De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Robers, Danusa Simon
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2382
Resumo: This research aimed at immersing in the quotidian routine of the Curso de Ambientação Institucional – CAI of Instituto Federal de Educação do Espírito Santo – Ifes, to discuss the knowledge-doing networks which are woven by the subjects who accomplish the course curriculum, that is, everyone who is, in a direct or indirect way, involved in creating and sharing quotidian networks of such curricula. Fostered, through researching on a daily basis, to weave networks of conversations with students, managers and teachers, having Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana and Perez as main theoretical intercessors with whom I engage a dialog throughout the research. Try to discuss a part of what happens on the environment of the course modules, in an attempt to translate those conversations-researches, showing the need of discussing: which feelings and/or processes of professional training that promote the production of a “beautiful life” are powered with the curriculum accomplished in the Curso de Ambientação Institucional at Ifes? I have worked with narratives, images, documents, songs and poetry throughout this dissertation, to try to translate moments, life experiences, meetings and involvements that took place throughout the research, presenting possibilities of reinventing the production of a beautiful life. The image-narratives of participants of the Curso de Ambientação Institucional aim at not separating our theoreticalmethodological-epistemological discussions of the data produced with the research.
id UFES_e631f6c4262f9543f26c6b3c23a3bb7e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2382
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Ferraço, Carlos EduardoRobers, Danusa SimonThiengo, Edmar ReisTristão, MarthaCarvalho, Janete Magalhães2016-08-29T11:11:55Z2016-07-112016-08-29T11:11:55Z2013-09-20This research aimed at immersing in the quotidian routine of the Curso de Ambientação Institucional – CAI of Instituto Federal de Educação do Espírito Santo – Ifes, to discuss the knowledge-doing networks which are woven by the subjects who accomplish the course curriculum, that is, everyone who is, in a direct or indirect way, involved in creating and sharing quotidian networks of such curricula. Fostered, through researching on a daily basis, to weave networks of conversations with students, managers and teachers, having Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana and Perez as main theoretical intercessors with whom I engage a dialog throughout the research. Try to discuss a part of what happens on the environment of the course modules, in an attempt to translate those conversations-researches, showing the need of discussing: which feelings and/or processes of professional training that promote the production of a “beautiful life” are powered with the curriculum accomplished in the Curso de Ambientação Institucional at Ifes? I have worked with narratives, images, documents, songs and poetry throughout this dissertation, to try to translate moments, life experiences, meetings and involvements that took place throughout the research, presenting possibilities of reinventing the production of a beautiful life. The image-narratives of participants of the Curso de Ambientação Institucional aim at not separating our theoreticalmethodological-epistemological discussions of the data produced with the research.A pesquisa buscou um mergulho no cotidiano do Curso de Ambientação Institucional (CAI) do Instituto Federal de Educação do Espírito Santo (Ifes), para problematizar as redes de saberesfazeres que são tecidas pelos sujeitos que realizam o currículo do curso, ou seja, todos aqueles que, de forma mais direta ou indireta, estão envolvidos na tessitura e compartilhamento das redes cotidianas desses currículos. Com a pesquisa com os cotidianos, este trabalho objetivou tecer redes de conversações com os servidoresalunos, gestores e servidoresprofessores, tendo Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana e Perez como os principais intercessores teóricos com os quais se dialogou ao longo da pesquisa. Procura discutir um pouco daquilo que acontece no cotidiano dos módulos do curso, numa tentativa de tradução dessas conversaspesquisas, apontando a necessidade de problematizar: que sentidos e/ou processos de formação profissional que apostam na produção de uma “vida bonita” são potencializados com o currículo realizado no Curso de Ambientação Institucional do Ifes? Fundamentouse em narrativas, imagens, documentos, música e poesia ao longo do texto, para tentar traduzir momentos, atravessamentos, encontros e envolvimentos que se deram ao longo da pesquisa, apresentando possibilidades de reinvenção para a produção de uma vida bonita. As imagensnarrativas dos praticantes do Curso de Ambientação Institucional têm o objetivo de não separar as discussões teóricometodológico-epistemológicas dos dados que foram produzidos com a pesquisa.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2382porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoCurriculumFormationNarrativeCotidiano escolarFormaçãoNarrativaIFESInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito SantoAmbiente de sala de aulaCurrículosProfessores - FormaçãoProfessores - Narrativas pessoaisEducação37De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_6910_Danusa Simon Robers.pdfapplication/pdf15821358http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b08fed16-971a-4008-80a4-248a2ec5d932/download00ded04d356da9b697727d54ce47365bMD5110/23822024-06-28 08:44:30.176oai:repositorio.ufes.br:10/2382http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T08:44:30Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
title De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
spellingShingle De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
Robers, Danusa Simon
Curriculum
Formation
Narrative
Cotidiano escolar
Formação
Narrativa
IFES
Educação
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
Ambiente de sala de aula
Currículos
Professores - Formação
Professores - Narrativas pessoais
37
title_short De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
title_full De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
title_fullStr De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
title_full_unstemmed De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
title_sort De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
author Robers, Danusa Simon
author_facet Robers, Danusa Simon
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ferraço, Carlos Eduardo
dc.contributor.author.fl_str_mv Robers, Danusa Simon
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Thiengo, Edmar Reis
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Tristão, Martha
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Carvalho, Janete Magalhães
contributor_str_mv Ferraço, Carlos Eduardo
Thiengo, Edmar Reis
Tristão, Martha
Carvalho, Janete Magalhães
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Formation
Narrative
topic Curriculum
Formation
Narrative
Cotidiano escolar
Formação
Narrativa
IFES
Educação
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
Ambiente de sala de aula
Currículos
Professores - Formação
Professores - Narrativas pessoais
37
dc.subject.por.fl_str_mv Cotidiano escolar
Formação
Narrativa
IFES
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
Ambiente de sala de aula
Currículos
Professores - Formação
Professores - Narrativas pessoais
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This research aimed at immersing in the quotidian routine of the Curso de Ambientação Institucional – CAI of Instituto Federal de Educação do Espírito Santo – Ifes, to discuss the knowledge-doing networks which are woven by the subjects who accomplish the course curriculum, that is, everyone who is, in a direct or indirect way, involved in creating and sharing quotidian networks of such curricula. Fostered, through researching on a daily basis, to weave networks of conversations with students, managers and teachers, having Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana and Perez as main theoretical intercessors with whom I engage a dialog throughout the research. Try to discuss a part of what happens on the environment of the course modules, in an attempt to translate those conversations-researches, showing the need of discussing: which feelings and/or processes of professional training that promote the production of a “beautiful life” are powered with the curriculum accomplished in the Curso de Ambientação Institucional at Ifes? I have worked with narratives, images, documents, songs and poetry throughout this dissertation, to try to translate moments, life experiences, meetings and involvements that took place throughout the research, presenting possibilities of reinventing the production of a beautiful life. The image-narratives of participants of the Curso de Ambientação Institucional aim at not separating our theoreticalmethodological-epistemological discussions of the data produced with the research.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-09-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T11:11:55Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T11:11:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2382
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b08fed16-971a-4008-80a4-248a2ec5d932/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 00ded04d356da9b697727d54ce47365b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309210764148736