A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Lopes , Almerinda
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Niterói. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279
Resumo: This text reflects on the kinetic objects by Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), called Excitáveis, produced by the artist in Paris between the mid-1960s and the following decade. Impressed by the diversity of objects endowed with light and movement, which he saw exposed in different galleries, soon after settling in the French capital (1957), the Brazilian began a long search in science and technology books, in which he discovered static electricity. He applied it, in an unprecedented way, to move the Excitáveis, thus dispensing with complex technologies, but resorting to interactive action and the energy that emanates from the spectator's hands.
id UFF-16_a148756c0d66513b35c9c38e93849457
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/61279
network_acronym_str UFF-16
network_name_str Poiésis (Niterói. Online)
repository_id_str
spelling A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDOExcitáveisEnergia EstáticaSérvulo EsmeraldoArte CinéticaThis text reflects on the kinetic objects by Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), called Excitáveis, produced by the artist in Paris between the mid-1960s and the following decade. Impressed by the diversity of objects endowed with light and movement, which he saw exposed in different galleries, soon after settling in the French capital (1957), the Brazilian began a long search in science and technology books, in which he discovered static electricity. He applied it, in an unprecedented way, to move the Excitáveis, thus dispensing with complex technologies, but resorting to interactive action and the energy that emanates from the spectator's hands.Este texto reflexiona sobre los objetos cinéticos de Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), denominados Excitáveis, producidos por el artista en París entre mediados de la década de 1960 y la década siguiente. Impresionado por la diversidad de objetos dotados de luz y movimiento, que vio expuestos en distintas galerías, poco después de instalarse en la capital francesa (1957), el brasileño inició una larga búsqueda en libros de ciencia y tecnología, en los que descubrió la electricidad estática. La aplicó, de forma inédita, para mover los Excitáveis, prescindiendo así de tecnologías complejas, pero recurriendo a la acción interactiva y a la energía que emana de las manos del espectador.Este texto reflete sobre os objetos cinéticos de Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), denominados Excitáveis, produzidos pelo artista em Paris, entre a metade da década de 1960 e a década seguinte. Impactado pela diversidade de objetos dotados de luz e movimento, que viu expostos em diferentes galerias, logo após se fixar na capital francesa (1957), o brasileiro iniciou uma longa pesquisa em livros de ciência e tecnologia, nos quais descobriu a eletricidade estática. Aplicou-a, de maneira inédita, para movimentar os Excitáveis, prescindindo, assim, de tecnologias complexas, mas recorrendo à ação interativa e à energia que emana das mãos do espectador.Editora do PPGCA-UFF2024-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/6127910.22409/poiesis.v24i42.61279REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 No. 42 (2023): Science, Art, and Movement: from the Ancient to the Contemporary; 35-47REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 Núm. 42 (2023): Ciencia, arte y movimiento: de lo ancestral a lo contemporáneo; 35-47REVISTA POIÉSIS; v. 24 n. 42 (2023): Ciência, arte e movimento: do ancestral ao contemporâneo ; 35-472177-8566reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279/36436Copyright (c) 2023 Almerinda da Silva Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Lopes , Almerinda2024-03-13T12:36:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/61279Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2024-03-13T12:36:42Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
title A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
spellingShingle A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
da Silva Lopes , Almerinda
Excitáveis
Energia Estática
Sérvulo Esmeraldo
Arte Cinética
title_short A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
title_full A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
title_fullStr A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
title_full_unstemmed A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
title_sort A POÉTICA DO MOVIMENTO E OS OBJETOS EXCITÁVEIS DE SÉRVULO ESMERALDO
author da Silva Lopes , Almerinda
author_facet da Silva Lopes , Almerinda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Lopes , Almerinda
dc.subject.por.fl_str_mv Excitáveis
Energia Estática
Sérvulo Esmeraldo
Arte Cinética
topic Excitáveis
Energia Estática
Sérvulo Esmeraldo
Arte Cinética
description This text reflects on the kinetic objects by Sérvulo Esmeraldo (1929-2017), called Excitáveis, produced by the artist in Paris between the mid-1960s and the following decade. Impressed by the diversity of objects endowed with light and movement, which he saw exposed in different galleries, soon after settling in the French capital (1957), the Brazilian began a long search in science and technology books, in which he discovered static electricity. He applied it, in an unprecedented way, to move the Excitáveis, thus dispensing with complex technologies, but resorting to interactive action and the energy that emanates from the spectator's hands.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279
10.22409/poiesis.v24i42.61279
url https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279
identifier_str_mv 10.22409/poiesis.v24i42.61279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/61279/36436
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Almerinda da Silva Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Almerinda da Silva Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 No. 42 (2023): Science, Art, and Movement: from the Ancient to the Contemporary; 35-47
REVISTA POIÉSIS; Vol. 24 Núm. 42 (2023): Ciencia, arte y movimiento: de lo ancestral a lo contemporáneo; 35-47
REVISTA POIÉSIS; v. 24 n. 42 (2023): Ciência, arte e movimento: do ancestral ao contemporâneo ; 35-47
2177-8566
reponame:Poiésis (Niterói. Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Poiésis (Niterói. Online)
collection Poiésis (Niterói. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br
_version_ 1797220419192750080