A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279 |
Resumo: | This text reflects on the kinetic objects by Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), called Excitáveis, produced by the artist in Paris between the mid-1960s and the following decade. Impressed by the diversity of objects endowed with light and movement, which he saw exposed in different galleries, soon after settling in the French capital (1957), the Brazilian began a long search in science and technology books, in which he discovered static electricity. He applied it, in an unprecedented way, to move the Excitáveis, thus dispensing with complex technologies, but resorting to interactive action and the energy that emanates from the spectator's hands. |
id |
UFF-16_a148756c0d66513b35c9c38e93849457 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/61279 |
network_acronym_str |
UFF-16 |
network_name_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDOExcitáveisEnergia EstáticaSérvulo EsmeraldoArte CinéticaThis text reflects on the kinetic objects by Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), called Excitáveis, produced by the artist in Paris between the mid-1960s and the following decade. Impressed by the diversity of objects endowed with light and movement, which he saw exposed in different galleries, soon after settling in the French capital (1957), the Brazilian began a long search in science and technology books, in which he discovered static electricity. He applied it, in an unprecedented way, to move the Excitáveis, thus dispensing with complex technologies, but resorting to interactive action and the energy that emanates from the spectator's hands.Este texto reflexiona sobre los objetos cinéticos de Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), denominados Excitáveis, producidos por el artista en París entre mediados de la década de 1960 y la década siguiente. Impresionado por la diversidad de objetos dotados de luz y movimiento, que vio expuestos en distintas galerías, poco después de instalarse en la capital francesa (1957), el brasileño inició una larga búsqueda en libros de ciencia y tecnología, en los que descubrió la electricidad estática. La aplicó, de forma inédita, para mover los Excitáveis, prescindiendo así de tecnologías complejas, pero recurriendo a la acción interactiva y a la energía que emana de las manos del espectador.Este texto reflete sobre os objetos cinéticos de Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), denominados Excitáveis, produzidos pelo artista em Paris, entre a metade da década de 1960 e a década seguinte. Impactado pela diversidade de objetos dotados de luz e movimento, que viu expostos em diferentes galerias, logo após se fixar na capital francesa (1957), o brasileiro iniciou uma longa pesquisa em livros de ciência e tecnologia, nos quais descobriu a eletricidade estática. Aplicou-a, de maneira inédita, para movimentar os Excitáveis, prescindindo, assim, de tecnologias complexas, mas recorrendo à ação interativa e à energia que emana das mãos do espectador.Editora do PPGCA-UFF2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/6127910.22409/poiesis.v24i42.61279REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 No. 42 (2023): Science, Art, and Movement: from the Ancient to the Contemporary; 35-47REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 Núm. 42 (2023): Ciencia, arte y movimiento: de lo ancestral a lo contemporáneo; 35-47REVISTA POIÉSIS; v. 24 n. 42 (2023): Ciência, arte e movimento: do ancestral ao contemporâneo ; 35-472177-8566reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279/36436Copyright (c) 2023 Almerinda da Silva Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Lopes , Almerinda2024-03-13T12:36:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/61279Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2024-03-13T12:36:42Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
title |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
spellingShingle |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO da Silva Lopes , Almerinda Excitáveis Energia Estática Sérvulo Esmeraldo Arte Cinética |
title_short |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
title_full |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
title_fullStr |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
title_full_unstemmed |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
title_sort |
A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO |
author |
da Silva Lopes , Almerinda |
author_facet |
da Silva Lopes , Almerinda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Lopes , Almerinda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Excitáveis Energia Estática Sérvulo Esmeraldo Arte Cinética |
topic |
Excitáveis Energia Estática Sérvulo Esmeraldo Arte Cinética |
description |
This text reflects on the kinetic objects by Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), called Excitáveis, produced by the artist in Paris between the mid-1960s and the following decade. Impressed by the diversity of objects endowed with light and movement, which he saw exposed in different galleries, soon after settling in the French capital (1957), the Brazilian began a long search in science and technology books, in which he discovered static electricity. He applied it, in an unprecedented way, to move the Excitáveis, thus dispensing with complex technologies, but resorting to interactive action and the energy that emanates from the spectator's hands. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279 10.22409/poiesis.v24i42.61279 |
url |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279 |
identifier_str_mv |
10.22409/poiesis.v24i42.61279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279/36436 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Almerinda da Silva Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Almerinda da Silva Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 No. 42 (2023): Science, Art, and Movement: from the Ancient to the Contemporary; 35-47 REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 Núm. 42 (2023): Ciencia, arte y movimiento: de lo ancestral a lo contemporáneo; 35-47 REVISTA POIÉSIS; v. 24 n. 42 (2023): Ciência, arte e movimento: do ancestral ao contemporâneo ; 35-47 2177-8566 reponame:Poiésis (Niterói. Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
collection |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br |
_version_ |
1797220419192750080 |