Análise de Conteúdo de Bardin (2011), com as categorias analíticas Relações de Poder, Participação e Democracia. Os sujeitos da pesquisa foram um representante de cada segmento escolar: gestores, funcionários, alunos, pais, coordenadores e professores de cada escola pesquisada, totalizando 36 sujeitos, sendo seis em cada campo de estudo. O referencial teórico utilizado parte dos estudos de Bobbio (1988 e 1986), Cruz Neto (2013 e 2014), Foucault (2009 e 1979), Lück (2005 e 2007), Mendonça (2001), Paro (2003), Neves (2005), Verçosa (2006) dentre outros. Os resultados mostraram que tanto nas escolas com indicação quanto nas com eleição há a necessidade de um maior fortalecimento dos mecanismos de gestão democrática, pois ainda, em graus diferenciados, há interferência político-partidária na gestão das escolas.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALPrado, Edna Cristina dohttp://lattes.cnpq.br/8158728896858544Santos, Inalda Maria doshttp://lattes.cnpq.br/3709372442003235Colares, Maria Lilia Imbiriba Sousahttp://lattes.cnpq.br/9671465461954562Santos, Isabela Macena dos2018-03-21T16:59:34Z2018-03-202018-03-21T16:59:34Z2016-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Isabela Macena dos. Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências? 2016. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2911porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-21T16:59:34Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2911Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-21T16:59:34Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
Of the indication to the election of school managers in Alagoas municipalities: air of rupture or of stays?
title Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
spellingShingle Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
Santos, Isabela Macena dos
Gestão escolar
Municípios alagoanos
Provimento do cargo do gestor
Ways of filling the post of manager
Alagoanos municipalites
School management
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
title_full Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
title_fullStr Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
title_full_unstemmed Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
title_sort Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências?
author Santos, Isabela Macena dos
author_facet Santos, Isabela Macena dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Prado, Edna Cristina do
http://lattes.cnpq.br/8158728896858544
Santos, Inalda Maria dos
http://lattes.cnpq.br/3709372442003235
Colares, Maria Lilia Imbiriba Sousa
http://lattes.cnpq.br/9671465461954562
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Isabela Macena dos
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão escolar
Municípios alagoanos
Provimento do cargo do gestor
Ways of filling the post of manager
Alagoanos municipalites
School management
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Gestão escolar
Municípios alagoanos
Provimento do cargo do gestor
Ways of filling the post of manager
Alagoanos municipalites
School management
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation is on an analysis of Alagoas management schools who choose the manager through election or partisan political statement, with the time frame the period between the years 2011 to 2015. The main objective was to analyze whether or no significant changes and differences in public schools in Alagoas who perform election of directors when compared to with partisan political statement. This work adopted as a theoretical and methodological approach to qualitative approach, emphasizing the literature review, observation, semi-structured interviews and focus groups as collection instruments; Data analysis used the Bardin Content Analysis (2011), with the analytical categories Power Relations, Participation and Democracy. The study subjects were a representative of each school segment: managers, staff, students, parents, coordinators and teachers of each school surveyed, totaling 36 subjects, six in each field of study. The theoretical framework of the Bobbio studies (1988 and 1986), Cruz Neto (2013 and 2014), Foucault (2009 and 1979), Lück (2005 and 2007), Mendonça (2001), Paro (2003), Neves (2005) Verçosa (2006) among others. The results showed that both schools with indication as to the election there is a need for further strengthening of democratic management mechanisms, as yet, in different degrees, there are party political interference in the management of schools.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-30
2018-03-21T16:59:34Z
2018-03-20
2018-03-21T16:59:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Isabela Macena dos. Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências? 2016. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2911
identifier_str_mv SANTOS, Isabela Macena dos. Da indicação à eleição de gestores escolares em municípios alagoanos: ares de ruptura ou de permanências? 2016. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233744304570368