Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401 |
Resumo: | This article aims to reflect on the relevance of the teacher to look at himself as a person in constant formative construction, as well as to be aware of his self-formative responsibility, aiming to qualify to follow the paths of teaching and learning guided to professional development. folks. This article aims to discuss in the light of the literature the conception of being a teacher: its potentialities in its (self)formation. As a methodological foundation, it is based on a literature review. We sought through the CAPES portal theses and dissertations that reverberate the theme proposed here. In the theoretical construct is given the importance and social relevance of this debate in order to encourage and lead the critical reflection of the teacher in his commitment to (self)formation, realizing the potentialization of the pedagogical practice of this professional in his daily life in the school environment. We conclude by holding that the (self) teacher training enables the protagonism of the teacher in the sense of allowing for a critical, reflective training and continues not only exhaustive in undergraduate courses, but that this search allows him to go beyond the systematic traditional training. |
id |
UFC-7_ffb7040be1cfd9627db8e7174591a43a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/59401 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docenteLos desafíos Y potenciales de la (auto) formación maestraChallenges and potentials of teacher (self ) formationFormação docenteSaberesPrática pedagógicaThis article aims to reflect on the relevance of the teacher to look at himself as a person in constant formative construction, as well as to be aware of his self-formative responsibility, aiming to qualify to follow the paths of teaching and learning guided to professional development. folks. This article aims to discuss in the light of the literature the conception of being a teacher: its potentialities in its (self)formation. As a methodological foundation, it is based on a literature review. We sought through the CAPES portal theses and dissertations that reverberate the theme proposed here. In the theoretical construct is given the importance and social relevance of this debate in order to encourage and lead the critical reflection of the teacher in his commitment to (self)formation, realizing the potentialization of the pedagogical practice of this professional in his daily life in the school environment. We conclude by holding that the (self) teacher training enables the protagonism of the teacher in the sense of allowing for a critical, reflective training and continues not only exhaustive in undergraduate courses, but that this search allows him to go beyond the systematic traditional training.Este artigo se propõe a refletir sobre a relevância do docente olhar para si mesmo como uma pessoa em constante construção formativa, bem como, ser consciente de sua responsabilidade auto formativa, visando se qualificar para trilhar os caminhos do ensino e aprendizagem guiados ao desenvolvimento profissional e pessoal. Objetiva-se neste artigo discutir à luz da literatura a concepção do ser professor: suas potencialidades na sua (auto)formação. Como fundamentação metodológica, é baseado numa revisão de literatura. Buscou-se por meio do portal da CAPES teses e dissertações que reverberam a temática aqui proposta. No constructo teórico é dada a importância e relevância social deste debate no sentido de encorajar e conduzir a reflexão crítica do docente no seu comprometimento de (auto)formação, concretizando a potencialização da prática pedagógica deste profissional em seu dia a dia no ambiente escolar. Conclui-se segurando que a (auto)formação docente possibilita o protagonismo do docente na acepção de permitir para si uma formação crítica, reflexiva e continua que não se exaure apenas nos cursos de graduação, mas que esta busca o permita ir mais além das sistemáticas tradicionais de formação.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la relevancia del profesor para verse a sí mismo como una persona en constante construcción formativa, así como para ser consciente de su responsabilidad autoformativa, con el objetivo de calificar para seguir los caminos de la enseñanza y el aprendizaje orientados al desarrollo profesional. Chicos Este artículo tiene como objetivo discutir a la luz de la literatura la concepción de ser maestro: sus potencialidades en su (auto) formación. Como base metodológica, se basa en una revisión de la literatura. Buscamos a través del portal CAPES tesis y disertaciones que reverberan el tema propuesto aquí. En el constructo teórico se le da la importancia y relevancia social de este debate con el fin de alentar y liderar la reflexión crítica del profesor en su compromiso con la (auto)formación, realizando la potencialización de la práctica pedagógica de este profesional en su vida diaria en el entorno escolar. Concluimos afirmando que la capacitación de (auto)formación permite el protagonismo del maestro en el sentido de permitir una capacitación crítica y reflexiva y continúa no solo exhaustiva en los cursos de pregrado, sino que esta búsqueda le permite ir más allá de lo sistemático entrenamiento tradicional.Revista Labor2021-07-08T23:44:22Z2021-07-08T23:44:22Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, Wagner de Moura; OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes de; POMMER, Roselene Moreira Gomes. Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 180-203, jul./dez. 2020.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401Oliveira, Wagner de MouraOliveira, Francisco Nilton Gomes dePommer, Roselene Moreira Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:49:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/59401Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:21.348668Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente Los desafíos Y potenciales de la (auto) formación maestra Challenges and potentials of teacher (self ) formation |
title |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente |
spellingShingle |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente Oliveira, Wagner de Moura Formação docente Saberes Prática pedagógica |
title_short |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente |
title_full |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente |
title_fullStr |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente |
title_full_unstemmed |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente |
title_sort |
Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente |
author |
Oliveira, Wagner de Moura |
author_facet |
Oliveira, Wagner de Moura Oliveira, Francisco Nilton Gomes de Pommer, Roselene Moreira Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Francisco Nilton Gomes de Pommer, Roselene Moreira Gomes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Wagner de Moura Oliveira, Francisco Nilton Gomes de Pommer, Roselene Moreira Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Saberes Prática pedagógica |
topic |
Formação docente Saberes Prática pedagógica |
description |
This article aims to reflect on the relevance of the teacher to look at himself as a person in constant formative construction, as well as to be aware of his self-formative responsibility, aiming to qualify to follow the paths of teaching and learning guided to professional development. folks. This article aims to discuss in the light of the literature the conception of being a teacher: its potentialities in its (self)formation. As a methodological foundation, it is based on a literature review. We sought through the CAPES portal theses and dissertations that reverberate the theme proposed here. In the theoretical construct is given the importance and social relevance of this debate in order to encourage and lead the critical reflection of the teacher in his commitment to (self)formation, realizing the potentialization of the pedagogical practice of this professional in his daily life in the school environment. We conclude by holding that the (self) teacher training enables the protagonism of the teacher in the sense of allowing for a critical, reflective training and continues not only exhaustive in undergraduate courses, but that this search allows him to go beyond the systematic traditional training. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-07-08T23:44:22Z 2021-07-08T23:44:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Wagner de Moura; OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes de; POMMER, Roselene Moreira Gomes. Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 180-203, jul./dez. 2020. 1983-5000 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Wagner de Moura; OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes de; POMMER, Roselene Moreira Gomes. Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 180-203, jul./dez. 2020. 1983-5000 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Labor |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Labor |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028985454460928 |