O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18686 |
Resumo: | This study aims to investigate the role of the teacher-student interaction in the development of learners´ autonomy in the context of distance learning. In order to explore this question, the investigation is based on a theoretical framework concerning the following issues: distance learning, distance language learning, autonomy in education and the teaching-learning process from a sociocultural perspective. The methodology followed the qualitative paradigm and the research was carried out with teachers and students as participants in an online English course. The instruments of analysis consisted of e-mail exchanges between teachers and students as well as interviews with the teachers who were involved in the process. The units of analysis are drawn from Pragmatics, with special focus on the concepts of Speech Acts, Adjacency Pairs and Politeness. The results have suggested that the dialogical nature of the teacher-student interactions via e-mail enables the teacher, in a process of pedagogical mediation, to lead learners to reflect critically upon their learning experiences in the course, preparing them to take more control over their studies in a more committed, thus potentially autonomous attitude towards their learning processes. |
id |
UFF-2_72b90a8de80dac32d22d413234d5ae95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18686 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distânciaEnsino a distânciaInteração educador-educandoAutonomia na educaçãoPragmáticaEstratégias de ensino-aprendizagemDistance learningInteractionAutonomyPragmaticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis study aims to investigate the role of the teacher-student interaction in the development of learners´ autonomy in the context of distance learning. In order to explore this question, the investigation is based on a theoretical framework concerning the following issues: distance learning, distance language learning, autonomy in education and the teaching-learning process from a sociocultural perspective. The methodology followed the qualitative paradigm and the research was carried out with teachers and students as participants in an online English course. The instruments of analysis consisted of e-mail exchanges between teachers and students as well as interviews with the teachers who were involved in the process. The units of analysis are drawn from Pragmatics, with special focus on the concepts of Speech Acts, Adjacency Pairs and Politeness. The results have suggested that the dialogical nature of the teacher-student interactions via e-mail enables the teacher, in a process of pedagogical mediation, to lead learners to reflect critically upon their learning experiences in the course, preparing them to take more control over their studies in a more committed, thus potentially autonomous attitude towards their learning processes.Este estudo tem por objetivo investigar o papel da interação professor-aluno, no desenvolvimento da autonomia do aprendiz, no contexto de ensino a distância. Para explorar essa questão, a investigação se baseia em um referencial teórico, relacionado à educação a distância de um modo geral, ao ensino de línguas a distância, à questão da autonomia na educação e ao processo de ensino-aprendizagem, a partir da visão sociointeracional. A metodologia do estudo se enquadra no paradigma qualitativo. A pesquisa foi realizada com alunos e professores de um curso de inglês a distância, tendo como instrumentos a análise de trocas de mensagens, via correio eletrônico, entre professores e alunos e também entrevistas, com os professores participantes. As unidades de análise utilizadas advém da pragmática, focando, especificamente, a teoria dos atos da fala, os pares adjacentes e a teoria da polidez. Os resultados sugerem que o caráter dialógico das interações professor-aluno, via e-mail, propicia ao professor, em um processo de mediação pedagógica, levar o aluno à reflexão crítica de suas experiências de aprendizado no curso, preparando-o para assumir, de forma mais comprometida e, portanto, potencialmente mais autônoma, o controle da própria aprendizagem.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasVereza, Solange CoelhoCPF:56389756422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781522P3Tavares, Kátia Cristina do AmaralCPF:64650090822Silveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Vidal, Rejane TeixeiraCPF:10980750022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4Castro, Giselle Trajano Ignacio2021-03-10T20:45:16Z2010-01-082021-03-10T20:45:16Z2009-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18686porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:16Zoai:app.uff.br:1/18686Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:05:29.594371Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
title |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
spellingShingle |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância Castro, Giselle Trajano Ignacio Ensino a distância Interação educador-educando Autonomia na educação Pragmática Estratégias de ensino-aprendizagem Distance learning Interaction Autonomy Pragmatics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
title_full |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
title_fullStr |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
title_full_unstemmed |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
title_sort |
O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância |
author |
Castro, Giselle Trajano Ignacio |
author_facet |
Castro, Giselle Trajano Ignacio |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vereza, Solange Coelho CPF:56389756422 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781522P3 Tavares, Kátia Cristina do Amaral CPF:64650090822 Silveira, Maria Elisa Knust CPF:10140987222 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2 Vidal, Rejane Teixeira CPF:10980750022 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Giselle Trajano Ignacio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino a distância Interação educador-educando Autonomia na educação Pragmática Estratégias de ensino-aprendizagem Distance learning Interaction Autonomy Pragmatics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Ensino a distância Interação educador-educando Autonomia na educação Pragmática Estratégias de ensino-aprendizagem Distance learning Interaction Autonomy Pragmatics CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This study aims to investigate the role of the teacher-student interaction in the development of learners´ autonomy in the context of distance learning. In order to explore this question, the investigation is based on a theoretical framework concerning the following issues: distance learning, distance language learning, autonomy in education and the teaching-learning process from a sociocultural perspective. The methodology followed the qualitative paradigm and the research was carried out with teachers and students as participants in an online English course. The instruments of analysis consisted of e-mail exchanges between teachers and students as well as interviews with the teachers who were involved in the process. The units of analysis are drawn from Pragmatics, with special focus on the concepts of Speech Acts, Adjacency Pairs and Politeness. The results have suggested that the dialogical nature of the teacher-student interactions via e-mail enables the teacher, in a process of pedagogical mediation, to lead learners to reflect critically upon their learning experiences in the course, preparing them to take more control over their studies in a more committed, thus potentially autonomous attitude towards their learning processes. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-31 2010-01-08 2021-03-10T20:45:16Z 2021-03-10T20:45:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18686 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18686 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823657004040192 |