Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7480 |
Resumo: | The aim of this study was to identify if the acquisition of knowledge about sustainability for Y and Z generations occurs in family or school contexts. Characterized as quantitative and descriptive, this study used a questionnaire adapted from Bhattacharya; Korschun; Sen (2009). Students of high school and graduation courses from two campi of federal institutes,located in Santa Catarina and Rio Grande do Sul, participated in this study. The main results showed that Y and Z generations emphasize, respectively, school and family as responsible for teaching sustainability; that for both generations the family is better able to teach the topic of sustainability; and both Y and Z generations understand that examples of good practices related to sustainability must come from the school. The fi ndings allow to suggest that the acquisition of knowledge about sustainability in family and school contexts may be important precedent in consumer habits and that organizations should develop communication with the market in order to favor a proper construction of purchase and consumption process, current and future. |
id |
UFC-7_7a4cf7c4bc4bf295e32a15e982bf638a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/7480 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolarDesenvolvimento sustentávelMarketingThe aim of this study was to identify if the acquisition of knowledge about sustainability for Y and Z generations occurs in family or school contexts. Characterized as quantitative and descriptive, this study used a questionnaire adapted from Bhattacharya; Korschun; Sen (2009). Students of high school and graduation courses from two campi of federal institutes,located in Santa Catarina and Rio Grande do Sul, participated in this study. The main results showed that Y and Z generations emphasize, respectively, school and family as responsible for teaching sustainability; that for both generations the family is better able to teach the topic of sustainability; and both Y and Z generations understand that examples of good practices related to sustainability must come from the school. The fi ndings allow to suggest that the acquisition of knowledge about sustainability in family and school contexts may be important precedent in consumer habits and that organizations should develop communication with the market in order to favor a proper construction of purchase and consumption process, current and future.O objetivo deste trabalho foi identifi car se a aquisição do conhecimento sobre sustentabilidade pelas gerações Y e Z ocorre no contexto familiar ou no escolar. Classifi cado como quantitativo, de caráter descritivo, o estudo se valeu de questionário adaptado de Bhattacharya; Korschun; Sen (2009). Participaram estudantes dos cursos de nível médio e superior de dois campi de institutos federais, localizados em Santa Catarina e no Rio Grande do Sul. Os resultados principais mostraram que as gerações Y e Z enfatizam, respectivamente, a escola e a família como responsáveis pelo ensino de sustentabilidade; que para ambas as gerações a família tem mais condições de ensinar o tema sustentabilidade; que as duas gerações entendem que os exemplos de boas práticas relacionadas à sustentabilidade devem vir da escola. As conclusões permitem sugerir que a aquisição de conhecimento sobre sustentabilidade nos contextos familiar e escolar pode ser importante precedente para hábitos de consumo e que as organizações devem desenvolver comunicação ao mercado, que favoreça a construção adequada de processos de decisão de compra e consumo, atuais e futuros.José Carlos Lázaro da Silva Filho2014-02-25T17:45:54Z2014-02-25T17:45:54Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSCHARF, E. R.; ROSA, C. P.; OLIVEIRA, D. Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 48-60, jan./jun. 20122178-92581678-2089http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7480Scharf, Edson RobertoRosa, Célio PauloOliveira, Deniseporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-17T12:58:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/7480Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:51.402046Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
title |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
spellingShingle |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar Scharf, Edson Roberto Desenvolvimento sustentável Marketing |
title_short |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
title_full |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
title_fullStr |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
title_full_unstemmed |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
title_sort |
Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar |
author |
Scharf, Edson Roberto |
author_facet |
Scharf, Edson Roberto Rosa, Célio Paulo Oliveira, Denise |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Célio Paulo Oliveira, Denise |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scharf, Edson Roberto Rosa, Célio Paulo Oliveira, Denise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento sustentável Marketing |
topic |
Desenvolvimento sustentável Marketing |
description |
The aim of this study was to identify if the acquisition of knowledge about sustainability for Y and Z generations occurs in family or school contexts. Characterized as quantitative and descriptive, this study used a questionnaire adapted from Bhattacharya; Korschun; Sen (2009). Students of high school and graduation courses from two campi of federal institutes,located in Santa Catarina and Rio Grande do Sul, participated in this study. The main results showed that Y and Z generations emphasize, respectively, school and family as responsible for teaching sustainability; that for both generations the family is better able to teach the topic of sustainability; and both Y and Z generations understand that examples of good practices related to sustainability must come from the school. The fi ndings allow to suggest that the acquisition of knowledge about sustainability in family and school contexts may be important precedent in consumer habits and that organizations should develop communication with the market in order to favor a proper construction of purchase and consumption process, current and future. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2014-02-25T17:45:54Z 2014-02-25T17:45:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SCHARF, E. R.; ROSA, C. P.; OLIVEIRA, D. Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 48-60, jan./jun. 2012 2178-9258 1678-2089 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7480 |
identifier_str_mv |
SCHARF, E. R.; ROSA, C. P.; OLIVEIRA, D. Os hábitos de consumo das gerações y e z: a dimensão ambiental nos contextos familiar e escolar. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 48-60, jan./jun. 2012 2178-9258 1678-2089 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7480 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
José Carlos Lázaro da Silva Filho |
publisher.none.fl_str_mv |
José Carlos Lázaro da Silva Filho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028923630419968 |