Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1947 |
Resumo: | This is a descriptive and exploratory case study with a cross and quantitative approach, which aimed to identify the integration process in the Education Service of nursing training in the Family Health Strategy. Data collection was performed by using a semi-structured questionnaire with a population of 60 participants and analyzed by simple statistics. In the results, we identified several difficulties and negative points in the training of these professionals. Among the positive points, stands out the inclusion of students in these services which leads to better training and these participating subjects know the features and aspects required for this training. It is concluded that frailties should be worked in the education and work world, should be conducted a continuing education, reinforcing the importance, potential and opportunities of learning service integration, and the need of training nurses to attend the demands of health system as well as enhancing the nursing category. |
id |
UFAL_a5e52b270ba4c64fbfae65b700eaca78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1947 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da famíliaEducation service integration in formation of nurses in family health strategyServiços de Integração Docente-AssistencialCapacitação ProfissionalSaúde da FamíliaPolíticas PúblicasServices of Integration Teaching-AssistencialProfessional TrainingFamily HealthPublic politicsCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINAThis is a descriptive and exploratory case study with a cross and quantitative approach, which aimed to identify the integration process in the Education Service of nursing training in the Family Health Strategy. Data collection was performed by using a semi-structured questionnaire with a population of 60 participants and analyzed by simple statistics. In the results, we identified several difficulties and negative points in the training of these professionals. Among the positive points, stands out the inclusion of students in these services which leads to better training and these participating subjects know the features and aspects required for this training. It is concluded that frailties should be worked in the education and work world, should be conducted a continuing education, reinforcing the importance, potential and opportunities of learning service integration, and the need of training nurses to attend the demands of health system as well as enhancing the nursing category.Trata-se de um estudo de caso, descritivo, exploratório, com abordagem quantitativa, transversal, que teve como objetivo identificar o Processo de Integração Ensino Serviço na Formação de Enfermeiros na Estratégia Saúde da Família. A coleta de dados foi realizada, utilizando-se um questionário semiestruturado com a população de 60 participantes e analisada por estatística simples. Nos resultados, identificaram-se diversas dificuldades e pontos negativos na formação deste profissional. Entre os pontos positivos destaca-se que a inserção dos discentes nestes serviços leva a uma melhor formação profissional e que os sujeitos participantes conhecem as características e aspectos necessários para esta formação. Conclui-se que as fragilidades devem ser trabalhadas pelo mundo do ensino e do trabalho, deve ser realizada educação permanente, reforçando a importância, potencialidades e oportunidades da integração ensino serviço, além da necessidade de formação de enfermeiros para atender as demandas do sistema de saúde, bem como potencializar a categoria de enfermagem.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino na SaúdeUFALVieira, Maria de Lourdes Fonsecahttp://lattes.cnpq.br/7187168101466129Araújo, Ladjane do Carmo de Albuquerquehttp://lattes.cnpq.br/7314900445970472Medeiros, Mércia Lamenhahttp://lattes.cnpq.br/5665487289891813Silva, Durcival Francisco da2017-09-21T17:12:34Z2017-09-082017-09-21T17:12:34Z2013-07-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Durcival Francisco da. Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1947porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-11-27T21:29:31Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1947Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-11-27T21:29:31Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família Education service integration in formation of nurses in family health strategy |
title |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família |
spellingShingle |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família Silva, Durcival Francisco da Serviços de Integração Docente-Assistencial Capacitação Profissional Saúde da Família Políticas Públicas Services of Integration Teaching-Assistencial Professional Training Family Health Public politics CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA |
title_short |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família |
title_full |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família |
title_fullStr |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família |
title_full_unstemmed |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família |
title_sort |
Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família |
author |
Silva, Durcival Francisco da |
author_facet |
Silva, Durcival Francisco da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vieira, Maria de Lourdes Fonseca http://lattes.cnpq.br/7187168101466129 Araújo, Ladjane do Carmo de Albuquerque http://lattes.cnpq.br/7314900445970472 Medeiros, Mércia Lamenha http://lattes.cnpq.br/5665487289891813 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Durcival Francisco da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Serviços de Integração Docente-Assistencial Capacitação Profissional Saúde da Família Políticas Públicas Services of Integration Teaching-Assistencial Professional Training Family Health Public politics CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA |
topic |
Serviços de Integração Docente-Assistencial Capacitação Profissional Saúde da Família Políticas Públicas Services of Integration Teaching-Assistencial Professional Training Family Health Public politics CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA |
description |
This is a descriptive and exploratory case study with a cross and quantitative approach, which aimed to identify the integration process in the Education Service of nursing training in the Family Health Strategy. Data collection was performed by using a semi-structured questionnaire with a population of 60 participants and analyzed by simple statistics. In the results, we identified several difficulties and negative points in the training of these professionals. Among the positive points, stands out the inclusion of students in these services which leads to better training and these participating subjects know the features and aspects required for this training. It is concluded that frailties should be worked in the education and work world, should be conducted a continuing education, reinforcing the importance, potential and opportunities of learning service integration, and the need of training nurses to attend the demands of health system as well as enhancing the nursing category. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-17 2017-09-21T17:12:34Z 2017-09-08 2017-09-21T17:12:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Durcival Francisco da. Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1947 |
identifier_str_mv |
SILVA, Durcival Francisco da. Integração ensino serviço na formação de enfermeiros na estratégia saúde da família. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1947 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233736229486592 |