Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5376 |
Resumo: | A strong tendency demonstrated in the studies of the subject in question is the use of the digital technologies of information and communication (TDICs) as tools of support in the process of teaching and learning. The present work aims to analyze the potential of the use of computational tools (simulations and graphing tools) in the teaching of electrostatics. For this, the educational product was constructed aiming at didactic sequences, based on the theory of Significant Learning of David Ausubel, from the PhET Loads and Fields simulation of the University of Colorado. Also, as part of the Product, the material to support the Physics teacher was developed, aiming at the repetition of the activities developed in this research or the elaboration of new activities. The product was applied in E.E.M. Governor Adauto Bezerra de Iguatu-CE, with high school students. The learning outcomes obtained through the pre-test and post-test analysis suggest the effectiveness of the Educational Product, which may lead to the conclusion that the use of TDICs in line with the use of Conceptual Maps in the teaching of Electrostatics demonstrates considerable potentiality |
id |
UFER_172bb1230f8b77797255b81d0d7e3a6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5376 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionaisEletrostáticaTDICCargasElectrostaticsDICTLoadsCamposFieldsCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAA strong tendency demonstrated in the studies of the subject in question is the use of the digital technologies of information and communication (TDICs) as tools of support in the process of teaching and learning. The present work aims to analyze the potential of the use of computational tools (simulations and graphing tools) in the teaching of electrostatics. For this, the educational product was constructed aiming at didactic sequences, based on the theory of Significant Learning of David Ausubel, from the PhET Loads and Fields simulation of the University of Colorado. Also, as part of the Product, the material to support the Physics teacher was developed, aiming at the repetition of the activities developed in this research or the elaboration of new activities. The product was applied in E.E.M. Governor Adauto Bezerra de Iguatu-CE, with high school students. The learning outcomes obtained through the pre-test and post-test analysis suggest the effectiveness of the Educational Product, which may lead to the conclusion that the use of TDICs in line with the use of Conceptual Maps in the teaching of Electrostatics demonstrates considerable potentialityUma forte tendência demonstrada nos estudos do tema em questão é o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs), como ferramentas de apoio ao processo de ensino e aprendizagem. O presente trabalho visa analisar a potencialidade da utilização de ferramentas computacionais (simulações e ferramentas de construção de gráficos) no ensino de eletrostática. Para tanto, o produto educacional foi construído visando sequências didáticas, fundamentadas na teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel, a partir da simulação Cargas e Campos do PhET da Universidade do Colorado. Também foi elaborado, como parte do Produto, o material de apoio ao professor de Física, visando a repetição das atividades desenvolvidas nesta pesquisa ou a elaboração de novas atividades. O Produto foi aplicado na E.E.M. Governador Adauto Bezerra de Iguatu-CE, com alunos do ensino médio. Os resultados de aprendizagem, obtidos através da análise do pré-teste e pós-teste, sugerem eficácia do Produto Educacional. Isto pode levar a conclusão de que o uso das TDICs, alinhado com a utilização de Mapas Conceituais no ensino de Eletrostática, demontram considerável potencialidadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de FísicaLima, Alexsandro Pereira00858568438http://lattes.cnpq.br/2452557056611320Nunes, Luciana Angélica da Silva83876820391http://lattes.cnpq.br/7723580492405673Gurgel, Gustavo de Oliveira03574307438http://lattes.cnpq.br/1748071367144485Costa, Jefferson Soares da05722704458http://lattes.cnpq.br/9175100603360900Melo, Cicero David Pereira de2020-08-31T01:45:10Z2019-09-192020-08-31T01:45:10Z2018-03-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Melo (2018) Citação com autor não incluído no texto: (MELO, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5376porMELO, Cicero David Pereira de. Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais. 2018. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-01-03T04:34:52Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5376Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-01-03T04:34:52Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
title |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
spellingShingle |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais Melo, Cicero David Pereira de Eletrostática TDIC Cargas Electrostatics DICT Loads Campos Fields CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
title_full |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
title_fullStr |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
title_sort |
Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais |
author |
Melo, Cicero David Pereira de |
author_facet |
Melo, Cicero David Pereira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lima, Alexsandro Pereira 00858568438 http://lattes.cnpq.br/2452557056611320 Nunes, Luciana Angélica da Silva 83876820391 http://lattes.cnpq.br/7723580492405673 Gurgel, Gustavo de Oliveira 03574307438 http://lattes.cnpq.br/1748071367144485 Costa, Jefferson Soares da 05722704458 http://lattes.cnpq.br/9175100603360900 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Cicero David Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Eletrostática TDIC Cargas Electrostatics DICT Loads Campos Fields CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
topic |
Eletrostática TDIC Cargas Electrostatics DICT Loads Campos Fields CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
A strong tendency demonstrated in the studies of the subject in question is the use of the digital technologies of information and communication (TDICs) as tools of support in the process of teaching and learning. The present work aims to analyze the potential of the use of computational tools (simulations and graphing tools) in the teaching of electrostatics. For this, the educational product was constructed aiming at didactic sequences, based on the theory of Significant Learning of David Ausubel, from the PhET Loads and Fields simulation of the University of Colorado. Also, as part of the Product, the material to support the Physics teacher was developed, aiming at the repetition of the activities developed in this research or the elaboration of new activities. The product was applied in E.E.M. Governor Adauto Bezerra de Iguatu-CE, with high school students. The learning outcomes obtained through the pre-test and post-test analysis suggest the effectiveness of the Educational Product, which may lead to the conclusion that the use of TDICs in line with the use of Conceptual Maps in the teaching of Electrostatics demonstrates considerable potentiality |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-23 2019-09-19 2020-08-31T01:45:10Z 2020-08-31T01:45:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Melo (2018) Citação com autor não incluído no texto: (MELO, 2018) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5376 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Melo (2018) Citação com autor não incluído no texto: (MELO, 2018) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MELO, Cicero David Pereira de. Uma proposta de ensino de eletrostática no ensino médio auxiliado por ferramentas computacionais. 2018. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747492776968192 |