Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos

Bibliographic Details
Main Author: Moraes, Dione Márcia Alves
Publication Date: 2016
Format: Article
Language: por
Source: Entrepalavras
Download full: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/534
Summary: In this paper, we propose a reflection on how children in the second year of primary school make the reading of texts that require (and allow) inferences metaphorical and metonymic. We are guided by scholars as Belintane (2013), Magalhães (2007), Jakobson (1981), Saussure (1995), among others and develop a qualitative, interpretive research that is constituted as an action research. We aimed to discuss how children who are placed in alphabetical writing, make reading playful narrative texts and mediated by the image that require inferential comprehension, in order to promote advances in students skills that are already considered readers, but having performance and different behaviors when dealing with written texts.
id UFC-9_cced2f8b5cba15db70b92a8f181f4199
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/534
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textosInferências metafóricas e metonímicas na leitura de textosTexts mediated image; Reading; Inferences.Letras; Linguística; Ensino e Aprendizagem de Línguas; LeituraTextos mediados pela imagem; Leitura; Inferências.In this paper, we propose a reflection on how children in the second year of primary school make the reading of texts that require (and allow) inferences metaphorical and metonymic. We are guided by scholars as Belintane (2013), Magalhães (2007), Jakobson (1981), Saussure (1995), among others and develop a qualitative, interpretive research that is constituted as an action research. We aimed to discuss how children who are placed in alphabetical writing, make reading playful narrative texts and mediated by the image that require inferential comprehension, in order to promote advances in students skills that are already considered readers, but having performance and different behaviors when dealing with written texts.Neste texto, propomos uma reflexão sobre como crianças do 2º ano do Ensino Fundamental fazem a leitura de textos que exigem (e permitem) inferências metafóricas e metonímicas. Para isso, embasamo-nos em estudiosos como Belintane (2013), Magalhães (2007), Jakobson (1981), Saussure (1995), entre outros e desenvolvemos uma pesquisa qualitativa-interpretativa que se constitui como uma pesquisa-ação. Objetivamos discutir como crianças, que estão inseridas na escrita alfabética, fazem a leitura de textos narrativos lúdicos e mediados pela imagem que exigem uma compreensão inferencial, com o intuito de promover avanços nas habilidades de alunos que já são considerados leitores, mas que apresentam desempenho e comportamentos variados quando lidam com textos escritos.Universidade Federal do CearáCAPES/INEP-OBEDUCMoraes, Dione Márcia Alves2016-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/53410.22168/2237-6321.5.5.2.147-162Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-1622237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/534/293info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-26T21:08:16ZRevista
dc.title.none.fl_str_mv Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
title Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
spellingShingle Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
Moraes, Dione Márcia Alves
Texts mediated image; Reading; Inferences.
Letras; Linguística; Ensino e Aprendizagem de Línguas; Leitura
Textos mediados pela imagem; Leitura; Inferências.
title_short Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
title_full Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
title_fullStr Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
title_full_unstemmed Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
title_sort Inferências metafóricas e metonímicas na leitura de textos
author Moraes, Dione Márcia Alves
author_facet Moraes, Dione Márcia Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES/INEP-OBEDUC
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Dione Márcia Alves
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Texts mediated image; Reading; Inferences.
Letras; Linguística; Ensino e Aprendizagem de Línguas; Leitura
Textos mediados pela imagem; Leitura; Inferências.
topic Texts mediated image; Reading; Inferences.
Letras; Linguística; Ensino e Aprendizagem de Línguas; Leitura
Textos mediados pela imagem; Leitura; Inferências.
dc.description.none.fl_txt_mv In this paper, we propose a reflection on how children in the second year of primary school make the reading of texts that require (and allow) inferences metaphorical and metonymic. We are guided by scholars as Belintane (2013), Magalhães (2007), Jakobson (1981), Saussure (1995), among others and develop a qualitative, interpretive research that is constituted as an action research. We aimed to discuss how children who are placed in alphabetical writing, make reading playful narrative texts and mediated by the image that require inferential comprehension, in order to promote advances in students skills that are already considered readers, but having performance and different behaviors when dealing with written texts.
Neste texto, propomos uma reflexão sobre como crianças do 2º ano do Ensino Fundamental fazem a leitura de textos que exigem (e permitem) inferências metafóricas e metonímicas. Para isso, embasamo-nos em estudiosos como Belintane (2013), Magalhães (2007), Jakobson (1981), Saussure (1995), entre outros e desenvolvemos uma pesquisa qualitativa-interpretativa que se constitui como uma pesquisa-ação. Objetivamos discutir como crianças, que estão inseridas na escrita alfabética, fazem a leitura de textos narrativos lúdicos e mediados pela imagem que exigem uma compreensão inferencial, com o intuito de promover avanços nas habilidades de alunos que já são considerados leitores, mas que apresentam desempenho e comportamentos variados quando lidam com textos escritos.
description In this paper, we propose a reflection on how children in the second year of primary school make the reading of texts that require (and allow) inferences metaphorical and metonymic. We are guided by scholars as Belintane (2013), Magalhães (2007), Jakobson (1981), Saussure (1995), among others and develop a qualitative, interpretive research that is constituted as an action research. We aimed to discuss how children who are placed in alphabetical writing, make reading playful narrative texts and mediated by the image that require inferential comprehension, in order to promote advances in students skills that are already considered readers, but having performance and different behaviors when dealing with written texts.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-26
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/534
10.22168/2237-6321.5.5.2.147-162
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/534
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321.5.5.2.147-162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/534/293
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162
Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162
Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162
Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162
Entrepalavras; v. 5, n. 2 (5): Entrepalavras; 147-162
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1726650795949031424