Fight, cinema and clinic, a case of perversion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/60101 |
Resumo: | With two central arguments we approach the relationship between cinema and contemporary clinical practice. 1) Something happens in cinema that invites us to look at it as a field of possibilities for thinking subjective processes and the clinic of the unconscious today. 2) Subjective and aesthetic events demand us to see the hot and powerful facet of the perversion intercessor. It is with the film Dry Ground Burning (2022), by Joana Pimenta and Adirley Queiroz that we cover these two arguments. |
id |
UFF-16_91750e41305fa7ee253c7ea7c1355e01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60101 |
network_acronym_str |
UFF-16 |
network_name_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fight, cinema and clinic, a case of perversionLucha, cine y clínica, un caso de perversionLuta, cinema e clinica, um caso de perversãoclinicBrazilian cinemaperversionclínicacine brasileñoperversiónclínicacinema brasileiroperversãoWith two central arguments we approach the relationship between cinema and contemporary clinical practice. 1) Something happens in cinema that invites us to look at it as a field of possibilities for thinking subjective processes and the clinic of the unconscious today. 2) Subjective and aesthetic events demand us to see the hot and powerful facet of the perversion intercessor. It is with the film Dry Ground Burning (2022), by Joana Pimenta and Adirley Queiroz that we cover these two arguments.Con dos argumentos centrales abordamos la relación entre cine y práctica clínica contemporánea. 1) Algo sucede en el cine que nos invita a mirarlo como un campo de posibilidades para pensar los procesos subjetivos y la clínica del inconsciente hoy. 2) Acontecimientos subjetivos y estéticos nos exigen ver la faceta caliente y poderosa del intercesor de la perversión. Es con la película Dry Ground Burning (2022), de Joana Pimenta y Adirley Queiroz, que abordamos estos dos argumentos.Com dois argumentos centrais nos colocamos a pensar a relação do cinema com a clínica contemporânea. 1) Algo se passa no cinema que nos convida a olhar para ele como um campo de possíveis para pensar os processos subjetivos e a clínica do inconsciente hoje. 2) Acontecimentos subjetivos e estéticos nos demandam a ver a faceta quente e potente do intercessor perversão. É com o filme Mato Seco em Chamas (2022), de Joana Pimenta e Adirley Queiroz que percorremos esses dois argumentos.Editora do PPGCA-UFF2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/6010110.22409/poiesis.v24i42.60101REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 No. 42 (2023): Science, Art, and Movement: from the Ancient to the Contemporary; 175-186REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 Núm. 42 (2023): Ciencia, arte y movimiento: de lo ancestral a lo contemporáneo; 175-186REVISTA POIÉSIS; v. 24 n. 42 (2023): Ciência, arte e movimento: do ancestral ao contemporâneo ; 175-1862177-8566reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/60101/36430Copyright (c) 2023 Cezar Migliorinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassos, Eduardo Migliorin, Cezar2024-03-13T12:36:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60101Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2024-03-13T12:36:42Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion Lucha, cine y clínica, un caso de perversion Luta, cinema e clinica, um caso de perversão |
title |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion |
spellingShingle |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion Passos, Eduardo clinic Brazilian cinema perversion clínica cine brasileño perversión clínica cinema brasileiro perversão |
title_short |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion |
title_full |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion |
title_fullStr |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion |
title_full_unstemmed |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion |
title_sort |
Fight, cinema and clinic, a case of perversion |
author |
Passos, Eduardo |
author_facet |
Passos, Eduardo Migliorin, Cezar |
author_role |
author |
author2 |
Migliorin, Cezar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passos, Eduardo Migliorin, Cezar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
clinic Brazilian cinema perversion clínica cine brasileño perversión clínica cinema brasileiro perversão |
topic |
clinic Brazilian cinema perversion clínica cine brasileño perversión clínica cinema brasileiro perversão |
description |
With two central arguments we approach the relationship between cinema and contemporary clinical practice. 1) Something happens in cinema that invites us to look at it as a field of possibilities for thinking subjective processes and the clinic of the unconscious today. 2) Subjective and aesthetic events demand us to see the hot and powerful facet of the perversion intercessor. It is with the film Dry Ground Burning (2022), by Joana Pimenta and Adirley Queiroz that we cover these two arguments. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/60101 10.22409/poiesis.v24i42.60101 |
url |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/60101 |
identifier_str_mv |
10.22409/poiesis.v24i42.60101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/60101/36430 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cezar Migliorin https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cezar Migliorin https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 No. 42 (2023): Science, Art, and Movement: from the Ancient to the Contemporary; 175-186 REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 Núm. 42 (2023): Ciencia, arte y movimiento: de lo ancestral a lo contemporáneo; 175-186 REVISTA POIÉSIS; v. 24 n. 42 (2023): Ciência, arte e movimento: do ancestral ao contemporâneo ; 175-186 2177-8566 reponame:Poiésis (Niterói. Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
collection |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br |
_version_ |
1797220419180167168 |