A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Ravana Carla Rocha
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41379
Resumo: This article aims to analyze the development of Basic Education teaching through the use of an integrated learning of the discipline of Geography. To that end, the importance of interdisciplinarity through projects, field classes and extraordinary classes was discussed, in order to develop a meaningful learning process, integrating the various fields of knowledge studied in the classroom, thus providing a relationship between the contents and the reality of the students. This perspective allows us to understand how interdisciplinarity can be constructed and developed in a school environment, that is, from components worked within the classroom or external to it. Thus, it is possible to conclude that endogenous and exogenous agents contribute to the association of scientific knowledge with geographical knowledge, which, depending on how they are used, potentiate and stimulate meaningful teaching in the life of the students.
id UFC-7_1b6a50566b23edc89c978db0dd0584e7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/41379
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CEThe practice of interdisciplinarity in the teaching of Geography: the case of the escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CEinterdisciplinaridadeGeografiaagentes endógenos e exógenosaprendizagem significativaThis article aims to analyze the development of Basic Education teaching through the use of an integrated learning of the discipline of Geography. To that end, the importance of interdisciplinarity through projects, field classes and extraordinary classes was discussed, in order to develop a meaningful learning process, integrating the various fields of knowledge studied in the classroom, thus providing a relationship between the contents and the reality of the students. This perspective allows us to understand how interdisciplinarity can be constructed and developed in a school environment, that is, from components worked within the classroom or external to it. Thus, it is possible to conclude that endogenous and exogenous agents contribute to the association of scientific knowledge with geographical knowledge, which, depending on how they are used, potentiate and stimulate meaningful teaching in the life of the students.O presente artigo objetiva analisar o desenvolvimento de ensino da Educação Básica, por meio da utilização de uma aprendizagem integrada da disciplina de Geografia. Para tanto, foi discutida a importância da interdisciplinaridade através de projetos, aulas de campo e aulas extraordinárias, com fins de desenvolver um processo de aprendizagem significativa, integrando os variados campos do saber, estudados em sala de aula, proporcionando, assim, uma relação entre os conteúdos e a realidade dos discentes. Tal perspectiva permite compreender de que forma a interdisciplinaridade pode ser construída e desenvolvida em um ambiente escolar, ou seja, a partir de componentes trabalhados dentro da sala de aula ou externos a ela. Sendo assim, é possível concluir que os agentes endógenos e exógenos contribuem para a associação dos saberes científicos dos conhecimentos geográficos, os quais, dependendo de como são utilizados, potencializam e estimulam um ensino significativo na vida dos alunos.Oliveira, Christian Dennys Monteiro deNogueira, Ravana Carla Rocha2019-05-03T20:57:21Z2019-05-03T20:57:21Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNOGUEIRA, Ravana Carla Rocha. A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE. 2018. 30f. Artigo (Graduação em Geografia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41379porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-19T12:43:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/41379Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-05-19T12:43:12Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
The practice of interdisciplinarity in the teaching of Geography: the case of the escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
title A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
spellingShingle A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
Nogueira, Ravana Carla Rocha
interdisciplinaridade
Geografia
agentes endógenos e exógenos
aprendizagem significativa
title_short A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
title_full A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
title_fullStr A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
title_full_unstemmed A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
title_sort A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE
author Nogueira, Ravana Carla Rocha
author_facet Nogueira, Ravana Carla Rocha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Christian Dennys Monteiro de
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Ravana Carla Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv interdisciplinaridade
Geografia
agentes endógenos e exógenos
aprendizagem significativa
topic interdisciplinaridade
Geografia
agentes endógenos e exógenos
aprendizagem significativa
description This article aims to analyze the development of Basic Education teaching through the use of an integrated learning of the discipline of Geography. To that end, the importance of interdisciplinarity through projects, field classes and extraordinary classes was discussed, in order to develop a meaningful learning process, integrating the various fields of knowledge studied in the classroom, thus providing a relationship between the contents and the reality of the students. This perspective allows us to understand how interdisciplinarity can be constructed and developed in a school environment, that is, from components worked within the classroom or external to it. Thus, it is possible to conclude that endogenous and exogenous agents contribute to the association of scientific knowledge with geographical knowledge, which, depending on how they are used, potentiate and stimulate meaningful teaching in the life of the students.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-05-03T20:57:21Z
2019-05-03T20:57:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NOGUEIRA, Ravana Carla Rocha. A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE. 2018. 30f. Artigo (Graduação em Geografia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41379
identifier_str_mv NOGUEIRA, Ravana Carla Rocha. A prática da interdisciplinaridade no ensino de Geografia: o caso da escola municipal Diogo Vital de Siqueira, Fortaleza-CE. 2018. 30f. Artigo (Graduação em Geografia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/41379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935790801682432