A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185 |
Resumo: | This study analyzed the trajectory of three students of the degree course in Music of the Federal University of Ceará (UFC) to the time when the educational project entitled "local music school in Fortaleza," was presented to the said students in the discipline of supervised. For such studies, we focused on the training process, the accumulation of capital and the work with the local music. We consider primarily the interviews, in order to analyze the trajectory of training of students cited; order to identify what capital they have accumulated during their training, which became advantages and / or disadvantages in their teaching practice with the Ceará music, and field observation. The analysis and interpretation of data were made with theoretical and methodological contribution of theorists such as Zoltan Kodály, which is used as main repertoire local music on your music education project; Keith Swanwick, to analyze the musical practices; and the concepts of habitus, field and capital Pierre Bourdieu, who provided us with the conceptual contribution needed to understand the formation of the teaching practice of the subjects of this research. |
id |
UFC-7_8b555d9a78f6b96a5dcbff8584e440f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/11185 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docenteThe local music school in Ceará: an analysis of teacher training pathsSupervisedCareer trainingEstagiários(Música) – Fortaleza(CE)Programas de estágios – Fortaleza(CE)Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE)Professores de música – Formação – Fortaleza(CE)This study analyzed the trajectory of three students of the degree course in Music of the Federal University of Ceará (UFC) to the time when the educational project entitled "local music school in Fortaleza," was presented to the said students in the discipline of supervised. For such studies, we focused on the training process, the accumulation of capital and the work with the local music. We consider primarily the interviews, in order to analyze the trajectory of training of students cited; order to identify what capital they have accumulated during their training, which became advantages and / or disadvantages in their teaching practice with the Ceará music, and field observation. The analysis and interpretation of data were made with theoretical and methodological contribution of theorists such as Zoltan Kodály, which is used as main repertoire local music on your music education project; Keith Swanwick, to analyze the musical practices; and the concepts of habitus, field and capital Pierre Bourdieu, who provided us with the conceptual contribution needed to understand the formation of the teaching practice of the subjects of this research.O presente trabalho analisou a trajetória de três estudantes do curso de licenciatura em Música da Universidade Federal do Ceará (UFC) até o momento em que o projeto pedagógico, intitulado “a música local na escola cearense”, foi apresentado aos citados estudantes na disciplina de estágio supervisionado. Para tais estudos, enfocamos o processo formativo, o acúmulo de capitais e o trabalho desenvolvido com a música local. Consideramos prioritariamente as entrevistas, com o objetivo de analisar a trajetória de formação dos citados estudantes; buscando identificar quais capitais eles acumularam durante a sua formação, que se converteram em vantagens e/ou desvantagens em sua prática docente com a música cearense, e a observação de campo. A análise e interpretação dos dados foram realizadas com aporte teórico e metodológico de teóricos, como Zoltan Kodály, que usou como repertório principal a música local em seu projeto de musicalização; Keith Swanwick, para analisar as práticas musicais; e os conceitos de habitus, campo e capital de Pierre Bourdieu, que nos forneceram o aporte conceitual necessário para compreender a formação da prática docente dos sujeitos desta pesquisa.www.teses.ufc.brRogério, PedroParente, Filipe Ximenes2015-03-31T14:57:51Z2015-03-31T14:57:51Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPARENTE, Filipe Ximenes. A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente. 2015. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-03-18T16:29:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11185Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:00:22.883670Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente The local music school in Ceará: an analysis of teacher training paths |
title |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente |
spellingShingle |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente Parente, Filipe Ximenes Supervised Career training Estagiários(Música) – Fortaleza(CE) Programas de estágios – Fortaleza(CE) Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE) Professores de música – Formação – Fortaleza(CE) |
title_short |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente |
title_full |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente |
title_fullStr |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente |
title_full_unstemmed |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente |
title_sort |
A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente |
author |
Parente, Filipe Ximenes |
author_facet |
Parente, Filipe Ximenes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rogério, Pedro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Parente, Filipe Ximenes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supervised Career training Estagiários(Música) – Fortaleza(CE) Programas de estágios – Fortaleza(CE) Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE) Professores de música – Formação – Fortaleza(CE) |
topic |
Supervised Career training Estagiários(Música) – Fortaleza(CE) Programas de estágios – Fortaleza(CE) Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE) Professores de música – Formação – Fortaleza(CE) |
description |
This study analyzed the trajectory of three students of the degree course in Music of the Federal University of Ceará (UFC) to the time when the educational project entitled "local music school in Fortaleza," was presented to the said students in the discipline of supervised. For such studies, we focused on the training process, the accumulation of capital and the work with the local music. We consider primarily the interviews, in order to analyze the trajectory of training of students cited; order to identify what capital they have accumulated during their training, which became advantages and / or disadvantages in their teaching practice with the Ceará music, and field observation. The analysis and interpretation of data were made with theoretical and methodological contribution of theorists such as Zoltan Kodály, which is used as main repertoire local music on your music education project; Keith Swanwick, to analyze the musical practices; and the concepts of habitus, field and capital Pierre Bourdieu, who provided us with the conceptual contribution needed to understand the formation of the teaching practice of the subjects of this research. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-31T14:57:51Z 2015-03-31T14:57:51Z 2015 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PARENTE, Filipe Ximenes. A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente. 2015. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185 |
identifier_str_mv |
PARENTE, Filipe Ximenes. A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente. 2015. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
www.teses.ufc.br |
publisher.none.fl_str_mv |
www.teses.ufc.br |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029030396428288 |