Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Andréia Fontenele
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35927
Resumo: This research deals with the formation in Physical Education focused on Health and the performance of this professional in programs of Health Public/Collective, has the general objective analyze how is proceeding the formation process in Physical Education during the graduation, taking into consideration particularly the focus given to the Health area and how graduate students is within this scenario, has the intention to identify possible gaps in the educational system and eventual means of solving this problematic. Data were obtained through semi open questionnaires applied in fifteen students the last period of the course of Physical Education of the Federal University of Ceará of both modalities (honors degree and bachelor degree) and later analyzed in the mold of the Content Analysis methodology, where is made present the process of categorization, description and interpretation of the data in the course of analysis. The results obtained confirm the supposed existence of a gap in the graduation process in Physical Education when we give a focus on the area of Health, however, the same also shows that this responsibility not only rests with the management of the courses, but also in the interest of the students in seeking for a more complete formation, that aggregate knowledges about all the possible areas of action of the Professional of Physical Education and on the guidelines that come from teachers to addressing this theme
id UFC-7_d88a17fc0663d65e64ec1adb0a7a2ab8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/35927
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmicaEducação FísicaSaúdeSaúde ColetivaFormaçãoThis research deals with the formation in Physical Education focused on Health and the performance of this professional in programs of Health Public/Collective, has the general objective analyze how is proceeding the formation process in Physical Education during the graduation, taking into consideration particularly the focus given to the Health area and how graduate students is within this scenario, has the intention to identify possible gaps in the educational system and eventual means of solving this problematic. Data were obtained through semi open questionnaires applied in fifteen students the last period of the course of Physical Education of the Federal University of Ceará of both modalities (honors degree and bachelor degree) and later analyzed in the mold of the Content Analysis methodology, where is made present the process of categorization, description and interpretation of the data in the course of analysis. The results obtained confirm the supposed existence of a gap in the graduation process in Physical Education when we give a focus on the area of Health, however, the same also shows that this responsibility not only rests with the management of the courses, but also in the interest of the students in seeking for a more complete formation, that aggregate knowledges about all the possible areas of action of the Professional of Physical Education and on the guidelines that come from teachers to addressing this themeA presente pesquisa aborda a formação em Educação Física voltada para a Saúde e a atuação deste profissional em programas de Saúde Pública/Coletiva, tem como objetivo geral analisar como está se dando o processo formativo em Educação Física durante a graduação, levando em consideração particularmente o enfoque dado à área da Saúde e como os graduandos se situam dentro deste cenário, tem como intuito identificar as possíveis lacunas existentes no sistema formativo e eventuais meios de se solucionar esta problemática. Os dados foram obtidos por meio de questionários semiabertos aplicados em quinze alunos do último período do curso de Educação Física da Universidade Federal do Ceará de ambas modalidades (licenciatura e bacharelado) e posteriormente analisados nos moldes da metodologia da Análise de Conteúdos, onde se faz presente o processo de categorização, descrição e interpretação dos dados no decorrer da análise. Os resultados adquiridos confirmam o pressuposto da existência de uma lacuna no processo de graduação em Educação Física quando damos um enfoque sobre a área da Saúde, porém, os mesmos também revelam que esta responsabilidade não recai apenas sobre a gestão dos cursos, mas também no interesse dos próprios alunos em buscarem por uma formação mais completa, que agregue conhecimentos a cerca de todas as possíveis áreas de atuação do Profissional de Educação Física e nas orientações advindas por parte dos docentes ao tratarem deste temaFerraz, Alex Soares MarreirosSampaio, Andréia Fontenele2018-09-25T17:29:36Z2018-09-25T17:29:36Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSAMPAIO, Andréia Fontenele. Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica. 2016. 69 f. Monografia (Graduação em Educação física)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35927porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-23T20:15:49Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/35927Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:21.048516Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
title Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
spellingShingle Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
Sampaio, Andréia Fontenele
Educação Física
Saúde
Saúde Coletiva
Formação
title_short Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
title_full Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
title_fullStr Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
title_full_unstemmed Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
title_sort Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica
author Sampaio, Andréia Fontenele
author_facet Sampaio, Andréia Fontenele
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferraz, Alex Soares Marreiros
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Andréia Fontenele
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Saúde
Saúde Coletiva
Formação
topic Educação Física
Saúde
Saúde Coletiva
Formação
description This research deals with the formation in Physical Education focused on Health and the performance of this professional in programs of Health Public/Collective, has the general objective analyze how is proceeding the formation process in Physical Education during the graduation, taking into consideration particularly the focus given to the Health area and how graduate students is within this scenario, has the intention to identify possible gaps in the educational system and eventual means of solving this problematic. Data were obtained through semi open questionnaires applied in fifteen students the last period of the course of Physical Education of the Federal University of Ceará of both modalities (honors degree and bachelor degree) and later analyzed in the mold of the Content Analysis methodology, where is made present the process of categorization, description and interpretation of the data in the course of analysis. The results obtained confirm the supposed existence of a gap in the graduation process in Physical Education when we give a focus on the area of Health, however, the same also shows that this responsibility not only rests with the management of the courses, but also in the interest of the students in seeking for a more complete formation, that aggregate knowledges about all the possible areas of action of the Professional of Physical Education and on the guidelines that come from teachers to addressing this theme
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-09-25T17:29:36Z
2018-09-25T17:29:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SAMPAIO, Andréia Fontenele. Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica. 2016. 69 f. Monografia (Graduação em Educação física)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35927
identifier_str_mv SAMPAIO, Andréia Fontenele. Educação física e saúde coletiva: práticas de uma formação acadêmica. 2016. 69 f. Monografia (Graduação em Educação física)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35927
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028946969624576