Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosário, Pedro
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Trigo, João, Núñez, José Carlos, González-Pienda, Júlio, Oliveira, Edméia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15198
Resumo: In the area of the new curricula of elementary education, we introduced a project of innovation and research as developed at the Colégio de Nossa Senhora do Rosário and coordinated by the first author of this paper. Self-regulated learning is the framework of this project: "As (Des)ventures do Testas". Anchored in socio-cognitive and rational approach, we present and analyze the modei of the cyclical phases of the self-regulation process, the nature of the learning strategies and some implications for educational practice. The innovative character of this proposal is related to the use of the narra tive as a way to transmit and discuss approaches to study modeled on closed model. We thought that the adventures and "(desjventuras do Testas", and a student like him would alio an easy identification with the problems and resolution proposals discussed, as well as the transfer of the leamed and discussed competences in the classroom, for other school domains and their own life.
id UFC-7_a5a1141e565aff93bbd7f8ef9b18d46b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/15198
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescerEstudoAuto-regulação da aprendizagemEstratégias de aprendizagemIn the area of the new curricula of elementary education, we introduced a project of innovation and research as developed at the Colégio de Nossa Senhora do Rosário and coordinated by the first author of this paper. Self-regulated learning is the framework of this project: "As (Des)ventures do Testas". Anchored in socio-cognitive and rational approach, we present and analyze the modei of the cyclical phases of the self-regulation process, the nature of the learning strategies and some implications for educational practice. The innovative character of this proposal is related to the use of the narra tive as a way to transmit and discuss approaches to study modeled on closed model. We thought that the adventures and "(desjventuras do Testas", and a student like him would alio an easy identification with the problems and resolution proposals discussed, as well as the transfer of the leamed and discussed competences in the classroom, for other school domains and their own life.No âmbito da reorganização curricular portuguesa e das novas áreas curriculares não disciplinares do Ensino Básico Português, apresentamos um dos produtos de um projeto de investigação-ação desenvolvido no Colégio de Nossa Senhora do Rosário e coordenado pelo primeiro autor desta comunicação. Este projeto: As (Des)venturas do Testas tenta operacionalizar um modelo teórico da auto-regulação da aprendizagem. Esta ferramenta está ancorada no construto de auto-regulação da aprendizagem sugerindo e discutindo uma abordagem sociocognitiva como racional orientador do discurso. Apresentamos e analisamos o modelo das fases cíclicas do processo auto-regulatório, a natureza das estratégias de aprendizagem e algumas implicações do estudo deste construto para a prática educativa. O caráter inovador desta proposta está ancorado na utilização da narrativa como um meio para transmitir e discutir abordagens ao estudo a partir de um modelo próximo dos alunos. Pensamos que as aventuras e (des)venturas do Testas, um aluno como os demais, lhes permitirão uma fácil identificação com os problemas e propostas de resolução discutidos, bem como a transferência das competências aprendidas e discutidas na sala de aula, para outros domínios escolares e para a própria vida.Revista Educação em Debate2016-02-17T17:28:40Z2016-02-17T17:28:40Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROSÁRIO, Pedro; TRIGO, João; NÚÑEZ, José Carlos; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio; OLIVEIRA, Edméia. Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 4,7 p. 74-82, 2004.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15198Rosário, PedroTrigo, JoãoNúñez, José CarlosGonzález-Pienda, JúlioOliveira, Edméiainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:46:57Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15198Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-11T18:46:57Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
title Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
spellingShingle Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
Rosário, Pedro
Estudo
Auto-regulação da aprendizagem
Estratégias de aprendizagem
title_short Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
title_full Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
title_fullStr Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
title_full_unstemmed Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
title_sort Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer
author Rosário, Pedro
author_facet Rosário, Pedro
Trigo, João
Núñez, José Carlos
González-Pienda, Júlio
Oliveira, Edméia
author_role author
author2 Trigo, João
Núñez, José Carlos
González-Pienda, Júlio
Oliveira, Edméia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosário, Pedro
Trigo, João
Núñez, José Carlos
González-Pienda, Júlio
Oliveira, Edméia
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo
Auto-regulação da aprendizagem
Estratégias de aprendizagem
topic Estudo
Auto-regulação da aprendizagem
Estratégias de aprendizagem
description In the area of the new curricula of elementary education, we introduced a project of innovation and research as developed at the Colégio de Nossa Senhora do Rosário and coordinated by the first author of this paper. Self-regulated learning is the framework of this project: "As (Des)ventures do Testas". Anchored in socio-cognitive and rational approach, we present and analyze the modei of the cyclical phases of the self-regulation process, the nature of the learning strategies and some implications for educational practice. The innovative character of this proposal is related to the use of the narra tive as a way to transmit and discuss approaches to study modeled on closed model. We thought that the adventures and "(desjventuras do Testas", and a student like him would alio an easy identification with the problems and resolution proposals discussed, as well as the transfer of the leamed and discussed competences in the classroom, for other school domains and their own life.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004
2016-02-17T17:28:40Z
2016-02-17T17:28:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROSÁRIO, Pedro; TRIGO, João; NÚÑEZ, José Carlos; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio; OLIVEIRA, Edméia. Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 4,7 p. 74-82, 2004.
0102-1117 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15198
identifier_str_mv ROSÁRIO, Pedro; TRIGO, João; NÚÑEZ, José Carlos; GONZÁLEZ-PIENDA, Júlio; OLIVEIRA, Edméia. Nas encruzilhadas do aprender, auto-regular para crescer. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 26, v. 1, n. 4,7 p. 74-82, 2004.
0102-1117 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15198
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935793124278272