Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6749 |
Resumo: | Teaching mathematics in a way to contextualize and apply the concepts to those who have this discipline as a target has become increasingly challenging in the midst of a society with a vast technological prowess. Several researchers are dedicated to seeking alternative methods to present these contents to their apprentices. Aiming at this end, this work presents methodological approaches in carrying out the study of trigonometric functions and hyperbolic functions. These types of functions have many applications in various fields of science. Topics like these are a priori addressed in high school courses, and higher education courses, which have mathematics as a basis. Here, a theoretical study of these two types of functions is made based on alternative methodological tools for their learning. Among these tools, we can mention software, mobile and tablet applications and programming languages. The ideas presented in this work can help those interested in the subject to seek a more effective learning, through technological resources widely used by the segments of scientific research and social media |
id |
UFER_bb924f940c7dd95ece535cbac257cf9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6749 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicasFunções TrigonométricasFunções HiperbólicasEnsinoTecnologiaTrigonometryHyperbolic FunctionsTeachingTechnologyCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATeaching mathematics in a way to contextualize and apply the concepts to those who have this discipline as a target has become increasingly challenging in the midst of a society with a vast technological prowess. Several researchers are dedicated to seeking alternative methods to present these contents to their apprentices. Aiming at this end, this work presents methodological approaches in carrying out the study of trigonometric functions and hyperbolic functions. These types of functions have many applications in various fields of science. Topics like these are a priori addressed in high school courses, and higher education courses, which have mathematics as a basis. Here, a theoretical study of these two types of functions is made based on alternative methodological tools for their learning. Among these tools, we can mention software, mobile and tablet applications and programming languages. The ideas presented in this work can help those interested in the subject to seek a more effective learning, through technological resources widely used by the segments of scientific research and social mediaEnsinar a matemática de forma a contextualizar e aplicar os conceitos para aqueles que tem esta disciplina como alvo tem se tornado cada vez mais desafiador em meio a uma sociedade com um vasto aparado tecnológico. Diversos pesquisadores se dedicam a buscar métodos alternativos de apresentar esses conteúdos aos seus aprendizes. Visando este fim, esse trabalho apresenta abordagens metodológicas na realização do estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas. Estes tipos de funções, apresentam muitas aplicações em vários campos da ciência. Temas como estes são a priori abordados em cursos de ensino médio, e cursos de ensino superior, que tenham a matemática como base. Aqui é feito um estudo teórico destes dois tipos de funções baseando-se em ferramentas metodológicas alternativas para o seu aprendizado. Entre estas ferramentas, podemos citar softwares, aplicativos para celulares e tablets e linguagens de programação. As ideias dispostas neste trabalho podem ajudar os interessados no tema a buscar um aprendizado mais eficaz, por meio de recursos tecnológicos utilizados de forma ampla, pelos segmentos de pesquisa científica e meios sociaisCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaPinheiro, Antonia Jocivânia95758119334http://lattes.cnpq.br/3360570680875149Silva, Paulo César Linhares da62059009391http://lattes.cnpq.br/4541603221661502Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes02759923495http://lattes.cnpq.br/5145964107339166Souza, David Carneiro de65848918368http://lattes.cnpq.br/9511010025717986Santos, Diego Rabelo dos2021-12-10T12:47:19Z2021-09-272021-12-10T12:47:19Z2021-07-26info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfSantos (2021) (SANTOS, 2021)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6749porSANTOS, Diego Rabelo dos. Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas. 2021. 90 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2021.info:eu-repo/semantics/openAccessCC-BY-SAhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T20:00:26Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6749Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T20:00:26Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
title |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
spellingShingle |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas Santos, Diego Rabelo dos Funções Trigonométricas Funções Hiperbólicas Ensino Tecnologia Trigonometry Hyperbolic Functions Teaching Technology CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
title_full |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
title_fullStr |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
title_full_unstemmed |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
title_sort |
Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas |
author |
Santos, Diego Rabelo dos |
author_facet |
Santos, Diego Rabelo dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pinheiro, Antonia Jocivânia 95758119334 http://lattes.cnpq.br/3360570680875149 Silva, Paulo César Linhares da 62059009391 http://lattes.cnpq.br/4541603221661502 Macêdo, Maria Joseane Felipe Guedes 02759923495 http://lattes.cnpq.br/5145964107339166 Souza, David Carneiro de 65848918368 http://lattes.cnpq.br/9511010025717986 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Diego Rabelo dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Funções Trigonométricas Funções Hiperbólicas Ensino Tecnologia Trigonometry Hyperbolic Functions Teaching Technology CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Funções Trigonométricas Funções Hiperbólicas Ensino Tecnologia Trigonometry Hyperbolic Functions Teaching Technology CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Teaching mathematics in a way to contextualize and apply the concepts to those who have this discipline as a target has become increasingly challenging in the midst of a society with a vast technological prowess. Several researchers are dedicated to seeking alternative methods to present these contents to their apprentices. Aiming at this end, this work presents methodological approaches in carrying out the study of trigonometric functions and hyperbolic functions. These types of functions have many applications in various fields of science. Topics like these are a priori addressed in high school courses, and higher education courses, which have mathematics as a basis. Here, a theoretical study of these two types of functions is made based on alternative methodological tools for their learning. Among these tools, we can mention software, mobile and tablet applications and programming languages. The ideas presented in this work can help those interested in the subject to seek a more effective learning, through technological resources widely used by the segments of scientific research and social media |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10T12:47:19Z 2021-09-27 2021-12-10T12:47:19Z 2021-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Santos (2021) (SANTOS, 2021) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6749 |
identifier_str_mv |
Santos (2021) (SANTOS, 2021) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
SANTOS, Diego Rabelo dos. Estratégias metodológicas para o estudo das funções trigonométricas e funções hiperbólicas. 2021. 90 f. Dissertação (Mestrado em Matemática), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2021. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess CC-BY-SA https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1821526248925429760 |