De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/2382 |
Resumo: | This research aimed at immersing in the quotidian routine of the Curso de Ambientação Institucional – CAI of Instituto Federal de Educação do Espírito Santo – Ifes, to discuss the knowledge-doing networks which are woven by the subjects who accomplish the course curriculum, that is, everyone who is, in a direct or indirect way, involved in creating and sharing quotidian networks of such curricula. Fostered, through researching on a daily basis, to weave networks of conversations with students, managers and teachers, having Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana and Perez as main theoretical intercessors with whom I engage a dialog throughout the research. Try to discuss a part of what happens on the environment of the course modules, in an attempt to translate those conversations-researches, showing the need of discussing: which feelings and/or processes of professional training that promote the production of a “beautiful life” are powered with the curriculum accomplished in the Curso de Ambientação Institucional at Ifes? I have worked with narratives, images, documents, songs and poetry throughout this dissertation, to try to translate moments, life experiences, meetings and involvements that took place throughout the research, presenting possibilities of reinventing the production of a beautiful life. The image-narratives of participants of the Curso de Ambientação Institucional aim at not separating our theoreticalmethodological-epistemological discussions of the data produced with the research. |
id |
UFES_e631f6c4262f9543f26c6b3c23a3bb7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/2382 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Ferraço, Carlos EduardoRobers, Danusa SimonThiengo, Edmar ReisTristão, MarthaCarvalho, Janete Magalhães2016-08-29T11:11:55Z2016-07-112016-08-29T11:11:55Z2013-09-20This research aimed at immersing in the quotidian routine of the Curso de Ambientação Institucional – CAI of Instituto Federal de Educação do Espírito Santo – Ifes, to discuss the knowledge-doing networks which are woven by the subjects who accomplish the course curriculum, that is, everyone who is, in a direct or indirect way, involved in creating and sharing quotidian networks of such curricula. Fostered, through researching on a daily basis, to weave networks of conversations with students, managers and teachers, having Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana and Perez as main theoretical intercessors with whom I engage a dialog throughout the research. Try to discuss a part of what happens on the environment of the course modules, in an attempt to translate those conversations-researches, showing the need of discussing: which feelings and/or processes of professional training that promote the production of a “beautiful life” are powered with the curriculum accomplished in the Curso de Ambientação Institucional at Ifes? I have worked with narratives, images, documents, songs and poetry throughout this dissertation, to try to translate moments, life experiences, meetings and involvements that took place throughout the research, presenting possibilities of reinventing the production of a beautiful life. The image-narratives of participants of the Curso de Ambientação Institucional aim at not separating our theoreticalmethodological-epistemological discussions of the data produced with the research.A pesquisa buscou um mergulho no cotidiano do Curso de Ambientação Institucional (CAI) do Instituto Federal de Educação do Espírito Santo (Ifes), para problematizar as redes de saberesfazeres que são tecidas pelos sujeitos que realizam o currículo do curso, ou seja, todos aqueles que, de forma mais direta ou indireta, estão envolvidos na tessitura e compartilhamento das redes cotidianas desses currículos. Com a pesquisa com os cotidianos, este trabalho objetivou tecer redes de conversações com os servidoresalunos, gestores e servidoresprofessores, tendo Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana e Perez como os principais intercessores teóricos com os quais se dialogou ao longo da pesquisa. Procura discutir um pouco daquilo que acontece no cotidiano dos módulos do curso, numa tentativa de tradução dessas conversaspesquisas, apontando a necessidade de problematizar: que sentidos e/ou processos de formação profissional que apostam na produção de uma “vida bonita” são potencializados com o currículo realizado no Curso de Ambientação Institucional do Ifes? Fundamentouse em narrativas, imagens, documentos, música e poesia ao longo do texto, para tentar traduzir momentos, atravessamentos, encontros e envolvimentos que se deram ao longo da pesquisa, apresentando possibilidades de reinvenção para a produção de uma vida bonita. As imagensnarrativas dos praticantes do Curso de Ambientação Institucional têm o objetivo de não separar as discussões teóricometodológico-epistemológicas dos dados que foram produzidos com a pesquisa.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2382porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoCurriculumFormationNarrativeCotidiano escolarFormaçãoNarrativaIFESInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito SantoAmbiente de sala de aulaCurrículosProfessores - FormaçãoProfessores - Narrativas pessoaisEducação37De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_6910_Danusa Simon Robers.pdfapplication/pdf15821358http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b08fed16-971a-4008-80a4-248a2ec5d932/download00ded04d356da9b697727d54ce47365bMD5110/23822024-06-28 08:44:30.176oai:repositorio.ufes.br:10/2382http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T08:44:30Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
title |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
spellingShingle |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES Robers, Danusa Simon Curriculum Formation Narrative Cotidiano escolar Formação Narrativa IFES Educação Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo Ambiente de sala de aula Currículos Professores - Formação Professores - Narrativas pessoais 37 |
title_short |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
title_full |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
title_fullStr |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
title_full_unstemmed |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
title_sort |
De (con)formar a formar com : o currículo vivido no curso de ambientação institucional do IFES |
author |
Robers, Danusa Simon |
author_facet |
Robers, Danusa Simon |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferraço, Carlos Eduardo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Robers, Danusa Simon |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Thiengo, Edmar Reis |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Tristão, Martha |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Carvalho, Janete Magalhães |
contributor_str_mv |
Ferraço, Carlos Eduardo Thiengo, Edmar Reis Tristão, Martha Carvalho, Janete Magalhães |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Formation Narrative |
topic |
Curriculum Formation Narrative Cotidiano escolar Formação Narrativa IFES Educação Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo Ambiente de sala de aula Currículos Professores - Formação Professores - Narrativas pessoais 37 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cotidiano escolar Formação Narrativa IFES |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo Ambiente de sala de aula Currículos Professores - Formação Professores - Narrativas pessoais |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
37 |
description |
This research aimed at immersing in the quotidian routine of the Curso de Ambientação Institucional – CAI of Instituto Federal de Educação do Espírito Santo – Ifes, to discuss the knowledge-doing networks which are woven by the subjects who accomplish the course curriculum, that is, everyone who is, in a direct or indirect way, involved in creating and sharing quotidian networks of such curricula. Fostered, through researching on a daily basis, to weave networks of conversations with students, managers and teachers, having Alves, Azevedo, Carvalho, Certeau, Ferraço, Foucault, Ginzburg, Maturana and Perez as main theoretical intercessors with whom I engage a dialog throughout the research. Try to discuss a part of what happens on the environment of the course modules, in an attempt to translate those conversations-researches, showing the need of discussing: which feelings and/or processes of professional training that promote the production of a “beautiful life” are powered with the curriculum accomplished in the Curso de Ambientação Institucional at Ifes? I have worked with narratives, images, documents, songs and poetry throughout this dissertation, to try to translate moments, life experiences, meetings and involvements that took place throughout the research, presenting possibilities of reinventing the production of a beautiful life. The image-narratives of participants of the Curso de Ambientação Institucional aim at not separating our theoreticalmethodological-epistemological discussions of the data produced with the research. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-09-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T11:11:55Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T11:11:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2382 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b08fed16-971a-4008-80a4-248a2ec5d932/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
00ded04d356da9b697727d54ce47365b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1804309210764148736 |