Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/448
Resumo: The present work is developed in the Applied Linguistics researches field which reflect about the use of the language in the classroom. Putting into operation an actionresearch (THIOLLENT, 1988; BARBIER, 2002), we implemented activities directed to the exercise of the argumentation practice by students of Portuguese Language classes in the third year of the Normal Course , adopting the new rhetoric s reflections (PERELMAN & OLBRECHTS-TYTECA, 2005) as a theoretical subsidy. During six months, in a partnership between researcher and teacher, micro-analysis of the classes and activities were carried out in order to promote the developing of the critical sense of the subject. Our aim is to observe how these subjects exercise or not their condition of emancipated subjects (ADORNO, 2006) and verify the importance of the discussion of the other s paper for the self constitution. We assumed certain concepts and points of view of the Critical Theory (ADORNO &HORKHEIMER, 1985; HORKHEIMER, 2002, 2005, 2006; ADORNO, 2006) and Bakhtin s line of Discourse Analysis. Recognizing the urgency of debating about ethic nowadays, we defend the thesis that it is not enough to argue, it is necessary to be critical and, being critical, it is needed to be ethical. These movements are the signs of a possible emancipation of the subject.
id UFAL_aeb88c0916bfc520df7f215508297689
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/448
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.Argumentation, etnics and emancipation in classroom : a action research.LinguisticsArgumentationEmancipationEtnicsWriting languageoral languageTeachingLearningLingüísticaArgumentaçãoEmancipaçãoÉticaLíngua escritaLíngua faladaEnsino e aprendizagemCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThe present work is developed in the Applied Linguistics researches field which reflect about the use of the language in the classroom. Putting into operation an actionresearch (THIOLLENT, 1988; BARBIER, 2002), we implemented activities directed to the exercise of the argumentation practice by students of Portuguese Language classes in the third year of the Normal Course , adopting the new rhetoric s reflections (PERELMAN & OLBRECHTS-TYTECA, 2005) as a theoretical subsidy. During six months, in a partnership between researcher and teacher, micro-analysis of the classes and activities were carried out in order to promote the developing of the critical sense of the subject. Our aim is to observe how these subjects exercise or not their condition of emancipated subjects (ADORNO, 2006) and verify the importance of the discussion of the other s paper for the self constitution. We assumed certain concepts and points of view of the Critical Theory (ADORNO &HORKHEIMER, 1985; HORKHEIMER, 2002, 2005, 2006; ADORNO, 2006) and Bakhtin s line of Discourse Analysis. Recognizing the urgency of debating about ethic nowadays, we defend the thesis that it is not enough to argue, it is necessary to be critical and, being critical, it is needed to be ethical. These movements are the signs of a possible emancipation of the subject.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoEste estudo está inscrito no âmbito das pesquisas que visam a refletir acerca das práticas lingüísticas em sala de aula e, neste caso, dentro de uma perspectiva da Lingüística Aplicada. Numa situação de pesquisa-ação (THIOLLENT, 1988; BARBIER, 2002), buscou-se fazer um trabalho direcionado ao exercício da prática da argumentação, privilegiando-se a noção dos estudos dos novos retóricos (PERELMAN E OLBRECHTS-TYTECA, 2005). Durante seis meses, numa parceira entre pesquisadora e professor, foram efetuadas micro-análises de aulas e das atividades de Língua Portuguesa no terceiro ano do Curso Normal para o encaminhamento de uma proposta de desenvolvimento da criticidade do sujeito. Utilizou-se, para fins das discussões, algumas inclinações de pensamento e conceitos da Teoria Crítica (ADORNO E HORKHEIMER, 1985; HORKHEIMER, 2002, 2005, 2006; ADORNO, 2006) e da Análise do discurso bakhtiniana (BAKHTIN, 2003, 2004). Com essas análises, foi possível observar a maneira como os sujeitos exercem ou não sua condição de possível sujeito emancipado (ADORNO, 2006) e como é importante a discussão do papel do outro na constituição de si. Defendeu-se também a discussão ética como nódulo dos vários discursos que hoje se defende no seio da sociedade por se pensar que não basta argumentar, é preciso ser crítico e, ao ser crítico, é preciso ser ético. Estes movimentos são indícios da possibilidade de emancipação do sujeito.Universidade Federal de AlagoasBRLinguística; Literatura BrasileiraPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUFALTavares, Roseanne Rochahttp://lattes.cnpq.br/4961168921977877Barzotto, Valdir HeitorBARZOTTO, V. H.Cavalcante, Maria do Socorro Aguiar de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771008Z8Zozzoli, Rita Maria DinizZOZZOLI, Rita Maria DinizLima, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira2015-08-25T18:29:41Z2009-01-062015-08-25T18:29:41Z2007-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfLIMA, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira. Argumentation, etnics and emancipation in classroom : a action research.. 2007. 91 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2007.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/448porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-10-24T20:37:00Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/448Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-10-24T20:37Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
Argumentation, etnics and emancipation in classroom : a action research.
title Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
spellingShingle Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
Lima, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira
Linguistics
Argumentation
Emancipation
Etnics
Writing language
oral language
Teaching
Learning
Lingüística
Argumentação
Emancipação
Ética
Língua escrita
Língua falada
Ensino e aprendizagem
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
title_full Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
title_fullStr Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
title_full_unstemmed Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
title_sort Argumentação, ética e emancipação em sala de aula : uma pesquisa-ação.
author Lima, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira
author_facet Lima, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tavares, Roseanne Rocha
http://lattes.cnpq.br/4961168921977877
Barzotto, Valdir Heitor
BARZOTTO, V. H.
Cavalcante, Maria do Socorro Aguiar de Oliveira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771008Z8
Zozzoli, Rita Maria Diniz
ZOZZOLI, Rita Maria Diniz
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Linguistics
Argumentation
Emancipation
Etnics
Writing language
oral language
Teaching
Learning
Lingüística
Argumentação
Emancipação
Ética
Língua escrita
Língua falada
Ensino e aprendizagem
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Linguistics
Argumentation
Emancipation
Etnics
Writing language
oral language
Teaching
Learning
Lingüística
Argumentação
Emancipação
Ética
Língua escrita
Língua falada
Ensino e aprendizagem
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The present work is developed in the Applied Linguistics researches field which reflect about the use of the language in the classroom. Putting into operation an actionresearch (THIOLLENT, 1988; BARBIER, 2002), we implemented activities directed to the exercise of the argumentation practice by students of Portuguese Language classes in the third year of the Normal Course , adopting the new rhetoric s reflections (PERELMAN & OLBRECHTS-TYTECA, 2005) as a theoretical subsidy. During six months, in a partnership between researcher and teacher, micro-analysis of the classes and activities were carried out in order to promote the developing of the critical sense of the subject. Our aim is to observe how these subjects exercise or not their condition of emancipated subjects (ADORNO, 2006) and verify the importance of the discussion of the other s paper for the self constitution. We assumed certain concepts and points of view of the Critical Theory (ADORNO &HORKHEIMER, 1985; HORKHEIMER, 2002, 2005, 2006; ADORNO, 2006) and Bakhtin s line of Discourse Analysis. Recognizing the urgency of debating about ethic nowadays, we defend the thesis that it is not enough to argue, it is necessary to be critical and, being critical, it is needed to be ethical. These movements are the signs of a possible emancipation of the subject.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-30
2009-01-06
2015-08-25T18:29:41Z
2015-08-25T18:29:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira. Argumentation, etnics and emancipation in classroom : a action research.. 2007. 91 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2007.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/448
identifier_str_mv LIMA, Rita de Cássia Souto Maior Siqueira. Argumentation, etnics and emancipation in classroom : a action research.. 2007. 91 f. Dissertação (Mestrado em Linguística; Literatura Brasileira) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2007.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Linguística; Literatura Brasileira
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Linguística; Literatura Brasileira
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233748565983232