O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vianna, Aurélio Pitanga
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17654
Resumo: The forms for the which the education has been approached in the Brazilian society have been varying historically, evidencing the idea proposed in this dissertation that the education is a socialization process, in other words, that it integrates the individuals in the social context and, for that reason, it varies according to the time and the half. Although supposing that the education doesn't just integrate the individual into the social way, but it also provides him/her a larger autonomy capacity and, for that reason, of interference in the social way, it is relevant to show that the education always has an importance eminently social, although that subject assumes different connotations through the history. The intention here is of discussing the contemporary approach given to the education in the Brazilian society, above all to the education ideas as promoter of competitiveness and of social citizenship, showing, likewise, as the sport it can be seen starting from this education conception and as it is related to certain transformations of the Brazilian society, in which are included the combat process the social exclusion and the poverty. The present study had as methodology the empiric and experimental research of field, where the researcher was made part of the process and observer at the same time. It was taken as model for practical evaluation of the presented theory the project Education & Ball.
id UFF-2_3626d096ea05230bfa844b64b4e89b40
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17654
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de NiteróiEducaçãoEsporteCidadaniaFutebolAspecto social do futebolEducationSportCitizenshipCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe forms for the which the education has been approached in the Brazilian society have been varying historically, evidencing the idea proposed in this dissertation that the education is a socialization process, in other words, that it integrates the individuals in the social context and, for that reason, it varies according to the time and the half. Although supposing that the education doesn't just integrate the individual into the social way, but it also provides him/her a larger autonomy capacity and, for that reason, of interference in the social way, it is relevant to show that the education always has an importance eminently social, although that subject assumes different connotations through the history. The intention here is of discussing the contemporary approach given to the education in the Brazilian society, above all to the education ideas as promoter of competitiveness and of social citizenship, showing, likewise, as the sport it can be seen starting from this education conception and as it is related to certain transformations of the Brazilian society, in which are included the combat process the social exclusion and the poverty. The present study had as methodology the empiric and experimental research of field, where the researcher was made part of the process and observer at the same time. It was taken as model for practical evaluation of the presented theory the project Education & Ball.As formas pelas quais a educação vem sendo abordada na sociedade brasileira têm variado historicamente, evidenciando a idéia proposta nesta dissertação de que a educação é um processo de socialização, ou seja, que integra os indivíduos no contexto social e, por essa razão, varia segundo o tempo e o meio. Embora supondo que a educação não apenas integra o indivíduo ao meio social, mas também lhe proporciona uma maior capacidade de autonomia e, por isso mesmo, de interferência no meio social, é relevante mostrar que a educação sempre tem uma importância eminentemente social, ainda que essa questão assuma conotações diferentes através da história. A intenção aqui é de discutir a abordagem contemporânea dada à educação na sociedade brasileira, sobretudo às idéias de educação como promotora de competitividade e de cidadania social, mostrando, outrossim, como o esporte pode ser visto a partir desta concepção de educação e como está relacionado a certas transformações da sociedade brasileira, nas quais se incluem o processo de combate a exclusão social e a pobreza. O presente estudo teve como metodologia a pesquisa empírica e experimental de campo, onde o pesquisador se fez parte do processo e observador ao mesmo tempo. Tomou-se como modelo para avaliação prática da teoria apresentada o projeto Educação & Bola.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoValla, Victor VincentCPF:07455267800http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727193U9Castro, Waldir de Lins eCPF:20608870222Melo, Victor Andrade deCPF:00761431713http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798256Z9Vianna, Aurélio Pitanga2021-03-10T20:42:21Z2008-01-182021-03-10T20:42:21Z2006-06-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17654porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:21Zoai:app.uff.br:1/17654Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:42:21Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
title O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
spellingShingle O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
Vianna, Aurélio Pitanga
Educação
Esporte
Cidadania
Futebol
Aspecto social do futebol
Education
Sport
Citizenship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
title_full O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
title_fullStr O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
title_full_unstemmed O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
title_sort O futebol como meio para construção do processo de cidadania de adolescentes de classes populares do Município de Niterói
author Vianna, Aurélio Pitanga
author_facet Vianna, Aurélio Pitanga
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Valla, Victor Vincent
CPF:07455267800
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727193U9
Castro, Waldir de Lins e
CPF:20608870222
Melo, Victor Andrade de
CPF:00761431713
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798256Z9
dc.contributor.author.fl_str_mv Vianna, Aurélio Pitanga
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Esporte
Cidadania
Futebol
Aspecto social do futebol
Education
Sport
Citizenship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Esporte
Cidadania
Futebol
Aspecto social do futebol
Education
Sport
Citizenship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The forms for the which the education has been approached in the Brazilian society have been varying historically, evidencing the idea proposed in this dissertation that the education is a socialization process, in other words, that it integrates the individuals in the social context and, for that reason, it varies according to the time and the half. Although supposing that the education doesn't just integrate the individual into the social way, but it also provides him/her a larger autonomy capacity and, for that reason, of interference in the social way, it is relevant to show that the education always has an importance eminently social, although that subject assumes different connotations through the history. The intention here is of discussing the contemporary approach given to the education in the Brazilian society, above all to the education ideas as promoter of competitiveness and of social citizenship, showing, likewise, as the sport it can be seen starting from this education conception and as it is related to certain transformations of the Brazilian society, in which are included the combat process the social exclusion and the poverty. The present study had as methodology the empiric and experimental research of field, where the researcher was made part of the process and observer at the same time. It was taken as model for practical evaluation of the presented theory the project Education & Ball.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-23
2008-01-18
2021-03-10T20:42:21Z
2021-03-10T20:42:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17654
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838749014360064