VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030 |
Resumo: | This article aims to conduct an analysis on the discourses that reverberate and naturalize racial discrimination and racism through the lyrics of a Brazilian song entitled "Cota não é esmola". The theoretical-methodological framework is based on the Critical Discourse Analysis (CDA), guided by Norman Fairclough (2001; 2003). The analytical method is qualitative (descriptive and interpretive), establishing a study in which the process is materialized in the text itself. In this way, the descriptive and interpretative practices give us a greater visibility of the world's knowledge on the ethno-racial theme. Thus, we understand the three dimensions framework for studying discourse: i) textual analysis, based on vocabulary and negative sentences, ii) discursive practices, through interdiscourses and social representations, and iii) social practice, focused on ideological aspects. The debate on affirmative action policies will be based on Munanga (2001, 2007), to reflect upon possible resistance strategies. From the analysis, we point out that musical activism acts as a legitimate practice that collaborates and raises critical and reflective awareness of people in the search for racial equality. |
id |
UFES-6_54e5c9137b7d72829bab7ac584add209 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/29030 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVEVOZ(ES) E RESISTÊNCIA(S) NA CANÇÃO "COTA NÃO É ESMOLA" À LUZ DA ANÁLISE CRÍTICA DO DISCURSOCritical Discourse AnalysisRacismRacial QuotaAnálise Crítica do DiscursoRacismoCotas RaciaisThis article aims to conduct an analysis on the discourses that reverberate and naturalize racial discrimination and racism through the lyrics of a Brazilian song entitled "Cota não é esmola". The theoretical-methodological framework is based on the Critical Discourse Analysis (CDA), guided by Norman Fairclough (2001; 2003). The analytical method is qualitative (descriptive and interpretive), establishing a study in which the process is materialized in the text itself. In this way, the descriptive and interpretative practices give us a greater visibility of the world's knowledge on the ethno-racial theme. Thus, we understand the three dimensions framework for studying discourse: i) textual analysis, based on vocabulary and negative sentences, ii) discursive practices, through interdiscourses and social representations, and iii) social practice, focused on ideological aspects. The debate on affirmative action policies will be based on Munanga (2001, 2007), to reflect upon possible resistance strategies. From the analysis, we point out that musical activism acts as a legitimate practice that collaborates and raises critical and reflective awareness of people in the search for racial equality.Este artigo tem como objetivo realizar uma análise sobre os discursos que reverberam e naturalizam a discriminação racial e o racismo por meio da letra de uma música brasileira intitulada “Cota não é esmola”. Além disso, o referencial teórico-metodológico é embasado pela Análise Crítica do Discurso (ACD), orientado por Norman Fairclough (2001; 2003) e o método analítico é qualitativo (descritivo e interpretativo), configurando-se um estudo cujo processo se materializa no próprio texto. Dessa forma, as práticas descritivas e interpretativas nos dão uma maior visibilidade de saberes do mundo sobre a temática étnico racial. Assim, compreendemos as três dimensões do discurso: i) análise textual, a partir do vocabulário e das frases negativas; ii) práticas discursivas, através dos interdiscursos e das representações sociais e; iii) prática social, voltado aos aspectos ideológicos. Ainda, o debate sobre as políticas afirmativas será embasado por Munanga (2001, 2007), para refletir sobre caminhos de resistência. A partir da análise, pontuamos que o ativismo negro na música atua como prática legítima que colabora e conscientiza de maneira crítica e reflexiva os sujeitos na busca por igualdade racial.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-193Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-1931982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030/20996Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, FelipeEl-Dine, IgorVasconcelos Figueiredo, Ivan2020-07-15T19:59:32Zoai:periodicos.ufes.br:article/29030Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T19:59:32Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE VOZ(ES) E RESISTÊNCIA(S) NA CANÇÃO "COTA NÃO É ESMOLA" À LUZ DA ANÁLISE CRÍTICA DO DISCURSO |
title |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE |
spellingShingle |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE Oliveira, Felipe Critical Discourse Analysis Racism Racial Quota Análise Crítica do Discurso Racismo Cotas Raciais |
title_short |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE |
title_full |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE |
title_fullStr |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE |
title_full_unstemmed |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE |
title_sort |
VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE |
author |
Oliveira, Felipe |
author_facet |
Oliveira, Felipe El-Dine, Igor Vasconcelos Figueiredo, Ivan |
author_role |
author |
author2 |
El-Dine, Igor Vasconcelos Figueiredo, Ivan |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Felipe El-Dine, Igor Vasconcelos Figueiredo, Ivan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical Discourse Analysis Racism Racial Quota Análise Crítica do Discurso Racismo Cotas Raciais |
topic |
Critical Discourse Analysis Racism Racial Quota Análise Crítica do Discurso Racismo Cotas Raciais |
description |
This article aims to conduct an analysis on the discourses that reverberate and naturalize racial discrimination and racism through the lyrics of a Brazilian song entitled "Cota não é esmola". The theoretical-methodological framework is based on the Critical Discourse Analysis (CDA), guided by Norman Fairclough (2001; 2003). The analytical method is qualitative (descriptive and interpretive), establishing a study in which the process is materialized in the text itself. In this way, the descriptive and interpretative practices give us a greater visibility of the world's knowledge on the ethno-racial theme. Thus, we understand the three dimensions framework for studying discourse: i) textual analysis, based on vocabulary and negative sentences, ii) discursive practices, through interdiscourses and social representations, and iii) social practice, focused on ideological aspects. The debate on affirmative action policies will be based on Munanga (2001, 2007), to reflect upon possible resistance strategies. From the analysis, we point out that musical activism acts as a legitimate practice that collaborates and raises critical and reflective awareness of people in the search for racial equality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030/20996 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-193 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-193 1982-291X 2317-3475 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699010668199936 |