Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192 |
Resumo: | The present work entitled "Formative Experiences in the Supervised Internships of the Pedagogy Course", with the central objective of narrating the experiences in the Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, having as specific objectives: to identify the purposes of the internships in Early Childhood Education and Initial Years for the formation of the pedagogue; write the activities developed in schools; analyze the teaching experiences that marked my formation in the internship. The methodology used in the research is the autobiographical approach, based on the reports and narratives of the experiences that marked my formation in the internship. From this context, I describe my reflections based on my reports and remembrance of these experiences in the process of training the Pedagogy course at Campus Vale do Rio Madeira. We conclude that the spaces of supervised internships are essential in the formation of the teaching profession, considering that there is immersion in the teaching context (observation, participation, elaboration of lesson plans and teaching), knowledge and reflection of the problems and action movements (projects) to contribute with schools, fields of internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education |
id |
UFAM-1_35e15c0ef39da53ed07081deb8b8bd3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7192 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de PedagogiaEducação InfantilAnos IniciaisFormação do pedagogoEstágio SupervisionadoCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOProfessores de educação infantilEducação infantilPedagogos - FormaçãoPedagogos - Estudo e ensino (Estágio)The present work entitled "Formative Experiences in the Supervised Internships of the Pedagogy Course", with the central objective of narrating the experiences in the Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, having as specific objectives: to identify the purposes of the internships in Early Childhood Education and Initial Years for the formation of the pedagogue; write the activities developed in schools; analyze the teaching experiences that marked my formation in the internship. The methodology used in the research is the autobiographical approach, based on the reports and narratives of the experiences that marked my formation in the internship. From this context, I describe my reflections based on my reports and remembrance of these experiences in the process of training the Pedagogy course at Campus Vale do Rio Madeira. We conclude that the spaces of supervised internships are essential in the formation of the teaching profession, considering that there is immersion in the teaching context (observation, participation, elaboration of lesson plans and teaching), knowledge and reflection of the problems and action movements (projects) to contribute with schools, fields of internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary EducationO presente trabalho intitulado “Experiências Formativas nos Estágios Supervisionado do Curso de Pedagogia “,tem como objetivo central de narrar as vivências nos estágios Supervisionado na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, com objetivos específicos: identificar as finalidades dos estágios na educação Infantil e Anos Iniciais para a formação do pedagogo; escrever as atividades desenvolvidas nas escolas; analisar as experiências docentes que marcaram minha formação no estágio. A metodologia utilizada na pesquisa é a abordagem autobiográfica, a partir dos relatórios e das narrativas das experiências que marcaram minha formação no estágio. A partir deste contexto, apresento minhas reflexões tendo como base meus relatórios e rememoração destas experiências no processo de formação do curso de Pedagogia do Campus Vale do Rio Madeira. Concluo que os espaços dos estágios supervisionados são essenciais na formação da profissão docente, considerando que há imersão no contexto da docência (observação, participação, elaboração de planos de aula e docência) conhecimento e reflexão das problemáticas e movimentos de ação (projetos) para contribuir com as escolas, campos dos estágios na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental.1NãoBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Pedagogia - Licenciatura - HumaitáBatista, Eliane Regina Martinshttp://lattes.cnpq.br/6865614032821482Alves, Maria Isabel AlonsoNogueira, Elexandra VinhorkCarvalho, Daiane dos Santos2023-12-06T11:37:24Z2023-12-06T11:37:24Z2023-07-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-12-06T11:38:17Zoai:localhost:prefix/7192Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-12-06T11:38:17Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
title |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
spellingShingle |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia Carvalho, Daiane dos Santos Educação Infantil Anos Iniciais Formação do pedagogo Estágio Supervisionado CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Professores de educação infantil Educação infantil Pedagogos - Formação Pedagogos - Estudo e ensino (Estágio) |
title_short |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
title_full |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
title_fullStr |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
title_full_unstemmed |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
title_sort |
Experiências formativas nos estágios supervisionados do curso de Pedagogia |
author |
Carvalho, Daiane dos Santos |
author_facet |
Carvalho, Daiane dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Batista, Eliane Regina Martins http://lattes.cnpq.br/6865614032821482 Alves, Maria Isabel Alonso Nogueira, Elexandra Vinhork |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Daiane dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Anos Iniciais Formação do pedagogo Estágio Supervisionado CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Professores de educação infantil Educação infantil Pedagogos - Formação Pedagogos - Estudo e ensino (Estágio) |
topic |
Educação Infantil Anos Iniciais Formação do pedagogo Estágio Supervisionado CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Professores de educação infantil Educação infantil Pedagogos - Formação Pedagogos - Estudo e ensino (Estágio) |
description |
The present work entitled "Formative Experiences in the Supervised Internships of the Pedagogy Course", with the central objective of narrating the experiences in the Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education, having as specific objectives: to identify the purposes of the internships in Early Childhood Education and Initial Years for the formation of the pedagogue; write the activities developed in schools; analyze the teaching experiences that marked my formation in the internship. The methodology used in the research is the autobiographical approach, based on the reports and narratives of the experiences that marked my formation in the internship. From this context, I describe my reflections based on my reports and remembrance of these experiences in the process of training the Pedagogy course at Campus Vale do Rio Madeira. We conclude that the spaces of supervised internships are essential in the formation of the teaching profession, considering that there is immersion in the teaching context (observation, participation, elaboration of lesson plans and teaching), knowledge and reflection of the problems and action movements (projects) to contribute with schools, fields of internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06T11:37:24Z 2023-12-06T11:37:24Z 2023-07-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061063926710272 |