Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antonio Wagner Chacon
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Nunes, Jefferson Veras
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22672
Resumo: Qualitative research report that aims to assess the effectiveness, efficiency and effectiveness of an innovative teaching-learning methodology undertaken in the discipline of Information Technology I, given to students enrolled in the first semester of the year 2016, in Library Science Course of Federal University of Ceará, campus Fortaleza. It presents multidisciplinary theoretical basis related to cognition, as well as the Santiago’s Theory of Cognition, as Humberto Maturana; the relationship between matter and memory as Henri Bergson; recursion perception of repetition and difference, according to Gilles Deleuze; and psyche theory, as Sigmund Freud. Exposes the pedagogical techniques undertaken in the discipline designed to enable students to learn from autopoietic way. Describes a qualitative research methodology, based on content analysis of the stories of the educational lives of each of the students, their self-assessments of learning and assessments that elaborated on the teaching-learning methodology and teach the course by the teacher. In the analysis of the data shows expressions of students consistent with the theoretical basis and are embodied in evidence leading to final considerations giving rise to the adequacy of teachinglearning methodology undertaken to discipline goals.
id UFC-7_fda36e39fc219f33718c6c3bfdfdee08
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/22672
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação IQualitative evaluation of a innovative method of teaching-learning in discipline Information Technologies IEducação em Ciência da InformaçãoMetodologia de ensino-aprendizagemAutoformaçãoAutoavaliaçãoTerapia da realidadeEducation in Science of InformationTeaching-learning methodologySelf educationSelf assessmentReality therapyQualitative research report that aims to assess the effectiveness, efficiency and effectiveness of an innovative teaching-learning methodology undertaken in the discipline of Information Technology I, given to students enrolled in the first semester of the year 2016, in Library Science Course of Federal University of Ceará, campus Fortaleza. It presents multidisciplinary theoretical basis related to cognition, as well as the Santiago’s Theory of Cognition, as Humberto Maturana; the relationship between matter and memory as Henri Bergson; recursion perception of repetition and difference, according to Gilles Deleuze; and psyche theory, as Sigmund Freud. Exposes the pedagogical techniques undertaken in the discipline designed to enable students to learn from autopoietic way. Describes a qualitative research methodology, based on content analysis of the stories of the educational lives of each of the students, their self-assessments of learning and assessments that elaborated on the teaching-learning methodology and teach the course by the teacher. In the analysis of the data shows expressions of students consistent with the theoretical basis and are embodied in evidence leading to final considerations giving rise to the adequacy of teachinglearning methodology undertaken to discipline goals.Relato de pesquisa qualitativa que objetivou verificar a eficiência, eficácia e efetividade de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora empreendida na disciplina Tecnologias da Informação I, ministrada para os alunos matriculados no primeiro semestre letivo do ano de 2016, no Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará, no Campus do Benfica em Fortaleza. Apresenta base teórica multidisciplinar relacionada à cognição, assim como: a Teoria da Cognição de Santiago, de Humberto Maturana; a relação entre matéria e memória, conforme Henri Bergson; a recursividade da percepção da repetição e da diferença, segundo Gilles Deleuze; e a Teoria do Psiquismo, conforme Sigmund Freud. Expõe as técnicas pedagógicas empreendidas na disciplina, destinadas a capacitar os alunos a aprenderem de forma autopoiética. Descreve uma metodologia de pesquisa qualitativa, baseada nas análises de conteúdos das histórias de vida educacionais de cada um dos alunos, das suas autoavaliações das aprendizagens e das avaliações que elaboraram sobre a metodologia de ensino-aprendizagem e do ministrar da disciplina pelo professor. Na análise dos dados, mostra expressões dos alunos que se coadunam com as bases teóricas e se consubstanciam em indícios conducentes a considerações finais ensejando a adequação da metodologia de ensino-aprendizagem empreendida aos objetivos da disciplina.Universidade Federal da Bahia2017-05-10T11:53:03Z2017-05-10T11:53:03Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfSILVA, Antonio Wagner Chacon; NUNES, Jefferson Veras. Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2016, 21p.2177-3688http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22672Silva, Antonio Wagner ChaconNunes, Jefferson Verasinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:21:51Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22672Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:00.424833Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
Qualitative evaluation of a innovative method of teaching-learning in discipline Information Technologies I
title Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
spellingShingle Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
Silva, Antonio Wagner Chacon
Educação em Ciência da Informação
Metodologia de ensino-aprendizagem
Autoformação
Autoavaliação
Terapia da realidade
Education in Science of Information
Teaching-learning methodology
Self education
Self assessment
Reality therapy
title_short Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
title_full Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
title_fullStr Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
title_full_unstemmed Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
title_sort Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I
author Silva, Antonio Wagner Chacon
author_facet Silva, Antonio Wagner Chacon
Nunes, Jefferson Veras
author_role author
author2 Nunes, Jefferson Veras
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antonio Wagner Chacon
Nunes, Jefferson Veras
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Ciência da Informação
Metodologia de ensino-aprendizagem
Autoformação
Autoavaliação
Terapia da realidade
Education in Science of Information
Teaching-learning methodology
Self education
Self assessment
Reality therapy
topic Educação em Ciência da Informação
Metodologia de ensino-aprendizagem
Autoformação
Autoavaliação
Terapia da realidade
Education in Science of Information
Teaching-learning methodology
Self education
Self assessment
Reality therapy
description Qualitative research report that aims to assess the effectiveness, efficiency and effectiveness of an innovative teaching-learning methodology undertaken in the discipline of Information Technology I, given to students enrolled in the first semester of the year 2016, in Library Science Course of Federal University of Ceará, campus Fortaleza. It presents multidisciplinary theoretical basis related to cognition, as well as the Santiago’s Theory of Cognition, as Humberto Maturana; the relationship between matter and memory as Henri Bergson; recursion perception of repetition and difference, according to Gilles Deleuze; and psyche theory, as Sigmund Freud. Exposes the pedagogical techniques undertaken in the discipline designed to enable students to learn from autopoietic way. Describes a qualitative research methodology, based on content analysis of the stories of the educational lives of each of the students, their self-assessments of learning and assessments that elaborated on the teaching-learning methodology and teach the course by the teacher. In the analysis of the data shows expressions of students consistent with the theoretical basis and are embodied in evidence leading to final considerations giving rise to the adequacy of teachinglearning methodology undertaken to discipline goals.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-05-10T11:53:03Z
2017-05-10T11:53:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Antonio Wagner Chacon; NUNES, Jefferson Veras. Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2016, 21p.
2177-3688
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22672
identifier_str_mv SILVA, Antonio Wagner Chacon; NUNES, Jefferson Veras. Avaliação qualitativa de uma metodologia de ensino-aprendizagem inovadora na disciplina Tecnologias da Informação I. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2016, 21p.
2177-3688
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028794447953920