Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saib, Eduardo Nascimento
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7521
Resumo: In this study3D Computer Simulation is used, with the application of an Educational Module for the teaching of Vector kinematics in a private school, located in Cobilândia, Vila Velha, Espírito Santo, with a total of 26 students from the first grade of high school. developed in the second half of 2016. This teaching unit was elaborated based on the visualization of models and processes proposed by Gilbert. The instruments used for data analysis in the Instructional Material were: the questionnaires, Technological Educational Partner conducted by the students, the previous knowledge, the augmented reality application, the car, the cannon, the movement of a projectile, the final questionnaire and the evaluation of Instructional Material. For data analysis a qualitative approach of the activities was adopted. The qualitative analysis of the activities of the previous and final questionnaire showed an improvement in students' performance in the teaching of vector kinematics through the applications of 3D computational simulations. The results obtained in the questionnaires of evaluation of Instructional Material indicated that the use of computational tools is an adequate proposal for the study of Vectors. This tool dynamically illustrates the phenomena that were discussed inInstructional Material allowing for a better understanding of the concept addressed in Instructional Material.
id UFES_2e0cad8fcc27bf4a4833c3e678fe2fec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7521
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Gomes, Thiéberson da SilvaSaib, Eduardo NascimentoSilva, Rodrigo Marques Almeida daPereira, Rodrigo Dias2018-08-01T22:32:28Z2018-08-012018-08-01T22:32:28Z2018-04-12In this study3D Computer Simulation is used, with the application of an Educational Module for the teaching of Vector kinematics in a private school, located in Cobilândia, Vila Velha, Espírito Santo, with a total of 26 students from the first grade of high school. developed in the second half of 2016. This teaching unit was elaborated based on the visualization of models and processes proposed by Gilbert. The instruments used for data analysis in the Instructional Material were: the questionnaires, Technological Educational Partner conducted by the students, the previous knowledge, the augmented reality application, the car, the cannon, the movement of a projectile, the final questionnaire and the evaluation of Instructional Material. For data analysis a qualitative approach of the activities was adopted. The qualitative analysis of the activities of the previous and final questionnaire showed an improvement in students' performance in the teaching of vector kinematics through the applications of 3D computational simulations. The results obtained in the questionnaires of evaluation of Instructional Material indicated that the use of computational tools is an adequate proposal for the study of Vectors. This tool dynamically illustrates the phenomena that were discussed inInstructional Material allowing for a better understanding of the concept addressed in Instructional Material.Neste estudo é usado Simulações Computacionais 3D, com a aplicação de um Módulo Educacional para o ensino de cinemática Vetorial em uma escola privada, localizada em Cobilândia, Vila Velha, Espírito Santo, com um total de 26 alunos da primeira série do ensino médio, sendo desenvolvida no 2º semestre de 2016. Esta unidade de ensino foi elaborada com base na visualização de modelos e de processos proposto por Gilbert. Os instrumentos utilizados para análise de dados no Material Instrucional foram: os questionários, Sócio Educacional Tecnológico realizados pelos estudantes, o de conhecimentos prévio, do aplicativo de realidade aumentada, do automóvel, do canhão, do movimento de um projétil, o questionário final e a avaliação do Material Instrucional. Para análise de dados adotou-se um enfoque qualitativo das atividades. A análise qualitativa das atividades do questionário prévio e final mostrou uma melhora no desempenho dos estudantes no ensino de cinemática vetorial através das aplicações das simulações computacionais 3D. Os resultados obtidos nos questionários de avaliação do Material Instrucional, indicaram que o uso de ferramentas computacionais é uma proposta adequada para o estudo de Vetores. Essa ferramenta ilustra dinamicamente os fenômenos que foram discutidos no Material Instrucional permitindo um melhor entendimento no conceito abordado no Material Instrucional.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/7521porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Ensino de FísicaPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFESBRCentro de Ciências Exatas3D Computational simulationVisualization of models and processesEducational moduleSimulação computacional 3DVisualização de modelos e processosMódulo educacionalSimulação (computadores)Imagem tridimensionalFísica - Estudo e ensinoEnsino de Ciências e Matemática53Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de físicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12019_Dissertação aluno Eduardo Nascimento Saib.pdfapplication/pdf5855814http://repositorio.ufes.br/bitstreams/90de0bce-7a63-43a8-aa25-45432ad5ff4f/download60f654ebd5825267d16f7a3289e1fc22MD5110/75212024-06-30 16:59:54.54oai:repositorio.ufes.br:10/7521http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-30T16:59:54Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
title Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
spellingShingle Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
Saib, Eduardo Nascimento
3D Computational simulation
Visualization of models and processes
Educational module
Simulação computacional 3D
Visualização de modelos e processos
Módulo educacional
Ensino de Ciências e Matemática
Simulação (computadores)
Imagem tridimensional
Física - Estudo e ensino
53
title_short Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
title_full Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
title_fullStr Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
title_full_unstemmed Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
title_sort Simulações computacionais 3D como ferramentas de apoio ao ensino de física
author Saib, Eduardo Nascimento
author_facet Saib, Eduardo Nascimento
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gomes, Thiéberson da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Saib, Eduardo Nascimento
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Silva, Rodrigo Marques Almeida da
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pereira, Rodrigo Dias
contributor_str_mv Gomes, Thiéberson da Silva
Silva, Rodrigo Marques Almeida da
Pereira, Rodrigo Dias
dc.subject.eng.fl_str_mv 3D Computational simulation
Visualization of models and processes
Educational module
topic 3D Computational simulation
Visualization of models and processes
Educational module
Simulação computacional 3D
Visualização de modelos e processos
Módulo educacional
Ensino de Ciências e Matemática
Simulação (computadores)
Imagem tridimensional
Física - Estudo e ensino
53
dc.subject.por.fl_str_mv Simulação computacional 3D
Visualização de modelos e processos
Módulo educacional
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Ensino de Ciências e Matemática
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Simulação (computadores)
Imagem tridimensional
Física - Estudo e ensino
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 53
description In this study3D Computer Simulation is used, with the application of an Educational Module for the teaching of Vector kinematics in a private school, located in Cobilândia, Vila Velha, Espírito Santo, with a total of 26 students from the first grade of high school. developed in the second half of 2016. This teaching unit was elaborated based on the visualization of models and processes proposed by Gilbert. The instruments used for data analysis in the Instructional Material were: the questionnaires, Technological Educational Partner conducted by the students, the previous knowledge, the augmented reality application, the car, the cannon, the movement of a projectile, the final questionnaire and the evaluation of Instructional Material. For data analysis a qualitative approach of the activities was adopted. The qualitative analysis of the activities of the previous and final questionnaire showed an improvement in students' performance in the teaching of vector kinematics through the applications of 3D computational simulations. The results obtained in the questionnaires of evaluation of Instructional Material indicated that the use of computational tools is an adequate proposal for the study of Vectors. This tool dynamically illustrates the phenomena that were discussed inInstructional Material allowing for a better understanding of the concept addressed in Instructional Material.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T22:32:28Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T22:32:28Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-04-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7521
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/90de0bce-7a63-43a8-aa25-45432ad5ff4f/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 60f654ebd5825267d16f7a3289e1fc22
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309165242318848