The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzaga, Ricardo Maurício
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Niterói. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691
Resumo: The article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices.
id UFF-16_c2496afcc19c0f2ccb92728ec5822caa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45691
network_acronym_str UFF-16
network_name_str Poiésis (Niterói. Online)
repository_id_str
spelling The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-ExupéryLa lengua, el sombrero, el elefante y la caja del carnero: la nueva imaginación en Duchamp y Saint-ExupéryA língua, o chapéu, o elefante e a caixa do carneiro: a nova imaginação em Duchamp e Saint-ExupérypinturafotografiaimaginaçãoescritasemióticapaintingphotographyimaginationwritingsemioticspinturafotografiaimaginaciónescriturasemióticaThe article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices.El artículo reúne dos producciones de diferentes campos, el libro El Principito, de Antoine de Saint-Exupéry, y la obra de Marcel Duchamp, especialmente Con la lengua en la mejilla, para tratarlos como puntas de un mismo iceberg, a saber, el cambio de el régimen histórico paradigmático del signo referenciado en el símbolo de lo poshistórico, que tiene como referencia el índice, según las definiciones de la semiótica de C. S. Peirce, así como la influencia de las imágenes técnicas en este proceso, a partir del análisis de Vilém Flusser que se centra en las dinámicas culturales de Occidente, y la reanudación de la hegemonía de la imaginación inherente al dominio de la lógica que produce significado por dispositivos.O artigo aproxima duas produções de campos diferentes, o livro O pequeno príncipe, de Antoine de Saint-Exupéry, e a obra de Marcel Duchamp, em especial Com a minha língua na minha bochecha, para tratá-las como pontas do mesmo iceberg, a saber a mudança do regime sígnico paradigmático histórico referenciado no símbolo para o pós-histórico, que tem como referência o índice, segundo as definições da semiótica de C.S. Peirce; assim como a influência das imagens técnicas neste processo, com base na análise de Vilém Flusser que incide sobre a dinâmica cultural do Ocidente e a retomada da hegemonia da imaginação inerente ao domínio da lógica produtora de sentido por aparelhos.Editora do PPGCA-UFF2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/4569110.22409/poiesis.v22i37.45691REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 37 (2021): Amazônidas: art, politics and resistance in the North of Brazil; 331-352REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 37 (2021): Amazônidas: arte, política y resistencia en el norte de Brasil; 331-352REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 37 (2021): Amazônidas: arte, política e resistência no Norte do Brasil; 331-3522177-856610.22409/poiesis.v22i37reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27461https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27759Copyright (c) 2020 Ricardo Maurício Gonzagahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzaga, Ricardo Maurício2021-01-06T16:24:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45691Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2021-01-06T16:24:06Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
La lengua, el sombrero, el elefante y la caja del carnero: la nueva imaginación en Duchamp y Saint-Exupéry
A língua, o chapéu, o elefante e a caixa do carneiro: a nova imaginação em Duchamp e Saint-Exupéry
title The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
spellingShingle The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
Gonzaga, Ricardo Maurício
pintura
fotografia
imaginação
escrita
semiótica
painting
photography
imagination
writing
semiotics
pintura
fotografia
imaginación
escritura
semiótica
title_short The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
title_full The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
title_fullStr The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
title_full_unstemmed The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
title_sort The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
author Gonzaga, Ricardo Maurício
author_facet Gonzaga, Ricardo Maurício
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzaga, Ricardo Maurício
dc.subject.por.fl_str_mv pintura
fotografia
imaginação
escrita
semiótica
painting
photography
imagination
writing
semiotics
pintura
fotografia
imaginación
escritura
semiótica
topic pintura
fotografia
imaginação
escrita
semiótica
painting
photography
imagination
writing
semiotics
pintura
fotografia
imaginación
escritura
semiótica
description The article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691
10.22409/poiesis.v22i37.45691
url https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691
identifier_str_mv 10.22409/poiesis.v22i37.45691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27461
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27759
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Ricardo Maurício Gonzaga
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Ricardo Maurício Gonzaga
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
publisher.none.fl_str_mv Editora do PPGCA-UFF
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 37 (2021): Amazônidas: art, politics and resistance in the North of Brazil; 331-352
REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 37 (2021): Amazônidas: arte, política y resistencia en el norte de Brasil; 331-352
REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 37 (2021): Amazônidas: arte, política e resistência no Norte do Brasil; 331-352
2177-8566
10.22409/poiesis.v22i37
reponame:Poiésis (Niterói. Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Poiésis (Niterói. Online)
collection Poiésis (Niterói. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br
_version_ 1797220418877128704