Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Regis, Herman Wagner de Freitas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro, Pollyanne Bicalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53856
Resumo: In this work, we aim to discuss the formation of the social representations from the effects of the language approach in grammars directed to middle school. As a theoretical reference we operate with notions of the Bakhtin’s Circle (BAKHTIN, 2008, 2011; VOLÓCHINOV, 2017) interwoven with the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961; ABRIC, 2001; JODELET, 1989). We defend that the identification of the collection that represents the teacher mobilized by the textbooks can collaborate to rethink the formative practice of teachers especially as to its unfoldings in the school context. In this direction, we analyze the concepts of language present in two grammars of middle school to identify theoretical-methodological problems in Portuguese language teaching according to Dialogic Discourse Theory. The grammars analyzed showed us that language is still approached in an antidialogical and homogeneous way. From the mapping of the representational collection concerning the language, we believe that it is possible to establish reflections on formative practice, to ensure a productive teaching, anchored in Bakhtinian dialogism.
id UFC-7_dc67c9a487d5b2f45d5b8ddcb9235b43
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/53856
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de BakhtinRepresentations of language and Portuguese Language teaching according to the Bakhtin CircleTeoria Dialógica do DiscursoRepresentações SociaisGramáticaIn this work, we aim to discuss the formation of the social representations from the effects of the language approach in grammars directed to middle school. As a theoretical reference we operate with notions of the Bakhtin’s Circle (BAKHTIN, 2008, 2011; VOLÓCHINOV, 2017) interwoven with the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961; ABRIC, 2001; JODELET, 1989). We defend that the identification of the collection that represents the teacher mobilized by the textbooks can collaborate to rethink the formative practice of teachers especially as to its unfoldings in the school context. In this direction, we analyze the concepts of language present in two grammars of middle school to identify theoretical-methodological problems in Portuguese language teaching according to Dialogic Discourse Theory. The grammars analyzed showed us that language is still approached in an antidialogical and homogeneous way. From the mapping of the representational collection concerning the language, we believe that it is possible to establish reflections on formative practice, to ensure a productive teaching, anchored in Bakhtinian dialogism.Neste trabalho, objetivamos discutir o engendramento de representações sociais a partir dos efeitos da abordagem de língua/linguagem presente em gramáticas voltadas para o ensino fundamental (6º ao 9º ano). Como referencial teórico, operamos com os pressupostos do Círculo de Bakhtin (BAKHTIN, 2008, 2011; VOLÓCHINOV, 2017) entrecruzados com a Teoria das Representações Sociais (MOSCOVICI, 1961; ABRIC, 2001; JODELET, 1989). Defendemos que a identificação do acervo representacional mobilizado pelos livros didáticos pode colaborar para repensarmos a prática formativa dos docentes, sobretudo, quanto aos seus desdobramentos no contexto escolar. Nesse sentido, analisamos os conceitos de língua/linguagem presentes em duas gramáticas do ensino fundamental, a fim de identificarmos problemas de ordem teórico-metodológica no ensino de Língua Portuguesa à luz da Teoria Dialógica do Discurso. As gramáticas analisadas nos demonstraram que a língua/linguagem ainda é abordada de maneira antidialógica e homogênea. A partir do mapeamento do acervo representacional concernente à língua/linguagem, acreditamos que é possível instaurar reflexões sobre a prática formativa, visando garantir um ensino produtivo, ancorado no dialogismo bakhtinianoRevista Entrepalavras2020-09-04T21:11:52Z2020-09-04T21:11:52Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfREGIS, Herman Wagner de Freitas; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2020.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53856Regis, Herman Wagner de FreitasRibeiro, Pollyanne Bicalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:41:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/53856Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T18:41:09Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
Representations of language and Portuguese Language teaching according to the Bakhtin Circle
title Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
spellingShingle Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
Regis, Herman Wagner de Freitas
Teoria Dialógica do Discurso
Representações Sociais
Gramática
title_short Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
title_full Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
title_fullStr Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
title_full_unstemmed Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
title_sort Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin
author Regis, Herman Wagner de Freitas
author_facet Regis, Herman Wagner de Freitas
Ribeiro, Pollyanne Bicalho
author_role author
author2 Ribeiro, Pollyanne Bicalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Regis, Herman Wagner de Freitas
Ribeiro, Pollyanne Bicalho
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Dialógica do Discurso
Representações Sociais
Gramática
topic Teoria Dialógica do Discurso
Representações Sociais
Gramática
description In this work, we aim to discuss the formation of the social representations from the effects of the language approach in grammars directed to middle school. As a theoretical reference we operate with notions of the Bakhtin’s Circle (BAKHTIN, 2008, 2011; VOLÓCHINOV, 2017) interwoven with the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1961; ABRIC, 2001; JODELET, 1989). We defend that the identification of the collection that represents the teacher mobilized by the textbooks can collaborate to rethink the formative practice of teachers especially as to its unfoldings in the school context. In this direction, we analyze the concepts of language present in two grammars of middle school to identify theoretical-methodological problems in Portuguese language teaching according to Dialogic Discourse Theory. The grammars analyzed showed us that language is still approached in an antidialogical and homogeneous way. From the mapping of the representational collection concerning the language, we believe that it is possible to establish reflections on formative practice, to ensure a productive teaching, anchored in Bakhtinian dialogism.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-04T21:11:52Z
2020-09-04T21:11:52Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REGIS, Herman Wagner de Freitas; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2020.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53856
identifier_str_mv REGIS, Herman Wagner de Freitas; RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. Representações de língua/linguagem e ensino de Língua Portuguesa à luz do Círculo de Bakhtin. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 10, v. 10, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2020.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53856
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935796934803456