Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Andreza de Souza
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702
Resumo: The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer.
id UFAM-1_ba90ccf1a71ca8cb45860ddead7414d4
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/5702
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de físicaFootball: an experience with students in physics teachingEsporteEnsino de físicaEnsino MédioCIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICAFísica - Estudo e ensinoFutebolDidáticaThe present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer.O presente trabalho objetiva a análise da inserção de atividades didáticas práticas que envolvam conceitos de física e futebol. Para tanto, é necessário construir um processo de ensino-aprendizagem, em um contexto interdisciplinar, resultando no uso do conhecimento físico por meio do futebol. Elaborou-se um conjunto de atividades didáticas teóricas e práticas com base nos ciclos e fases de aprendizagem de Lawson, permeando as fases: exploração, introdução do conceito e aplicação do conceito. Um dos principais objetivos dessas atividades foi possibilitar que os estudantes aprendam com o futebol assuntos relacionados à física e matemática. Neste sentido, verifica-se que os resultados obtidos, após o desenvolvimento e aplicação das atividades em uma Escola em Tempo Integral de Ensino Médio no município de Coari no interior do Amazonas, tem grande potencial na mitigação de deficiências de aprendizagens relacionadas com a cinemática, além de atuar fortemente na motivação dos estudantes pela compreensão de conceitos físicos por meio do futebol.2Apresenta exemplos autoexplicativos em alguns camposNãoBrasilISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)CoariCiências: Matemática e Física - Licenciatura - CoariMota, Deniz dos Santos79186700278http://lattes.cnpq.br/3632354915141735Guilherme, Adriano Pereira04845159937http://lattes.cnpq.br/9119402956173089Pedrozo, Eduardo Bruno Lima74826620225http://lattes.cnpq.br/1474571004303513https://orcid.org/0000-0001-5203-9917https://orcid.org/0000-0001-5203-9917Barbosa, Andreza de Souza2019-12-06T14:19:42Z2019-07-192019-12-06T14:19:42Z2019-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisBARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-08-19T01:57:27Zoai:localhost:prefix/5702Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-08-19T01:57:27Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
Football: an experience with students in physics teaching
title Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
spellingShingle Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
Barbosa, Andreza de Souza
Esporte
Ensino de física
Ensino Médio
CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA
Física - Estudo e ensino
Futebol
Didática
title_short Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
title_full Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
title_fullStr Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
title_full_unstemmed Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
title_sort Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
author Barbosa, Andreza de Souza
author_facet Barbosa, Andreza de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mota, Deniz dos Santos
79186700278
http://lattes.cnpq.br/3632354915141735
Guilherme, Adriano Pereira
04845159937
http://lattes.cnpq.br/9119402956173089
Pedrozo, Eduardo Bruno Lima
74826620225
http://lattes.cnpq.br/1474571004303513
https://orcid.org/0000-0001-5203-9917
https://orcid.org/0000-0001-5203-9917
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Andreza de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Esporte
Ensino de física
Ensino Médio
CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA
Física - Estudo e ensino
Futebol
Didática
topic Esporte
Ensino de física
Ensino Médio
CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA
Física - Estudo e ensino
Futebol
Didática
description The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-06T14:19:42Z
2019-07-19
2019-12-06T14:19:42Z
2019-06-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702
identifier_str_mv BARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)
Coari
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)
Coari
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061053917003776