Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Luciane Cristina Arantes da
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Both, Jorge, Passos, Patricia Carolina Borsato, Medeiros, Alexandre Igor Araripe, Marôco, João, Vieira, Lenamar Fiorese
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022
Resumo: Introduction: The learning environment is considered an appropriate atmosphere for students to create emotional bonds in the school environment, influencing their motivation. Objective: Validate the questionnaire Learning Climate Questionnaire (LCQ) to the Brazilian context. Methods: The cross-cultural adaptation was performed by three experts in Sport Psychology involved in the assessment of content validity, after the completion of translation and back translation. For the internal consistency and construct validation of the LCQ the sample consisted of 403 students from public schools in the northwest of Paraná. The Confirmatory Factor Analysis was performed using the Maximum Likelihood method. Results: The results showed that the version for the Portuguese language contains appropriate questions for clarity of language and practical relevance (CVC> 0,83). The test-retest reliability was satisfactory (R = 0,72). Confirmatory factor analysis presented adjustment indices suitable (χ2/df = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusion: The Brazilian Portuguese version of LCQ showed evidences of validity to evaluate the learning climate on the scholar Brazilian context
id UFC-7_502a4d273019da21c0600c59857301aa
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62022
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagemValidation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learningvalidaçãoclima de aprendizagemescolaquestionáriopsicometriavalidationlearning climateschooquestionnairepsychometryIntroduction: The learning environment is considered an appropriate atmosphere for students to create emotional bonds in the school environment, influencing their motivation. Objective: Validate the questionnaire Learning Climate Questionnaire (LCQ) to the Brazilian context. Methods: The cross-cultural adaptation was performed by three experts in Sport Psychology involved in the assessment of content validity, after the completion of translation and back translation. For the internal consistency and construct validation of the LCQ the sample consisted of 403 students from public schools in the northwest of Paraná. The Confirmatory Factor Analysis was performed using the Maximum Likelihood method. Results: The results showed that the version for the Portuguese language contains appropriate questions for clarity of language and practical relevance (CVC> 0,83). The test-retest reliability was satisfactory (R = 0,72). Confirmatory factor analysis presented adjustment indices suitable (χ2/df = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusion: The Brazilian Portuguese version of LCQ showed evidences of validity to evaluate the learning climate on the scholar Brazilian contextIntrodução: O clima de aprendizagem é considerado uma atmosfera apropriada para que os alunos possam criar vínculos afetivos no ambiente escolar, influenciando sua motivação. Objetivo: Validar o questionário Learning Climate Questionnaire (LCQ) para a realidade brasileira. Métodos: A adaptação transcultural foi realizada por três doutores em Psicologia do Esporte envolvidos no processo de avaliação de validade de conteúdo, após a realização da tradução e da tradução reversa para o inglês. Para a avaliação da consistência interna e validação do constructo do LCQ a amostra foi composta por 403 alunos de escolas estaduais do noroeste do Paraná. A Análise Fatorial Confirmatória foi realizada por meio do Método de Máxima Verossimilhança. Resultados: Os resultados evidenciaram que a versão para a língua portuguesa contém questões adequadas em relação à clareza de linguagem e pertinência prática (CVC>0,83). A fidedignidade teste-reteste foi satisfatória (R=0,72). A análise fatorial confirmatória apresentou índices de ajustamento adequados (χ2/gl = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusão: Concluiu-se que a versão para a língua portuguesa do LCQ mostrou-se válida para avaliar o clima de aprendizagem no contexto escolar brasileiro.Revista de Educação Física2021-11-12T15:25:37Z2021-11-12T15:25:37Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCOSTA, Luciane Cristina Arantes da et al. Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem,Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning. Revista de Educação Física, [s. i.], v. 85, n. 2, p. 07-25. 2016http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022Costa, Luciane Cristina Arantes daBoth, JorgePassos, Patricia Carolina BorsatoMedeiros, Alexandre Igor AraripeMarôco, JoãoVieira, Lenamar Fioreseporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-12T15:26:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62022Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:28.587196Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning
title Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
spellingShingle Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
Costa, Luciane Cristina Arantes da
validação
clima de aprendizagem
escola
questionário
psicometria
validation
learning climate
schoo
questionnaire
psychometry
title_short Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
title_full Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
title_fullStr Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
title_full_unstemmed Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
title_sort Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem
author Costa, Luciane Cristina Arantes da
author_facet Costa, Luciane Cristina Arantes da
Both, Jorge
Passos, Patricia Carolina Borsato
Medeiros, Alexandre Igor Araripe
Marôco, João
Vieira, Lenamar Fiorese
author_role author
author2 Both, Jorge
Passos, Patricia Carolina Borsato
Medeiros, Alexandre Igor Araripe
Marôco, João
Vieira, Lenamar Fiorese
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Luciane Cristina Arantes da
Both, Jorge
Passos, Patricia Carolina Borsato
Medeiros, Alexandre Igor Araripe
Marôco, João
Vieira, Lenamar Fiorese
dc.subject.por.fl_str_mv validação
clima de aprendizagem
escola
questionário
psicometria
validation
learning climate
schoo
questionnaire
psychometry
topic validação
clima de aprendizagem
escola
questionário
psicometria
validation
learning climate
schoo
questionnaire
psychometry
description Introduction: The learning environment is considered an appropriate atmosphere for students to create emotional bonds in the school environment, influencing their motivation. Objective: Validate the questionnaire Learning Climate Questionnaire (LCQ) to the Brazilian context. Methods: The cross-cultural adaptation was performed by three experts in Sport Psychology involved in the assessment of content validity, after the completion of translation and back translation. For the internal consistency and construct validation of the LCQ the sample consisted of 403 students from public schools in the northwest of Paraná. The Confirmatory Factor Analysis was performed using the Maximum Likelihood method. Results: The results showed that the version for the Portuguese language contains appropriate questions for clarity of language and practical relevance (CVC> 0,83). The test-retest reliability was satisfactory (R = 0,72). Confirmatory factor analysis presented adjustment indices suitable (χ2/df = 2,81, GFI = 0,92, CFI = 0,93, TLI = 0,92, RMSEA = 0,06). Conclusion: The Brazilian Portuguese version of LCQ showed evidences of validity to evaluate the learning climate on the scholar Brazilian context
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-11-12T15:25:37Z
2021-11-12T15:25:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTA, Luciane Cristina Arantes da et al. Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem,Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning. Revista de Educação Física, [s. i.], v. 85, n. 2, p. 07-25. 2016
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022
identifier_str_mv COSTA, Luciane Cristina Arantes da et al. Validação do Learning Climate Questionnaire (LCQ): um questionário para avaliação do clima de aprendizagem,Validation of Learning Climate Questionnaire (LCQ): a questionnaire for the climate assessment learning. Revista de Educação Física, [s. i.], v. 85, n. 2, p. 07-25. 2016
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Revista de Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028973117964288