A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5895 |
Resumo: | Teaching mathematics is not an easy task, since it has long been considered, among the vast majority of students, to be a subject full of rules and formulas that seem to have no important practical application. In this sense, it is crucial to constantly explore the applications of mathematical content in students’ daily life. For this purpose, the present work seeks, from cryptography, to explore the relationship between some basic mathematics themes and cryptographic methods. The main goals are: to broach some important historical facts concerning the development of secret codes and cryptography in general; to relate basic arithmetic to a type of cryptography that is very important for Internet security today, RSA cryptography; to emphasize how certain concepts of mathematics can be present in the study of cryptography developed here and how it can be useful for student learning. This work reveals the importance of dealing with subjects of this nature in mathematics classes. At a time when the Internet has become indispensable for human beings, it is necessary for people from an early age to know at least the most basic notions of the intelligence responsible for all the security of this communication vehicle, cryptography. Besides, it is extremely important to show students the role of mathematics in the efficiency and development of this science. Thus, some algorithms (guides) were produced that serve to support the teacher to introduce and explore cryptography as an application of mathematics in the classroom |
id |
UFER_b2073c9f16b7f8974460b75372da0090 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5895 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografiaMatemática do ensino básicoMatemática aplicadaCriptografiaBasic education mathematicsApplied mathematicsCryptographyCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATeaching mathematics is not an easy task, since it has long been considered, among the vast majority of students, to be a subject full of rules and formulas that seem to have no important practical application. In this sense, it is crucial to constantly explore the applications of mathematical content in students’ daily life. For this purpose, the present work seeks, from cryptography, to explore the relationship between some basic mathematics themes and cryptographic methods. The main goals are: to broach some important historical facts concerning the development of secret codes and cryptography in general; to relate basic arithmetic to a type of cryptography that is very important for Internet security today, RSA cryptography; to emphasize how certain concepts of mathematics can be present in the study of cryptography developed here and how it can be useful for student learning. This work reveals the importance of dealing with subjects of this nature in mathematics classes. At a time when the Internet has become indispensable for human beings, it is necessary for people from an early age to know at least the most basic notions of the intelligence responsible for all the security of this communication vehicle, cryptography. Besides, it is extremely important to show students the role of mathematics in the efficiency and development of this science. Thus, some algorithms (guides) were produced that serve to support the teacher to introduce and explore cryptography as an application of mathematics in the classroomEnsinar matemática não é uma tarefa fácil, pois já é tradição entre os alunos a ideia de que ela é uma disciplina difícil e, em ampla maioria, um amontoado de regras e fórmulas que parecem não possuir nenhuma aplicação prática importante. Neste sentido, é de fundamental importância explorar constantemente as aplicações dos conteúdos de matemática no cotidiano do aluno. Com este intuito, o presente trabalho busca, a partir da criptografia, explorar a relação entre alguns temas de matemática do ensino básico e os métodos criptográficos. Os objetivos principais são: abordar alguns fatos históricos importantes acerca do desenvolvimento dos códigos secretos e da criptografia em geral; relacionar a aritmética básica com um tipo de criptografia muito importante para a segurança na internet hoje em dia, a criptografia RSA; enfatizar como determinados conceitos de matemática podem fazer-se presentes no estudo da criptografia aqui desenvolvido e como isso pode ser útil para o aprendizado do aluno. Este trabalho revela a importância de tratarmos assuntos dessa natureza nas aulas de matemática. Numa época onde a internet torna-se indispensável para o ser humano, é necessário que as pessoas desde cedo conheçam pelo menos as noções mais básicas da inteligência responsável por toda segurança desse veículo de comunicação, a criptografia. Além disso, é de extrema relevância mostrar para os estudantes o papel da matemática na eficiência e no desenvolvimento dessa ciência. Deste modo, foram produzidos alguns algoritmos e guias que servem de apoio ao professor para introduzir e explorar a criptografia como aplicação da matemática em sala de aulaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaMacêdo, Maria Joseane Felipe Guedes02759923495http://lattes.cnpq.br/5145964107339166Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes02759923495http://lattes.cnpq.br/5145964107339166Pinheiro, Antônia Jocivania95758119334http://lattes.cnpq.br/3360570680875149Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Bernardes, Leomarques Francisco Silva05043721499http://lattes.cnpq.br/9457954633151479Medeiros, Willa da Silva2021-02-05T18:39:28Z2021-02-042021-02-05T18:39:28Z2020-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMedeiros (2020) (MEDEIROS, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5895porMEDEIROS, Willa da Silva. A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia. 2020. 163 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T19:56:04Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5895Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T19:56:04Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
title |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
spellingShingle |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia Medeiros, Willa da Silva Matemática do ensino básico Matemática aplicada Criptografia Basic education mathematics Applied mathematics Cryptography CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
title_full |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
title_fullStr |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
title_full_unstemmed |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
title_sort |
A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia |
author |
Medeiros, Willa da Silva |
author_facet |
Medeiros, Willa da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes 02759923495 http://lattes.cnpq.br/5145964107339166 Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes 02759923495 http://lattes.cnpq.br/5145964107339166 Pinheiro, Antônia Jocivania 95758119334 http://lattes.cnpq.br/3360570680875149 Garcia, Antonio Ronaldo Gomes 27476273818 http://lattes.cnpq.br/1291080711578781 Bernardes, Leomarques Francisco Silva 05043721499 http://lattes.cnpq.br/9457954633151479 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Willa da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática do ensino básico Matemática aplicada Criptografia Basic education mathematics Applied mathematics Cryptography CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Matemática do ensino básico Matemática aplicada Criptografia Basic education mathematics Applied mathematics Cryptography CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Teaching mathematics is not an easy task, since it has long been considered, among the vast majority of students, to be a subject full of rules and formulas that seem to have no important practical application. In this sense, it is crucial to constantly explore the applications of mathematical content in students’ daily life. For this purpose, the present work seeks, from cryptography, to explore the relationship between some basic mathematics themes and cryptographic methods. The main goals are: to broach some important historical facts concerning the development of secret codes and cryptography in general; to relate basic arithmetic to a type of cryptography that is very important for Internet security today, RSA cryptography; to emphasize how certain concepts of mathematics can be present in the study of cryptography developed here and how it can be useful for student learning. This work reveals the importance of dealing with subjects of this nature in mathematics classes. At a time when the Internet has become indispensable for human beings, it is necessary for people from an early age to know at least the most basic notions of the intelligence responsible for all the security of this communication vehicle, cryptography. Besides, it is extremely important to show students the role of mathematics in the efficiency and development of this science. Thus, some algorithms (guides) were produced that serve to support the teacher to introduce and explore cryptography as an application of mathematics in the classroom |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-25 2021-02-05T18:39:28Z 2021-02-04 2021-02-05T18:39:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Medeiros (2020) (MEDEIROS, 2020) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5895 |
identifier_str_mv |
Medeiros (2020) (MEDEIROS, 2020) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MEDEIROS, Willa da Silva. A arte dos códigos secretos em sala de aula: explorando conceitos de matemática básica em criptografia. 2020. 163 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747474281136128 |