A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Filipe Ximenes
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185
Resumo: This study analyzed the trajectory of three students of the degree course in Music of the Federal University of Ceará (UFC) to the time when the educational project entitled "local music school in Fortaleza," was presented to the said students in the discipline of supervised. For such studies, we focused on the training process, the accumulation of capital and the work with the local music. We consider primarily the interviews, in order to analyze the trajectory of training of students cited; order to identify what capital they have accumulated during their training, which became advantages and / or disadvantages in their teaching practice with the Ceará music, and field observation. The analysis and interpretation of data were made with theoretical and methodological contribution of theorists such as Zoltan Kodály, which is used as main repertoire local music on your music education project; Keith Swanwick, to analyze the musical practices; and the concepts of habitus, field and capital Pierre Bourdieu, who provided us with the conceptual contribution needed to understand the formation of the teaching practice of the subjects of this research.
id UFC-7_8b555d9a78f6b96a5dcbff8584e440f7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11185
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docenteThe local music school in Ceará: an analysis of teacher training pathsSupervisedCareer trainingEstagiários(Música) – Fortaleza(CE)Programas de estágios – Fortaleza(CE)Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE)Professores de música – Formação – Fortaleza(CE)This study analyzed the trajectory of three students of the degree course in Music of the Federal University of Ceará (UFC) to the time when the educational project entitled "local music school in Fortaleza," was presented to the said students in the discipline of supervised. For such studies, we focused on the training process, the accumulation of capital and the work with the local music. We consider primarily the interviews, in order to analyze the trajectory of training of students cited; order to identify what capital they have accumulated during their training, which became advantages and / or disadvantages in their teaching practice with the Ceará music, and field observation. The analysis and interpretation of data were made with theoretical and methodological contribution of theorists such as Zoltan Kodály, which is used as main repertoire local music on your music education project; Keith Swanwick, to analyze the musical practices; and the concepts of habitus, field and capital Pierre Bourdieu, who provided us with the conceptual contribution needed to understand the formation of the teaching practice of the subjects of this research.O presente trabalho analisou a trajetória de três estudantes do curso de licenciatura em Música da Universidade Federal do Ceará (UFC) até o momento em que o projeto pedagógico, intitulado “a música local na escola cearense”, foi apresentado aos citados estudantes na disciplina de estágio supervisionado. Para tais estudos, enfocamos o processo formativo, o acúmulo de capitais e o trabalho desenvolvido com a música local. Consideramos prioritariamente as entrevistas, com o objetivo de analisar a trajetória de formação dos citados estudantes; buscando identificar quais capitais eles acumularam durante a sua formação, que se converteram em vantagens e/ou desvantagens em sua prática docente com a música cearense, e a observação de campo. A análise e interpretação dos dados foram realizadas com aporte teórico e metodológico de teóricos, como Zoltan Kodály, que usou como repertório principal a música local em seu projeto de musicalização; Keith Swanwick, para analisar as práticas musicais; e os conceitos de habitus, campo e capital de Pierre Bourdieu, que nos forneceram o aporte conceitual necessário para compreender a formação da prática docente dos sujeitos desta pesquisa.www.teses.ufc.brRogério, PedroParente, Filipe Ximenes2015-03-31T14:57:51Z2015-03-31T14:57:51Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPARENTE, Filipe Ximenes. A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente. 2015. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-03-18T16:29:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11185Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:00:22.883670Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
The local music school in Ceará: an analysis of teacher training paths
title A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
spellingShingle A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
Parente, Filipe Ximenes
Supervised
Career training
Estagiários(Música) – Fortaleza(CE)
Programas de estágios – Fortaleza(CE)
Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE)
Professores de música – Formação – Fortaleza(CE)
title_short A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
title_full A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
title_fullStr A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
title_full_unstemmed A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
title_sort A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente
author Parente, Filipe Ximenes
author_facet Parente, Filipe Ximenes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rogério, Pedro
dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Filipe Ximenes
dc.subject.por.fl_str_mv Supervised
Career training
Estagiários(Música) – Fortaleza(CE)
Programas de estágios – Fortaleza(CE)
Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE)
Professores de música – Formação – Fortaleza(CE)
topic Supervised
Career training
Estagiários(Música) – Fortaleza(CE)
Programas de estágios – Fortaleza(CE)
Música – Estudo e ensino(Estágio) – Fortaleza(CE)
Professores de música – Formação – Fortaleza(CE)
description This study analyzed the trajectory of three students of the degree course in Music of the Federal University of Ceará (UFC) to the time when the educational project entitled "local music school in Fortaleza," was presented to the said students in the discipline of supervised. For such studies, we focused on the training process, the accumulation of capital and the work with the local music. We consider primarily the interviews, in order to analyze the trajectory of training of students cited; order to identify what capital they have accumulated during their training, which became advantages and / or disadvantages in their teaching practice with the Ceará music, and field observation. The analysis and interpretation of data were made with theoretical and methodological contribution of theorists such as Zoltan Kodály, which is used as main repertoire local music on your music education project; Keith Swanwick, to analyze the musical practices; and the concepts of habitus, field and capital Pierre Bourdieu, who provided us with the conceptual contribution needed to understand the formation of the teaching practice of the subjects of this research.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31T14:57:51Z
2015-03-31T14:57:51Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PARENTE, Filipe Ximenes. A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente. 2015. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185
identifier_str_mv PARENTE, Filipe Ximenes. A música local na escola cearense: uma análise sobre as trajetórias de formação docente. 2015. 135f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.teses.ufc.br
publisher.none.fl_str_mv www.teses.ufc.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029030396428288