O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163 |
Resumo: | In the present work, carried out under the National Professional Master's Degree in Physics Education (MNPEF), at the Federal Rural University of Semi-Arid (UFERSA), and applied to a second-year class of the morning high school at Escola Novo Mundo (ENOM), in the city of Baraúna / RN, we present a didactic sequence, with twelve classes of 40 minutes each, about thermology fundamentals, contextualized in the conception of thermal comfort in closed environments. Learning situations are presented aiming at the attribution by the students of meanings to physical quantities related to the heat propagation, considering the most immediate living universe of these students, their residences and the school. For such, diversified didactic resources are contemplated, such as dialogued classes, videos, demonstrative experiments, the relative humidity of the air and the thermal resistance of walls, using Arduino®. This conception of the didactic sequence is in line with the theoretical references present in the pedagogical recommendations suggested in the National Curriculum Parameters for high school. The discussion of the results of the measurements of the physical quantities related to the thermal comfort, made by the students in their homes and the school, and the evaluations carried out indicate for a satisfactory accomplishment of the objectives of the present proposal of intervention in the classroom |
id |
UFER_7ac7c4d498f9e518e5fb008dac2ab3d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5163 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médioPropagação do calorConforto térmicoExperimentos com ArduinoHeat propagationThermal comfortExperiments with ArduinoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAIn the present work, carried out under the National Professional Master's Degree in Physics Education (MNPEF), at the Federal Rural University of Semi-Arid (UFERSA), and applied to a second-year class of the morning high school at Escola Novo Mundo (ENOM), in the city of Baraúna / RN, we present a didactic sequence, with twelve classes of 40 minutes each, about thermology fundamentals, contextualized in the conception of thermal comfort in closed environments. Learning situations are presented aiming at the attribution by the students of meanings to physical quantities related to the heat propagation, considering the most immediate living universe of these students, their residences and the school. For such, diversified didactic resources are contemplated, such as dialogued classes, videos, demonstrative experiments, the relative humidity of the air and the thermal resistance of walls, using Arduino®. This conception of the didactic sequence is in line with the theoretical references present in the pedagogical recommendations suggested in the National Curriculum Parameters for high school. The discussion of the results of the measurements of the physical quantities related to the thermal comfort, made by the students in their homes and the school, and the evaluations carried out indicate for a satisfactory accomplishment of the objectives of the present proposal of intervention in the classroomNo presente trabalho, realizado no âmbito do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), no polo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e aplicado em uma turma de segundo ano do ensino médio matutino, na Escola Novo Mundo (ENOM), na cidade de Baraúna/RN, apresentamos uma sequência didática, com doze aulas de 40 minutos cada, sobre fundamentos de termologia, contextualizada na concepção de conforto térmico em ambientes fechados. Apresentam-se situações de aprendizagem visando a atribuição por parte dos alunos de significados a grandezas físicas relacionadas com a propagação do calor, considerando universo vivencial mais imediato desses alunos, suas residências e a escola. Para tanto, são contemplados recursos didáticos diversificados, tais como: aulas dialogadas, vídeos, experimentos demonstrativos, a mediação da umidade relativa do ar e a resistência térmica de paredes, utilizando o Arduino®. Tal concepção da sequência didática está em sintonia com os referenciais teóricos presentes nas recomendações didático pedagógicas sugeridas nos Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino médio. A discussão dos resultados das medições de grandezas físicas relacionadas com o conforto térmico, realizadas pelos alunos nas suas residências e na escola, e as avaliações realizadas indicam para um satisfatório cumprimento dos objetivos da presente proposta de intervenção em sala de aulaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de FísicaRuiz, Carlos Antonio López00766087433http://lattes.cnpq.br/9035017031737026Silva, Jose Ronald Pereira80730752453http://lattes.cnpq.br/3714905065293466Nunes, Luciana Angélica da Silva83876820391http://lattes.cnpq.br/7723580492405673Sousa, Lázaro Luis de Lima66761476372http://lattes.cnpq.br/8227632715220995Maia, Aldecir Peixoto2020-07-28T13:20:20Z2020-05-052020-07-28T13:20:20Z2020-01-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Maia (2020) Citação com autor não incluído no texto: (MAIA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163porMAIA, Aldecir Peixoto. O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio. 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-01-03T04:27:40Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5163Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-01-03T04:27:40Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
title |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
spellingShingle |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio Maia, Aldecir Peixoto Propagação do calor Conforto térmico Experimentos com Arduino Heat propagation Thermal comfort Experiments with Arduino CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
title_full |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
title_fullStr |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
title_full_unstemmed |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
title_sort |
O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio |
author |
Maia, Aldecir Peixoto |
author_facet |
Maia, Aldecir Peixoto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ruiz, Carlos Antonio López 00766087433 http://lattes.cnpq.br/9035017031737026 Silva, Jose Ronald Pereira 80730752453 http://lattes.cnpq.br/3714905065293466 Nunes, Luciana Angélica da Silva 83876820391 http://lattes.cnpq.br/7723580492405673 Sousa, Lázaro Luis de Lima 66761476372 http://lattes.cnpq.br/8227632715220995 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Aldecir Peixoto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Propagação do calor Conforto térmico Experimentos com Arduino Heat propagation Thermal comfort Experiments with Arduino CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
topic |
Propagação do calor Conforto térmico Experimentos com Arduino Heat propagation Thermal comfort Experiments with Arduino CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
In the present work, carried out under the National Professional Master's Degree in Physics Education (MNPEF), at the Federal Rural University of Semi-Arid (UFERSA), and applied to a second-year class of the morning high school at Escola Novo Mundo (ENOM), in the city of Baraúna / RN, we present a didactic sequence, with twelve classes of 40 minutes each, about thermology fundamentals, contextualized in the conception of thermal comfort in closed environments. Learning situations are presented aiming at the attribution by the students of meanings to physical quantities related to the heat propagation, considering the most immediate living universe of these students, their residences and the school. For such, diversified didactic resources are contemplated, such as dialogued classes, videos, demonstrative experiments, the relative humidity of the air and the thermal resistance of walls, using Arduino®. This conception of the didactic sequence is in line with the theoretical references present in the pedagogical recommendations suggested in the National Curriculum Parameters for high school. The discussion of the results of the measurements of the physical quantities related to the thermal comfort, made by the students in their homes and the school, and the evaluations carried out indicate for a satisfactory accomplishment of the objectives of the present proposal of intervention in the classroom |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-28T13:20:20Z 2020-05-05 2020-07-28T13:20:20Z 2020-01-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Maia (2020) Citação com autor não incluído no texto: (MAIA, 2020) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Maia (2020) Citação com autor não incluído no texto: (MAIA, 2020) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MAIA, Aldecir Peixoto. O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio. 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747445965389824 |