The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Niterói. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691 |
Resumo: | The article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices. |
id |
UFF-16_c2496afcc19c0f2ccb92728ec5822caa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45691 |
network_acronym_str |
UFF-16 |
network_name_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-ExupéryLa lengua, el sombrero, el elefante y la caja del carnero: la nueva imaginación en Duchamp y Saint-ExupéryA língua, o chapéu, o elefante e a caixa do carneiro: a nova imaginação em Duchamp e Saint-ExupérypinturafotografiaimaginaçãoescritasemióticapaintingphotographyimaginationwritingsemioticspinturafotografiaimaginaciónescriturasemióticaThe article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices.El artículo reúne dos producciones de diferentes campos, el libro El Principito, de Antoine de Saint-Exupéry, y la obra de Marcel Duchamp, especialmente Con la lengua en la mejilla, para tratarlos como puntas de un mismo iceberg, a saber, el cambio de el régimen histórico paradigmático del signo referenciado en el símbolo de lo poshistórico, que tiene como referencia el índice, según las definiciones de la semiótica de C. S. Peirce, así como la influencia de las imágenes técnicas en este proceso, a partir del análisis de Vilém Flusser que se centra en las dinámicas culturales de Occidente, y la reanudación de la hegemonía de la imaginación inherente al dominio de la lógica que produce significado por dispositivos.O artigo aproxima duas produções de campos diferentes, o livro O pequeno príncipe, de Antoine de Saint-Exupéry, e a obra de Marcel Duchamp, em especial Com a minha língua na minha bochecha, para tratá-las como pontas do mesmo iceberg, a saber a mudança do regime sígnico paradigmático histórico referenciado no símbolo para o pós-histórico, que tem como referência o índice, segundo as definições da semiótica de C.S. Peirce; assim como a influência das imagens técnicas neste processo, com base na análise de Vilém Flusser que incide sobre a dinâmica cultural do Ocidente e a retomada da hegemonia da imaginação inerente ao domínio da lógica produtora de sentido por aparelhos.Editora do PPGCA-UFF2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/4569110.22409/poiesis.v22i37.45691REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 37 (2021): Amazônidas: art, politics and resistance in the North of Brazil; 331-352REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 37 (2021): Amazônidas: arte, política y resistencia en el norte de Brasil; 331-352REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 37 (2021): Amazônidas: arte, política e resistência no Norte do Brasil; 331-3522177-856610.22409/poiesis.v22i37reponame:Poiésis (Niterói. Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27461https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27759Copyright (c) 2020 Ricardo Maurício Gonzagahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzaga, Ricardo Maurício2021-01-06T16:24:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45691Revistahttps://periodicos.uff.br/poiesisPUBhttps://periodicos.uff.br/poiesis/oaipoiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br2177-85661517-5677opendoar:2021-01-06T16:24:06Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry La lengua, el sombrero, el elefante y la caja del carnero: la nueva imaginación en Duchamp y Saint-Exupéry A língua, o chapéu, o elefante e a caixa do carneiro: a nova imaginação em Duchamp e Saint-Exupéry |
title |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry |
spellingShingle |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry Gonzaga, Ricardo Maurício pintura fotografia imaginação escrita semiótica painting photography imagination writing semiotics pintura fotografia imaginación escritura semiótica |
title_short |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry |
title_full |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry |
title_fullStr |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry |
title_full_unstemmed |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry |
title_sort |
The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry |
author |
Gonzaga, Ricardo Maurício |
author_facet |
Gonzaga, Ricardo Maurício |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzaga, Ricardo Maurício |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pintura fotografia imaginação escrita semiótica painting photography imagination writing semiotics pintura fotografia imaginación escritura semiótica |
topic |
pintura fotografia imaginação escrita semiótica painting photography imagination writing semiotics pintura fotografia imaginación escritura semiótica |
description |
The article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691 10.22409/poiesis.v22i37.45691 |
url |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691 |
identifier_str_mv |
10.22409/poiesis.v22i37.45691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27461 https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/45691/27759 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ricardo Maurício Gonzaga https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ricardo Maurício Gonzaga https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do PPGCA-UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 No. 37 (2021): Amazônidas: art, politics and resistance in the North of Brazil; 331-352 REVISTA POIÉSIS; Vol. 22 Núm. 37 (2021): Amazônidas: arte, política y resistencia en el norte de Brasil; 331-352 REVISTA POIÉSIS; v. 22 n. 37 (2021): Amazônidas: arte, política e resistência no Norte do Brasil; 331-352 2177-8566 10.22409/poiesis.v22i37 reponame:Poiésis (Niterói. Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Poiésis (Niterói. Online) |
collection |
Poiésis (Niterói. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Niterói. Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
poiesis.uff@gmail.com||oliveira@vm.uff.br |
_version_ |
1797220418877128704 |