Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022 |
Resumo: | Introduction: The learning environment is considered an appropriate atmosphere for students to create emotional bonds in the school environment, influencing their motivation. Objective: Validate the questionnaire Learning Climate Questionnaire (LCQ) to the Brazilian context. Methods: The cross-cultural adaptation was performed by three experts in Sport Psychology involved in the assessment of content validity, after the completion of translation and back translation. For the internal consistency and construct validation of the LCQ the sample consisted of 403 students from public schools in the northwest of Paraná. The Confirmatory Factor Analysis was performed using the Maximum Likelihood method. Results: The results showed that the version for the Portuguese language contains appropriate questions for clarity of language and practical relevance (CVC> 0,83). The test-retest reliability was satisfactory (R = 0,72). Confirmatory factor analysis presented adjustment indices suitable (χ2/df = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusion: The Brazilian Portuguese version of LCQ showed evidences of validity to evaluate the learning climate on the scholar Brazilian context |
id |
UFC-7_502a4d273019da21c0600c59857301aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62022 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagemValidation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learningvalidaçãoclima de aprendizagemescolaquestionáriopsicometriavalidationlearning climateschooquestionnairepsychometryIntroduction: The learning environment is considered an appropriate atmosphere for students to create emotional bonds in the school environment, influencing their motivation. Objective: Validate the questionnaire Learning Climate Questionnaire (LCQ) to the Brazilian context. Methods: The cross-cultural adaptation was performed by three experts in Sport Psychology involved in the assessment of content validity, after the completion of translation and back translation. For the internal consistency and construct validation of the LCQ the sample consisted of 403 students from public schools in the northwest of Paraná. The Confirmatory Factor Analysis was performed using the Maximum Likelihood method. Results: The results showed that the version for the Portuguese language contains appropriate questions for clarity of language and practical relevance (CVC> 0,83). The test-retest reliability was satisfactory (R = 0,72). Confirmatory factor analysis presented adjustment indices suitable (χ2/df = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusion: The Brazilian Portuguese version of LCQ showed evidences of validity to evaluate the learning climate on the scholar Brazilian contextIntrodução: O clima de aprendizagem é considerado uma atmosfera apropriada para que os alunos possam criar vínculos afetivos no ambiente escolar, influenciando sua motivação. Objetivo: Validar o questionário Learning Climate Questionnaire (LCQ) para a realidade brasileira. Métodos: A adaptação transcultural foi realizada por três doutores em Psicologia do Esporte envolvidos no processo de avaliação de validade de conteúdo, após a realização da tradução e da tradução reversa para o inglês. Para a avaliação da consistência interna e validação do constructo do LCQ a amostra foi composta por 403 alunos de escolas estaduais do noroeste do Paraná. A Análise Fatorial Confirmatória foi realizada por meio do Método de Máxima Verossimilhança. Resultados: Os resultados evidenciaram que a versão para a língua portuguesa contém questões adequadas em relação à clareza de linguagem e pertinência prática (CVC>0,83). A fidedignidade teste-reteste foi satisfatória (R=0,72). A análise fatorial confirmatória apresentou índices de ajustamento adequados (χ2/gl = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusão: Concluiu-se que a versão para a língua portuguesa do LCQ mostrou-se válida para avaliar o clima de aprendizagem no contexto escolar brasileiro.Revista de Educação Física2021-11-12T15:25:37Z2021-11-12T15:25:37Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, Luciane Cristina Arantes da et al. Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem,Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning. Revista de Educação Física, [s. i.], v. 85, n. 2, p. 07-25. 2016http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022Costa, Luciane Cristina Arantes daBoth, JorgePassos, Patricia Carolina BorsatoMedeiros, Alexandre Igor AraripeMarôco, JoãoVieira, Lenamar Fioreseporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-12T15:26:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62022Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:28.587196Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning |
title |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem |
spellingShingle |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem Costa, Luciane Cristina Arantes da validação clima de aprendizagem escola questionário psicometria validation learning climate schoo questionnaire psychometry |
title_short |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem |
title_full |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem |
title_fullStr |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem |
title_sort |
Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem |
author |
Costa, Luciane Cristina Arantes da |
author_facet |
Costa, Luciane Cristina Arantes da Both, Jorge Passos, Patricia Carolina Borsato Medeiros, Alexandre Igor Araripe Marôco, João Vieira, Lenamar Fiorese |
author_role |
author |
author2 |
Both, Jorge Passos, Patricia Carolina Borsato Medeiros, Alexandre Igor Araripe Marôco, João Vieira, Lenamar Fiorese |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Luciane Cristina Arantes da Both, Jorge Passos, Patricia Carolina Borsato Medeiros, Alexandre Igor Araripe Marôco, João Vieira, Lenamar Fiorese |
dc.subject.por.fl_str_mv |
validação clima de aprendizagem escola questionário psicometria validation learning climate schoo questionnaire psychometry |
topic |
validação clima de aprendizagem escola questionário psicometria validation learning climate schoo questionnaire psychometry |
description |
Introduction: The learning environment is considered an appropriate atmosphere for students to create emotional bonds in the school environment, influencing their motivation. Objective: Validate the questionnaire Learning Climate Questionnaire (LCQ) to the Brazilian context. Methods: The cross-cultural adaptation was performed by three experts in Sport Psychology involved in the assessment of content validity, after the completion of translation and back translation. For the internal consistency and construct validation of the LCQ the sample consisted of 403 students from public schools in the northwest of Paraná. The Confirmatory Factor Analysis was performed using the Maximum Likelihood method. Results: The results showed that the version for the Portuguese language contains appropriate questions for clarity of language and practical relevance (CVC> 0,83). The test-retest reliability was satisfactory (R = 0,72). Confirmatory factor analysis presented adjustment indices suitable (χ2/df = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusion: The Brazilian Portuguese version of LCQ showed evidences of validity to evaluate the learning climate on the scholar Brazilian context |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2021-11-12T15:25:37Z 2021-11-12T15:25:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COSTA, Luciane Cristina Arantes da et al. Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem,Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning. Revista de Educação Física, [s. i.], v. 85, n. 2, p. 07-25. 2016 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022 |
identifier_str_mv |
COSTA, Luciane Cristina Arantes da et al. Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem,Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning. Revista de Educação Física, [s. i.], v. 85, n. 2, p. 07-25. 2016 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028973117964288 |