Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Wagner de Moura
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira, Francisco Nilton Gomes de, Pommer, Roselene Moreira Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401
Resumo: This article aims to reflect on the relevance of the teacher to look at himself as a person in constant formative construction, as well as to be aware of his self-formative responsibility, aiming to qualify to follow the paths of teaching and learning guided to professional development. folks. This article aims to discuss in the light of the literature the conception of being a teacher: its potentialities in its (self)formation. As a methodological foundation, it is based on a literature review. We sought through the CAPES portal theses and dissertations that reverberate the theme proposed here. In the theoretical construct is given the importance and social relevance of this debate in order to encourage and lead the critical reflection of the teacher in his commitment to (self)formation, realizing the potentialization of the pedagogical practice of this professional in his daily life in the school environment. We conclude by holding that the (self) teacher training enables the protagonism of the teacher in the sense of allowing for a critical, reflective training and continues not only exhaustive in undergraduate courses, but that this search allows him to go beyond the systematic traditional training.
id UFC-7_ffb7040be1cfd9627db8e7174591a43a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/59401
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Os desafios e potencialidades da (auto) formação docenteLos desafíos Y potenciales de la (auto) formación maestraChallenges and potentials of teacher (self ) formationFormação docenteSaberesPrática pedagógicaThis article aims to reflect on the relevance of the teacher to look at himself as a person in constant formative construction, as well as to be aware of his self-formative responsibility, aiming to qualify to follow the paths of teaching and learning guided to professional development. folks. This article aims to discuss in the light of the literature the conception of being a teacher: its potentialities in its (self)formation. As a methodological foundation, it is based on a literature review. We sought through the CAPES portal theses and dissertations that reverberate the theme proposed here. In the theoretical construct is given the importance and social relevance of this debate in order to encourage and lead the critical reflection of the teacher in his commitment to (self)formation, realizing the potentialization of the pedagogical practice of this professional in his daily life in the school environment. We conclude by holding that the (self) teacher training enables the protagonism of the teacher in the sense of allowing for a critical, reflective training and continues not only exhaustive in undergraduate courses, but that this search allows him to go beyond the systematic traditional training.Este artigo se propõe a refletir sobre a relevância do docente olhar para si mesmo como uma pessoa em constante construção formativa, bem como, ser consciente de sua responsabilidade auto formativa, visando se qualificar para trilhar os caminhos do ensino e aprendizagem guiados ao desenvolvimento profissional e pessoal. Objetiva-se neste artigo discutir à luz da literatura a concepção do ser professor: suas potencialidades na sua (auto)formação. Como fundamentação metodológica, é baseado numa revisão de literatura. Buscou-se por meio do portal da CAPES teses e dissertações que reverberam a temática aqui proposta. No constructo teórico é dada a importância e relevância social deste debate no sentido de encorajar e conduzir a reflexão crítica do docente no seu comprometimento de (auto)formação, concretizando a potencialização da prática pedagógica deste profissional em seu dia a dia no ambiente escolar. Conclui-se segurando que a (auto)formação docente possibilita o protagonismo do docente na acepção de permitir para si uma formação crítica, reflexiva e continua que não se exaure apenas nos cursos de graduação, mas que esta busca o permita ir mais além das sistemáticas tradicionais de formação.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la relevancia del profesor para verse a sí mismo como una persona en constante construcción formativa, así como para ser consciente de su responsabilidad autoformativa, con el objetivo de calificar para seguir los caminos de la enseñanza y el aprendizaje orientados al desarrollo profesional. Chicos Este artículo tiene como objetivo discutir a la luz de la literatura la concepción de ser maestro: sus potencialidades en su (auto) formación. Como base metodológica, se basa en una revisión de la literatura. Buscamos a través del portal CAPES tesis y disertaciones que reverberan el tema propuesto aquí. En el constructo teórico se le da la importancia y relevancia social de este debate con el fin de alentar y liderar la reflexión crítica del profesor en su compromiso con la (auto)formación, realizando la potencialización de la práctica pedagógica de este profesional en su vida diaria en el entorno escolar. Concluimos afirmando que la capacitación de (auto)formación permite el protagonismo del maestro en el sentido de permitir una capacitación crítica y reflexiva y continúa no solo exhaustiva en los cursos de pregrado, sino que esta búsqueda le permite ir más allá de lo sistemático entrenamiento tradicional.Revista Labor2021-07-08T23:44:22Z2021-07-08T23:44:22Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, Wagner de Moura; OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes de; POMMER, Roselene Moreira Gomes. Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 180-203, jul./dez. 2020.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401Oliveira, Wagner de MouraOliveira, Francisco Nilton Gomes dePommer, Roselene Moreira Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:49:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/59401Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:21.348668Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
Los desafíos Y potenciales de la (auto) formación maestra
Challenges and potentials of teacher (self ) formation
title Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
spellingShingle Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
Oliveira, Wagner de Moura
Formação docente
Saberes
Prática pedagógica
title_short Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
title_full Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
title_fullStr Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
title_full_unstemmed Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
title_sort Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente
author Oliveira, Wagner de Moura
author_facet Oliveira, Wagner de Moura
Oliveira, Francisco Nilton Gomes de
Pommer, Roselene Moreira Gomes
author_role author
author2 Oliveira, Francisco Nilton Gomes de
Pommer, Roselene Moreira Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Wagner de Moura
Oliveira, Francisco Nilton Gomes de
Pommer, Roselene Moreira Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Saberes
Prática pedagógica
topic Formação docente
Saberes
Prática pedagógica
description This article aims to reflect on the relevance of the teacher to look at himself as a person in constant formative construction, as well as to be aware of his self-formative responsibility, aiming to qualify to follow the paths of teaching and learning guided to professional development. folks. This article aims to discuss in the light of the literature the conception of being a teacher: its potentialities in its (self)formation. As a methodological foundation, it is based on a literature review. We sought through the CAPES portal theses and dissertations that reverberate the theme proposed here. In the theoretical construct is given the importance and social relevance of this debate in order to encourage and lead the critical reflection of the teacher in his commitment to (self)formation, realizing the potentialization of the pedagogical practice of this professional in his daily life in the school environment. We conclude by holding that the (self) teacher training enables the protagonism of the teacher in the sense of allowing for a critical, reflective training and continues not only exhaustive in undergraduate courses, but that this search allows him to go beyond the systematic traditional training.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-07-08T23:44:22Z
2021-07-08T23:44:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Wagner de Moura; OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes de; POMMER, Roselene Moreira Gomes. Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 180-203, jul./dez. 2020.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401
identifier_str_mv OLIVEIRA, Wagner de Moura; OLIVEIRA, Francisco Nilton Gomes de; POMMER, Roselene Moreira Gomes. Os desafios e potencialidades da (auto) formação docente. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 180-203, jul./dez. 2020.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/59401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028985454460928