Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sacramento, Mônica Pereira do
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17194
Resumo: The current paper will focus on the impact of the racial and social quota system on senior black students from the competitive entrance exam (Vestibular) of ESDI (Superior School of Design) over the academic years 2003-2004, as well as on this school institution itself, where the presence of black students used to be nearly negligible before the implementation of an affirmative action law by the Brazilian government. Through empirical research, quantitative and qualitative interpretation of all collected data about this pioneering experience in the Brazilian Higher Education Institution system, the current study aims at portraying these young students, as well as determining the motivations that led them to choose a career in design, a highly respected university branch, which was almost limited to people from a wealthy background until few years ago. What kind of experience did these black and biracial students have upon entering a public university? How do they evaluate affirmative action policies? Which is the impact of university life on their own lives? How did the university institution change after the implementation of an affirmative action law? Upon entering this Higher Education school black students show an increasing range of expectations towards their own career and future opportunities and report their own strategies for studying and continuing within the academic institution.
id UFF-2_482bb035180a0d0b895bf89ce8477e7a
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17194
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)EducaçãoDiscriminação na educaçãoPolítica educacionalNegroPolítica governamentalPrograma de ação afirmativaRelações raciaisEnsino SuperiorIntegração racialDiscriminação na educaçãoBrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe current paper will focus on the impact of the racial and social quota system on senior black students from the competitive entrance exam (Vestibular) of ESDI (Superior School of Design) over the academic years 2003-2004, as well as on this school institution itself, where the presence of black students used to be nearly negligible before the implementation of an affirmative action law by the Brazilian government. Through empirical research, quantitative and qualitative interpretation of all collected data about this pioneering experience in the Brazilian Higher Education Institution system, the current study aims at portraying these young students, as well as determining the motivations that led them to choose a career in design, a highly respected university branch, which was almost limited to people from a wealthy background until few years ago. What kind of experience did these black and biracial students have upon entering a public university? How do they evaluate affirmative action policies? Which is the impact of university life on their own lives? How did the university institution change after the implementation of an affirmative action law? Upon entering this Higher Education school black students show an increasing range of expectations towards their own career and future opportunities and report their own strategies for studying and continuing within the academic institution.Este trabalho tem como temática central a análise das experiências vividas pelos alunos ingressantes nos Vestibulares 2003 e 2004 na Escola Superior de Desenho Industrial - ESDI - através da implementação da modalidade de cotas raciais, determinada a partir da promulgação das leis número 3.708/01 e 4.151/03 uma vez que a presença de estudantes negros na instituição apresentava-se, até então, incipiente. Através de pesquisa empírica e interpretação quantitativa e qualitativa dos dados sobre esta experiência pioneira no Ensino Superior, o trabalho busca traçar o perfil destes jovens e as motivações que os levaram a escolher a carreira de design, considerada pela sociedade como de alto prestígio. As experiências vividas pelos estudantes negros - pretos e pardos - a partir de sua entrada em uma universidade pública, seu posicionamento a respeito da lei e o impacto da entrada na universidade em suas vidas compõem a análise realizada. Para além da superação da barreira do acesso, o trabalho identifica as estratégias de permanência em curso e as mudanças observadas na instituição e no campo do design. Os jovens negros, a partir do ingresso e permanência na universidade, demonstram ampliação de suas expectativas e projetos futuros, relatam possibilidades de transformação em relação ao mercado de trabalho e comunicam formas de estar e permanecer na ESDI.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoOliveira, Iolanda deCPF:00877866622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790146Y5Sacramento, Mônica Pereira do2021-03-10T19:10:07Z2008-12-122021-03-10T19:10:07Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17194porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:10:07Zoai:app.uff.br:1/17194Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:10:07Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
title Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
spellingShingle Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
Sacramento, Mônica Pereira do
Educação
Discriminação na educação
Política educacional
Negro
Política governamental
Programa de ação afirmativa
Relações raciais
Ensino Superior
Integração racial
Discriminação na educação
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
title_full Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
title_fullStr Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
title_full_unstemmed Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
title_sort Ação afirmativa : o impacto da política de cotas na ESDI (Escola Superior de Desenho Industrial - UERJ)
author Sacramento, Mônica Pereira do
author_facet Sacramento, Mônica Pereira do
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Iolanda de
CPF:00877866622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790146Y5
dc.contributor.author.fl_str_mv Sacramento, Mônica Pereira do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Discriminação na educação
Política educacional
Negro
Política governamental
Programa de ação afirmativa
Relações raciais
Ensino Superior
Integração racial
Discriminação na educação
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Discriminação na educação
Política educacional
Negro
Política governamental
Programa de ação afirmativa
Relações raciais
Ensino Superior
Integração racial
Discriminação na educação
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The current paper will focus on the impact of the racial and social quota system on senior black students from the competitive entrance exam (Vestibular) of ESDI (Superior School of Design) over the academic years 2003-2004, as well as on this school institution itself, where the presence of black students used to be nearly negligible before the implementation of an affirmative action law by the Brazilian government. Through empirical research, quantitative and qualitative interpretation of all collected data about this pioneering experience in the Brazilian Higher Education Institution system, the current study aims at portraying these young students, as well as determining the motivations that led them to choose a career in design, a highly respected university branch, which was almost limited to people from a wealthy background until few years ago. What kind of experience did these black and biracial students have upon entering a public university? How do they evaluate affirmative action policies? Which is the impact of university life on their own lives? How did the university institution change after the implementation of an affirmative action law? Upon entering this Higher Education school black students show an increasing range of expectations towards their own career and future opportunities and report their own strategies for studying and continuing within the academic institution.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-12
2021-03-10T19:10:07Z
2021-03-10T19:10:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17194
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838720539230208