Educação do campo e suas práticas pedagógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714 |
Resumo: | This course conclusion paper has as its theme Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. Its objective is to analyze the Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. The methodology is based on a qualitative approach, with field research; the instruments used for the collection were the interview and direct observation. After conducting the research, studies and analysis carried out to elaborate this TCC, we can see that education in the field has a great lag when it comes to education. They can mention the structures where children are received to be taught the contents, the unprepared teachers, the means of transport that children need to get to school and many difficulties encountered during the walk. School is one of the places of learning and it is of fundamental importance that the subjects are understood from their origin. In Brazil, since the last decade, sociocultural diversity has been discussed, where this recognition came from the social and political struggles of many social movements in the countryside and in society. Rural education has been gaining ground in recent years in debates and educational policies in Brazil. This fact deserves our reflection, given the context in which it manifests itself. |
id |
UFAM-1_0f30c7817259259cc35916d2e7373725 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/5714 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação do campo e suas práticas pedagógicasPráticas pedagógicasEducação do campoMovimentos sociaisCIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃOEducação ruralThis course conclusion paper has as its theme Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. Its objective is to analyze the Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. The methodology is based on a qualitative approach, with field research; the instruments used for the collection were the interview and direct observation. After conducting the research, studies and analysis carried out to elaborate this TCC, we can see that education in the field has a great lag when it comes to education. They can mention the structures where children are received to be taught the contents, the unprepared teachers, the means of transport that children need to get to school and many difficulties encountered during the walk. School is one of the places of learning and it is of fundamental importance that the subjects are understood from their origin. In Brazil, since the last decade, sociocultural diversity has been discussed, where this recognition came from the social and political struggles of many social movements in the countryside and in society. Rural education has been gaining ground in recent years in debates and educational policies in Brazil. This fact deserves our reflection, given the context in which it manifests itself.O presente trabalho de conclusão de curso tem, tem como objetivo analisar a Educação do Campo e suas Práticas Pedagógicas em Humaitá-AM. A metodologia está pautada numa abordagem qualitativa, com a pesquisa de campo, os instrumentos utilizados para a coleta foram a entrevista e a observação direta. Após a realização da pesquisa, estudos e análises realizadas para elaboração deste TCC, podemos constatar que a educação no campo tem uma grande defasagem quando se trata em educação. Podendo citar as estruturas onde se recebe as crianças para a serem ministrados os conteúdos, os professores despreparados, os meios de transporte que as crianças necessitam para chegar até a escola e muitas dificuldades encontradas no decorrer da caminhada. A escola é um dos lugares de aprendizagem e é de fundamental importância que os sujeitos sejam compreendidos desde a sua origem. No Brasil a partir da última década vem sendo discutida a diversidade sociocultural, onde esse reconhecimento se deu a partir das lutas sociais e políticas de muitos movimentos sociais do campo e da sociedade. A educação do campo vem conquistando espaço, nos últimos anos, nos debates e nas políticas educacionais no Brasil. Este fato merece nossa reflexão, diante do contexto em que ele se manifesta.5SimMuitas dificuldades devido vários dadosBrasilInstituto de Educação, Agricultura e AmbienteHumaitáPedagogia - Licenciatura - HumaitáNogueira, Eulina Maria Leitehttp://lattes.cnpq.br/4368758257191796Oliveira, Ângela Maria Gonçalves dehttp://lattes.cnpq.br/1047034055749049Batista, Eliane Regina Martinshttp://lattes.cnpq.br/6865614032821482Neves, Lecymara Gonçalves2019-12-16T15:13:02Z2019-12-132019-12-16T15:13:02Z2019-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisNEVES, Lecymara Gonçalves. Educação do campo e suas práticas pedagógicas. 2019. 52 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2019-12-16T15:15:11Zoai:localhost:prefix/5714Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2019-12-16T15:15:11Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
title |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
spellingShingle |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas Neves, Lecymara Gonçalves Práticas pedagógicas Educação do campo Movimentos sociais CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação rural |
title_short |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
title_full |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
title_fullStr |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
title_full_unstemmed |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
title_sort |
Educação do campo e suas práticas pedagógicas |
author |
Neves, Lecymara Gonçalves |
author_facet |
Neves, Lecymara Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nogueira, Eulina Maria Leite http://lattes.cnpq.br/4368758257191796 Oliveira, Ângela Maria Gonçalves de http://lattes.cnpq.br/1047034055749049 Batista, Eliane Regina Martins http://lattes.cnpq.br/6865614032821482 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Lecymara Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas Educação do campo Movimentos sociais CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação rural |
topic |
Práticas pedagógicas Educação do campo Movimentos sociais CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação rural |
description |
This course conclusion paper has as its theme Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. Its objective is to analyze the Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. The methodology is based on a qualitative approach, with field research; the instruments used for the collection were the interview and direct observation. After conducting the research, studies and analysis carried out to elaborate this TCC, we can see that education in the field has a great lag when it comes to education. They can mention the structures where children are received to be taught the contents, the unprepared teachers, the means of transport that children need to get to school and many difficulties encountered during the walk. School is one of the places of learning and it is of fundamental importance that the subjects are understood from their origin. In Brazil, since the last decade, sociocultural diversity has been discussed, where this recognition came from the social and political struggles of many social movements in the countryside and in society. Rural education has been gaining ground in recent years in debates and educational policies in Brazil. This fact deserves our reflection, given the context in which it manifests itself. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-16T15:13:02Z 2019-12-13 2019-12-16T15:13:02Z 2019-12-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NEVES, Lecymara Gonçalves. Educação do campo e suas práticas pedagógicas. 2019. 52 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714 |
identifier_str_mv |
NEVES, Lecymara Gonçalves. Educação do campo e suas práticas pedagógicas. 2019. 52 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente Humaitá Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente Humaitá Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061054407737344 |