The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Labor |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643 |
Resumo: | This article presents some reflections on gender perspectives in education and, accordingly, identifies the events and tensions that preceded and preceded the historical process of struggles and achievements of women who desired and/or needed to act as teachers in past decades. To this end, the study conducts a bibliographic review of the analytical and qualitative approach, which intends to dialogue with a perspective focused on post-colonial studies as a theoretical-methodological contribution to the analysis of questions concerning women and education. In this attempt, we sought references in the studies of Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), among others. |
id |
UFC-10_1c8fcfaeb4c4d1ce88d7e0c1d30bab82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/78643 |
network_acronym_str |
UFC-10 |
network_name_str |
Revista Labor |
repository_id_str |
|
spelling |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in educationEl ser docente y el ser mujer: : algunas reflexiones acerca de las perspectivas de género en la educaciónO O ser docente e o ser mulher: : algumas reflexões acerca das perspectivas de gênero na educaçãoMulherEducaçãoColonialismoColonialidadeEducaçãoGêneroThis article presents some reflections on gender perspectives in education and, accordingly, identifies the events and tensions that preceded and preceded the historical process of struggles and achievements of women who desired and/or needed to act as teachers in past decades. To this end, the study conducts a bibliographic review of the analytical and qualitative approach, which intends to dialogue with a perspective focused on post-colonial studies as a theoretical-methodological contribution to the analysis of questions concerning women and education. In this attempt, we sought references in the studies of Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), among others. Este artículo presenta algunas reflexiones acerca de las perspectivas de género en la educación y, en consonancia, identifica los acontecimientos y las tensiones que precedieron y precedieron el proceso histórico de luchas y conquistas de mujeres que deseaban y/o necesitaban actuar como profesoras en décadas pasadas. Para ello, el estudio realiza una revisión bibliográfica de abordaje analítico y cualitativo, el cual pretende dialogar con una perspectiva volcada hacia los estudios poscoloniales como aporte teórico-metodológico para el análisis de cuestiones concernientes a la mujer y a la educación. En ese intento, buscamos referencias en los estudios de Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), entre otros. Este artigo apresenta algumas reflexões acerca das perspectivas de gênero na educação e, em consonância, identifica os acontecimentos e as tensões que antecederam e precederam o processo histórico de lutas e conquistas de mulheres que desejavam e/ou precisavam atuar como professoras em décadas passadas. Para tanto, o estudo realiza uma revisão bibliográfica de abordagem analítica e qualitativa, o qual pretende dialogar com uma perspectiva voltada para os estudos pós-coloniais como aporte teórico-metodológico para a análise de questões concernentes à mulher e à educação. Nesse intento, buscamos referências nos estudos de Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), entre outros. Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2022-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/7864310.29148/labor.v1i27.78643Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 194-2081983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643/226317Copyright (c) 2022 Revista Laborinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Stephanie Miranda dos Souza, Gustavo dos Santos Vieira, Carlos Magno Naglis 2022-08-29T17:54:35Zoai:periodicos.ufc:article/78643Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-29T17:54:35Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education El ser docente y el ser mujer: : algunas reflexiones acerca de las perspectivas de género en la educación O O ser docente e o ser mulher: : algumas reflexões acerca das perspectivas de gênero na educação |
title |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education |
spellingShingle |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education Santos, Stephanie Miranda dos Mulher Educação Colonialismo Colonialidade Educação Gênero |
title_short |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education |
title_full |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education |
title_fullStr |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education |
title_full_unstemmed |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education |
title_sort |
The Being a teacher and being a woman: : some reflections on gender perspectives in education |
author |
Santos, Stephanie Miranda dos |
author_facet |
Santos, Stephanie Miranda dos Souza, Gustavo dos Santos Vieira, Carlos Magno Naglis |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Gustavo dos Santos Vieira, Carlos Magno Naglis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Stephanie Miranda dos Souza, Gustavo dos Santos Vieira, Carlos Magno Naglis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulher Educação Colonialismo Colonialidade Educação Gênero |
topic |
Mulher Educação Colonialismo Colonialidade Educação Gênero |
description |
This article presents some reflections on gender perspectives in education and, accordingly, identifies the events and tensions that preceded and preceded the historical process of struggles and achievements of women who desired and/or needed to act as teachers in past decades. To this end, the study conducts a bibliographic review of the analytical and qualitative approach, which intends to dialogue with a perspective focused on post-colonial studies as a theoretical-methodological contribution to the analysis of questions concerning women and education. In this attempt, we sought references in the studies of Almeida (1998), Cunha (2021), Santos (2018), Spivak (2014), Walsh (2016), among others. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643 10.29148/labor.v1i27.78643 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643 |
identifier_str_mv |
10.29148/labor.v1i27.78643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/78643/226317 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Labor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Labor; v. 1 n. 27 (2022): Revista Labor; 194-208 1983-5000 reponame:Revista Labor instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista Labor |
collection |
Revista Labor |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br |
_version_ |
1809454507339284480 |