A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lúcio Flávio Gondim da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51310
Resumo: Throughout nearly twenty years of artistic production, Tércia Montenegro stresses the relationship between word and image in her short stories, essays, children’s books, and a novel. Specifically, from her work, I observe in this article what the author discusses in emphasizing the visual character of literature, with an emphasis on the relation of the characters to photography. In his four short storybooks and some anthologies, Montenegro develops a kind of photographic writing in which bodies in his desires are presented pictorially without falling into naturalism and without losing the lyrical power. The photographs act thus as characters in the narratives, crossing times and conflicting memory and finitude. Finally, the humans of the tales are also artists of the image and seem to ask: Am I in the knowable or the visible?
id UFC-7_c6a1e15e68ea4180f9021c44b68a223f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51310
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia MontenegroThe image of the word and the word of the image: the photographic tale of Tércia MontenegroLemos, Tércia Montenegro, 1976 -ContoFotografiaImagemThroughout nearly twenty years of artistic production, Tércia Montenegro stresses the relationship between word and image in her short stories, essays, children’s books, and a novel. Specifically, from her work, I observe in this article what the author discusses in emphasizing the visual character of literature, with an emphasis on the relation of the characters to photography. In his four short storybooks and some anthologies, Montenegro develops a kind of photographic writing in which bodies in his desires are presented pictorially without falling into naturalism and without losing the lyrical power. The photographs act thus as characters in the narratives, crossing times and conflicting memory and finitude. Finally, the humans of the tales are also artists of the image and seem to ask: Am I in the knowable or the visible?Ao longo de quase vinte anos de produção artística, Tércia Montenegro tensiona a relação entre palavra e imagem em seus contos, ensaios, livros infanto-juvenis e um romance. A partir especificamente da sua contística, observo neste artigo o que discute a autora ao dar ênfase ao caráter visual da literatura, em especial na relação das personagens com a fotografia. Em seus quatro livros de contos e em algumas participações em antologias, Montenegro desenvolve uma espécie de escrita fotográfica na qual corpos em seus desejos são apresentados de modo pictórico sem cair no naturalismo e sem perder a potência lírica. As fotografias agem, assim, como personagens nas narrativas, cruzando tempos e conflitando memória e finitude. Por fim, os humanos dos contos também são artistas da imagem e parecem perguntar: estou no dizível ou no visível?Revista Letrônica2020-04-16T10:42:34Z2020-04-16T10:42:34Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Lúcio Flávio Gondim da. A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro. Revista Letrônica, Porto Alegre (RS), v. 12, n. 03, jul./set. 2019.1984-4301http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51310Silva, Lúcio Flávio Gondim dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:19:00Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51310Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:41:30.604906Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
The image of the word and the word of the image: the photographic tale of Tércia Montenegro
title A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
spellingShingle A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
Silva, Lúcio Flávio Gondim da
Lemos, Tércia Montenegro, 1976 -
Conto
Fotografia
Imagem
title_short A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
title_full A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
title_fullStr A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
title_full_unstemmed A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
title_sort A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro
author Silva, Lúcio Flávio Gondim da
author_facet Silva, Lúcio Flávio Gondim da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lúcio Flávio Gondim da
dc.subject.por.fl_str_mv Lemos, Tércia Montenegro, 1976 -
Conto
Fotografia
Imagem
topic Lemos, Tércia Montenegro, 1976 -
Conto
Fotografia
Imagem
description Throughout nearly twenty years of artistic production, Tércia Montenegro stresses the relationship between word and image in her short stories, essays, children’s books, and a novel. Specifically, from her work, I observe in this article what the author discusses in emphasizing the visual character of literature, with an emphasis on the relation of the characters to photography. In his four short storybooks and some anthologies, Montenegro develops a kind of photographic writing in which bodies in his desires are presented pictorially without falling into naturalism and without losing the lyrical power. The photographs act thus as characters in the narratives, crossing times and conflicting memory and finitude. Finally, the humans of the tales are also artists of the image and seem to ask: Am I in the knowable or the visible?
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-16T10:42:34Z
2020-04-16T10:42:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Lúcio Flávio Gondim da. A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro. Revista Letrônica, Porto Alegre (RS), v. 12, n. 03, jul./set. 2019.
1984-4301
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51310
identifier_str_mv SILVA, Lúcio Flávio Gondim da. A imagem da palavra e a palavra da imagem: o conto fotográfico de Tércia Montenegro. Revista Letrônica, Porto Alegre (RS), v. 12, n. 03, jul./set. 2019.
1984-4301
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Letrônica
publisher.none.fl_str_mv Revista Letrônica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028908344279040