ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176 |
Resumo: | The objective of this article is to understand how Pará State has structured Secondary Education Curriculum since the publication of DCNEM - National Curriculum Guidelines for Secondary Education. This study was carried out by a documentary research, based on 761/1198, 078/2009, 191/2011 Resolutions and other official documents published by the Secretary of Education of Pará State – SEDUC. The collected data reveals that due to regional diversity, precarious school infrastructure, and lack of qualified teachers, Law 13.415/17 hasn’t been implemented yet. |
id |
UFF-20_8714555976c947b6514a0e9e624372e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47176 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ The objective of this article is to understand how Pará State has structured Secondary Education Curriculum since the publication of DCNEM - National Curriculum Guidelines for Secondary Education. This study was carried out by a documentary research, based on 761/1198, 078/2009, 191/2011 Resolutions and other official documents published by the Secretary of Education of Pará State – SEDUC. The collected data reveals that due to regional diversity, precarious school infrastructure, and lack of qualified teachers, Law 13.415/17 hasn’t been implemented yet.El objetivo de este artículo es comprender como el Estado de Pará ha estructurado el currículo de la Enseñanza Media a partir de la publicación de la DCNEM – Directrices Curriculares para la Enseñanza Media. Esta es una investigación documental, basada en las Resoluciones 761/1998; 078/2009; 191/2011 y otros documentos oficiales publicados por la Secretaria de Educación del Estado de Pará-SEDUC. Los datos revelan que debido a la diversidad regional, la precaria infraestructura de las escuelas y profesores no calificados, la Ley 13.415/17, todavía no ha sido implementada.O objetivo deste artigo é compreender como o Estado do Pará estruturou o Currículo do Ensino Médio a partir da publicação das DCNEM - O estudo foi realizado por meio de pesquisa documental, com base nas Resoluções 761/1998, 078/2009, 191/2011 e demais documentos oficiais publicados pelo Conselho Estadual de Educação do Pará - CEE/PA. Os dados coletados revelam que devido à diversidade regional, infraestrutura escolar precária e falta de professores qualificados, a Lei no 13.415/17 ainda não foi implementada. Palavras-Chave: Ensino Médio; Políticas Públicas; Organização Escolar. ABEC2021-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4717610.22409/tn.v19i40.47176Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 40 (2021): Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores: história, processos de luta e resistência.; 465-4921808-799X10.22409/tn.v19i40reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176/30300https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176/30301Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta de Lima, MarineteMatos de Souza, Maria de Fátima2021-11-16T20:42:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47176Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2021-11-16T20:42:20Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
title |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
spellingShingle |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ Costa de Lima, Marinete |
title_short |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
title_full |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
title_fullStr |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
title_full_unstemmed |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
title_sort |
ESTRUTURA CURRICULAR: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO MÉDIO NO ESTADO DO PARÁ |
author |
Costa de Lima, Marinete |
author_facet |
Costa de Lima, Marinete Matos de Souza, Maria de Fátima |
author_role |
author |
author2 |
Matos de Souza, Maria de Fátima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa de Lima, Marinete Matos de Souza, Maria de Fátima |
description |
The objective of this article is to understand how Pará State has structured Secondary Education Curriculum since the publication of DCNEM - National Curriculum Guidelines for Secondary Education. This study was carried out by a documentary research, based on 761/1198, 078/2009, 191/2011 Resolutions and other official documents published by the Secretary of Education of Pará State – SEDUC. The collected data reveals that due to regional diversity, precarious school infrastructure, and lack of qualified teachers, Law 13.415/17 hasn’t been implemented yet. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176 10.22409/tn.v19i40.47176 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v19i40.47176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176/30300 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/47176/30301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 19 n. 40 (2021): Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores: história, processos de luta e resistência.; 465-492 1808-799X 10.22409/tn.v19i40 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066991460155392 |