O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Aldecir Peixoto
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163
Resumo: In the present work, carried out under the National Professional Master's Degree in Physics Education (MNPEF), at the Federal Rural University of Semi-Arid (UFERSA), and applied to a second-year class of the morning high school at Escola Novo Mundo (ENOM), in the city of Baraúna / RN, we present a didactic sequence, with twelve classes of 40 minutes each, about thermology fundamentals, contextualized in the conception of thermal comfort in closed environments. Learning situations are presented aiming at the attribution by the students of meanings to physical quantities related to the heat propagation, considering the most immediate living universe of these students, their residences and the school. For such, diversified didactic resources are contemplated, such as dialogued classes, videos, demonstrative experiments, the relative humidity of the air and the thermal resistance of walls, using Arduino®. This conception of the didactic sequence is in line with the theoretical references present in the pedagogical recommendations suggested in the National Curriculum Parameters for high school. The discussion of the results of the measurements of the physical quantities related to the thermal comfort, made by the students in their homes and the school, and the evaluations carried out indicate for a satisfactory accomplishment of the objectives of the present proposal of intervention in the classroom
id UFER_7ac7c4d498f9e518e5fb008dac2ab3d0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5163
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médioPropagação do calorConforto térmicoExperimentos com ArduinoHeat propagationThermal comfortExperiments with ArduinoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAIn the present work, carried out under the National Professional Master's Degree in Physics Education (MNPEF), at the Federal Rural University of Semi-Arid (UFERSA), and applied to a second-year class of the morning high school at Escola Novo Mundo (ENOM), in the city of Baraúna / RN, we present a didactic sequence, with twelve classes of 40 minutes each, about thermology fundamentals, contextualized in the conception of thermal comfort in closed environments. Learning situations are presented aiming at the attribution by the students of meanings to physical quantities related to the heat propagation, considering the most immediate living universe of these students, their residences and the school. For such, diversified didactic resources are contemplated, such as dialogued classes, videos, demonstrative experiments, the relative humidity of the air and the thermal resistance of walls, using Arduino®. This conception of the didactic sequence is in line with the theoretical references present in the pedagogical recommendations suggested in the National Curriculum Parameters for high school. The discussion of the results of the measurements of the physical quantities related to the thermal comfort, made by the students in their homes and the school, and the evaluations carried out indicate for a satisfactory accomplishment of the objectives of the present proposal of intervention in the classroomNo presente trabalho, realizado no âmbito do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), no polo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e aplicado em uma turma de segundo ano do ensino médio matutino, na Escola Novo Mundo (ENOM), na cidade de Baraúna/RN, apresentamos uma sequência didática, com doze aulas de 40 minutos cada, sobre fundamentos de termologia, contextualizada na concepção de conforto térmico em ambientes fechados. Apresentam-se situações de aprendizagem visando a atribuição por parte dos alunos de significados a grandezas físicas relacionadas com a propagação do calor, considerando universo vivencial mais imediato desses alunos, suas residências e a escola. Para tanto, são contemplados recursos didáticos diversificados, tais como: aulas dialogadas, vídeos, experimentos demonstrativos, a mediação da umidade relativa do ar e a resistência térmica de paredes, utilizando o Arduino®. Tal concepção da sequência didática está em sintonia com os referenciais teóricos presentes nas recomendações didático pedagógicas sugeridas nos Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino médio. A discussão dos resultados das medições de grandezas físicas relacionadas com o conforto térmico, realizadas pelos alunos nas suas residências e na escola, e as avaliações realizadas indicam para um satisfatório cumprimento dos objetivos da presente proposta de intervenção em sala de aulaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de FísicaRuiz, Carlos Antonio López00766087433http://lattes.cnpq.br/9035017031737026Silva, Jose Ronald Pereira80730752453http://lattes.cnpq.br/3714905065293466Nunes, Luciana Angélica da Silva83876820391http://lattes.cnpq.br/7723580492405673Sousa, Lázaro Luis de Lima66761476372http://lattes.cnpq.br/8227632715220995Maia, Aldecir Peixoto2020-07-28T13:20:20Z2020-05-052020-07-28T13:20:20Z2020-01-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Maia (2020) Citação com autor não incluído no texto: (MAIA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163porMAIA, Aldecir Peixoto. O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio. 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-01-03T04:27:40Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5163Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-01-03T04:27:40Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
title O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
spellingShingle O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
Maia, Aldecir Peixoto
Propagação do calor
Conforto térmico
Experimentos com Arduino
Heat propagation
Thermal comfort
Experiments with Arduino
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
title_full O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
title_fullStr O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
title_full_unstemmed O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
title_sort O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio
author Maia, Aldecir Peixoto
author_facet Maia, Aldecir Peixoto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ruiz, Carlos Antonio López
00766087433
http://lattes.cnpq.br/9035017031737026
Silva, Jose Ronald Pereira
80730752453
http://lattes.cnpq.br/3714905065293466
Nunes, Luciana Angélica da Silva
83876820391
http://lattes.cnpq.br/7723580492405673
Sousa, Lázaro Luis de Lima
66761476372
http://lattes.cnpq.br/8227632715220995
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Aldecir Peixoto
dc.subject.por.fl_str_mv Propagação do calor
Conforto térmico
Experimentos com Arduino
Heat propagation
Thermal comfort
Experiments with Arduino
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
topic Propagação do calor
Conforto térmico
Experimentos com Arduino
Heat propagation
Thermal comfort
Experiments with Arduino
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description In the present work, carried out under the National Professional Master's Degree in Physics Education (MNPEF), at the Federal Rural University of Semi-Arid (UFERSA), and applied to a second-year class of the morning high school at Escola Novo Mundo (ENOM), in the city of Baraúna / RN, we present a didactic sequence, with twelve classes of 40 minutes each, about thermology fundamentals, contextualized in the conception of thermal comfort in closed environments. Learning situations are presented aiming at the attribution by the students of meanings to physical quantities related to the heat propagation, considering the most immediate living universe of these students, their residences and the school. For such, diversified didactic resources are contemplated, such as dialogued classes, videos, demonstrative experiments, the relative humidity of the air and the thermal resistance of walls, using Arduino®. This conception of the didactic sequence is in line with the theoretical references present in the pedagogical recommendations suggested in the National Curriculum Parameters for high school. The discussion of the results of the measurements of the physical quantities related to the thermal comfort, made by the students in their homes and the school, and the evaluations carried out indicate for a satisfactory accomplishment of the objectives of the present proposal of intervention in the classroom
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-28T13:20:20Z
2020-05-05
2020-07-28T13:20:20Z
2020-01-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Citação com autor incluído no texto: Maia (2020) Citação com autor não incluído no texto: (MAIA, 2020)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163
identifier_str_mv Citação com autor incluído no texto: Maia (2020) Citação com autor não incluído no texto: (MAIA, 2020)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv MAIA, Aldecir Peixoto. O conforto térmico: um contexto para estudar termologia no ensino médio. 2020. 107 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747445965389824