Crítica genética do soneto Nem uma deusa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Milena Ferreira Hygino
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39985
Resumo: This work aims to make the genetic critique of the “Soneto de confissão II - Nem uma deusa”, by the poet Pedro Lyra. Written in Lisbon in 1987, the sonnet was published 12 times, over 30 years (until 2017, when Pedro Lyra passed away). The first publication was in Portugal in 1988, and the 11th and 12th in France, both in 2000, thus having very rich material for the elaboration of genetic criticism. Provided by the author, the story of this sonnet presents 19 papers considered in its analysis, being three of manuscripts, three of its transcriptions, one of original and the remaining twelve of publications. Throughout the (re) writing of the poem, the poet removes the lyrical self from the situation reported in the poem, moving it from narrator-character to simple narrator, which narrates the pain of love. Love becomes the main character. In the end, however, the narrator returns to be the main character, surprisingly. Throughout the poem, the lyrical self exalts love, but, above all, the desire for a single woman, indefinable (not comparable to nor a goddess), as the title itself suggests. By the perfection and, consequently, impossibility of existence of this woman who would dispense with all others, which would contain LOVE in all its fullness, the lyrical I unexpectedly takes care of itself (in the literal sense, to take care of, to take care of) - instead of the perfect woman, who does not exist, who is not even born - and borns, reborns, (re)discovers.
id UFC-7_197c05c9fad86e8e793acde469ba5c91
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39985
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Crítica genética do soneto Nem uma deusaCrítica genéticaPedro LyraNem uma deusaThis work aims to make the genetic critique of the “Soneto de confissão II - Nem uma deusa”, by the poet Pedro Lyra. Written in Lisbon in 1987, the sonnet was published 12 times, over 30 years (until 2017, when Pedro Lyra passed away). The first publication was in Portugal in 1988, and the 11th and 12th in France, both in 2000, thus having very rich material for the elaboration of genetic criticism. Provided by the author, the story of this sonnet presents 19 papers considered in its analysis, being three of manuscripts, three of its transcriptions, one of original and the remaining twelve of publications. Throughout the (re) writing of the poem, the poet removes the lyrical self from the situation reported in the poem, moving it from narrator-character to simple narrator, which narrates the pain of love. Love becomes the main character. In the end, however, the narrator returns to be the main character, surprisingly. Throughout the poem, the lyrical self exalts love, but, above all, the desire for a single woman, indefinable (not comparable to nor a goddess), as the title itself suggests. By the perfection and, consequently, impossibility of existence of this woman who would dispense with all others, which would contain LOVE in all its fullness, the lyrical I unexpectedly takes care of itself (in the literal sense, to take care of, to take care of) - instead of the perfect woman, who does not exist, who is not even born - and borns, reborns, (re)discovers.Este trabalho tem como objetivo fazer a crítica genética do “Soneto de confissão II – Nem uma deusa”, do poeta cearense Pedro Lyra. Escrito em Lisboa em 1987, o soneto foi publicado 12 vezes, ao longo de 30 anos (até 2017, quando Pedro Lyra faleceu). A 1ª publicação foi em Portugal, em 1988, e as 11ª e 12ª na França, ambas em 2000, tendo, assim, muito rico material para a elaboração da crítica genética. Fornecida pelo autor, a história deste soneto apresenta 19 documentos considerados na sua análise, sendo três de manuscritos, três de suas transcrições, um de original e os doze restantes de publicações. O poeta, ao longo da (re)escritura do poema, afasta o eu lírico da situação relatada no poema, passando-o de narrador-personagem para simples narrador, que narra a dor do amor. O amor passa a ser a personagem principal. Ao final, porém, o narrador volta a ser personagem principal, de forma surpreendente. Ao longo de todo o poema, o eu lírico exalta o amor, mas, acima de tudo, o desejo por uma mulher única, indefinível (não comparável a nem uma deusa), como o próprio título sugere. Pela perfeição e, consequentemente, impossibilidade de existência dessa mulher que dispensaria todas as outras, que conteria O AMOR em toda a sua plenitude, o eu lírico, inesperadamente, ocupa-se de si (no sentido literal, de tomar conta, de cuidar) - em vez da mulher perfeita, que não existe, que sequer nasce - e nasce, renasce, se (re)descobre.2019-02-26T12:26:31Z2019-02-26T12:26:31Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfNUNES, Milena Ferreira Hygino. Crítica genética do soneto Nem uma deusa. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 358- 372.2179 4154http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39985Nunes, Milena Ferreira Hyginoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:34:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39985Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-17T14:34:04Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Crítica genética do soneto Nem uma deusa
title Crítica genética do soneto Nem uma deusa
spellingShingle Crítica genética do soneto Nem uma deusa
Nunes, Milena Ferreira Hygino
Crítica genética
Pedro Lyra
Nem uma deusa
title_short Crítica genética do soneto Nem uma deusa
title_full Crítica genética do soneto Nem uma deusa
title_fullStr Crítica genética do soneto Nem uma deusa
title_full_unstemmed Crítica genética do soneto Nem uma deusa
title_sort Crítica genética do soneto Nem uma deusa
author Nunes, Milena Ferreira Hygino
author_facet Nunes, Milena Ferreira Hygino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Milena Ferreira Hygino
dc.subject.por.fl_str_mv Crítica genética
Pedro Lyra
Nem uma deusa
topic Crítica genética
Pedro Lyra
Nem uma deusa
description This work aims to make the genetic critique of the “Soneto de confissão II - Nem uma deusa”, by the poet Pedro Lyra. Written in Lisbon in 1987, the sonnet was published 12 times, over 30 years (until 2017, when Pedro Lyra passed away). The first publication was in Portugal in 1988, and the 11th and 12th in France, both in 2000, thus having very rich material for the elaboration of genetic criticism. Provided by the author, the story of this sonnet presents 19 papers considered in its analysis, being three of manuscripts, three of its transcriptions, one of original and the remaining twelve of publications. Throughout the (re) writing of the poem, the poet removes the lyrical self from the situation reported in the poem, moving it from narrator-character to simple narrator, which narrates the pain of love. Love becomes the main character. In the end, however, the narrator returns to be the main character, surprisingly. Throughout the poem, the lyrical self exalts love, but, above all, the desire for a single woman, indefinable (not comparable to nor a goddess), as the title itself suggests. By the perfection and, consequently, impossibility of existence of this woman who would dispense with all others, which would contain LOVE in all its fullness, the lyrical I unexpectedly takes care of itself (in the literal sense, to take care of, to take care of) - instead of the perfect woman, who does not exist, who is not even born - and borns, reborns, (re)discovers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-26T12:26:31Z
2019-02-26T12:26:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NUNES, Milena Ferreira Hygino. Crítica genética do soneto Nem uma deusa. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 358- 372.
2179 4154
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39985
identifier_str_mv NUNES, Milena Ferreira Hygino. Crítica genética do soneto Nem uma deusa. In: ENCONTRO INTERDISCIPLINAR DE ESTUDOS LITERÁRIOS, 15., 21 a 23 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): UFC, 2018. p. 358- 372.
2179 4154
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935822064975872