O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Giselle Trajano Ignacio
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18686
Resumo: This study aims to investigate the role of the teacher-student interaction in the development of learners´ autonomy in the context of distance learning. In order to explore this question, the investigation is based on a theoretical framework concerning the following issues: distance learning, distance language learning, autonomy in education and the teaching-learning process from a sociocultural perspective. The methodology followed the qualitative paradigm and the research was carried out with teachers and students as participants in an online English course. The instruments of analysis consisted of e-mail exchanges between teachers and students as well as interviews with the teachers who were involved in the process. The units of analysis are drawn from Pragmatics, with special focus on the concepts of Speech Acts, Adjacency Pairs and Politeness. The results have suggested that the dialogical nature of the teacher-student interactions via e-mail enables the teacher, in a process of pedagogical mediation, to lead learners to reflect critically upon their learning experiences in the course, preparing them to take more control over their studies in a more committed, thus potentially autonomous attitude towards their learning processes.
id UFF-2_72b90a8de80dac32d22d413234d5ae95
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18686
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distânciaEnsino a distânciaInteração educador-educandoAutonomia na educaçãoPragmáticaEstratégias de ensino-aprendizagemDistance learningInteractionAutonomyPragmaticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis study aims to investigate the role of the teacher-student interaction in the development of learners´ autonomy in the context of distance learning. In order to explore this question, the investigation is based on a theoretical framework concerning the following issues: distance learning, distance language learning, autonomy in education and the teaching-learning process from a sociocultural perspective. The methodology followed the qualitative paradigm and the research was carried out with teachers and students as participants in an online English course. The instruments of analysis consisted of e-mail exchanges between teachers and students as well as interviews with the teachers who were involved in the process. The units of analysis are drawn from Pragmatics, with special focus on the concepts of Speech Acts, Adjacency Pairs and Politeness. The results have suggested that the dialogical nature of the teacher-student interactions via e-mail enables the teacher, in a process of pedagogical mediation, to lead learners to reflect critically upon their learning experiences in the course, preparing them to take more control over their studies in a more committed, thus potentially autonomous attitude towards their learning processes.Este estudo tem por objetivo investigar o papel da interação professor-aluno, no desenvolvimento da autonomia do aprendiz, no contexto de ensino a distância. Para explorar essa questão, a investigação se baseia em um referencial teórico, relacionado à educação a distância de um modo geral, ao ensino de línguas a distância, à questão da autonomia na educação e ao processo de ensino-aprendizagem, a partir da visão sociointeracional. A metodologia do estudo se enquadra no paradigma qualitativo. A pesquisa foi realizada com alunos e professores de um curso de inglês a distância, tendo como instrumentos a análise de trocas de mensagens, via correio eletrônico, entre professores e alunos e também entrevistas, com os professores participantes. As unidades de análise utilizadas advém da pragmática, focando, especificamente, a teoria dos atos da fala, os pares adjacentes e a teoria da polidez. Os resultados sugerem que o caráter dialógico das interações professor-aluno, via e-mail, propicia ao professor, em um processo de mediação pedagógica, levar o aluno à reflexão crítica de suas experiências de aprendizado no curso, preparando-o para assumir, de forma mais comprometida e, portanto, potencialmente mais autônoma, o controle da própria aprendizagem.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasVereza, Solange CoelhoCPF:56389756422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781522P3Tavares, Kátia Cristina do AmaralCPF:64650090822Silveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Vidal, Rejane TeixeiraCPF:10980750022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4Castro, Giselle Trajano Ignacio2021-03-10T20:45:16Z2010-01-082021-03-10T20:45:16Z2009-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18686porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:16Zoai:app.uff.br:1/18686Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:05:29.594371Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
title O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
spellingShingle O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
Castro, Giselle Trajano Ignacio
Ensino a distância
Interação educador-educando
Autonomia na educação
Pragmática
Estratégias de ensino-aprendizagem
Distance learning
Interaction
Autonomy
Pragmatics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
title_full O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
title_fullStr O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
title_full_unstemmed O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
title_sort O papel da interação professor-aluno no desenvolvimento da autonomia do aprendiz na educação a distância
author Castro, Giselle Trajano Ignacio
author_facet Castro, Giselle Trajano Ignacio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vereza, Solange Coelho
CPF:56389756422
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781522P3
Tavares, Kátia Cristina do Amaral
CPF:64650090822
Silveira, Maria Elisa Knust
CPF:10140987222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2
Vidal, Rejane Teixeira
CPF:10980750022
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Giselle Trajano Ignacio
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino a distância
Interação educador-educando
Autonomia na educação
Pragmática
Estratégias de ensino-aprendizagem
Distance learning
Interaction
Autonomy
Pragmatics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Ensino a distância
Interação educador-educando
Autonomia na educação
Pragmática
Estratégias de ensino-aprendizagem
Distance learning
Interaction
Autonomy
Pragmatics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This study aims to investigate the role of the teacher-student interaction in the development of learners´ autonomy in the context of distance learning. In order to explore this question, the investigation is based on a theoretical framework concerning the following issues: distance learning, distance language learning, autonomy in education and the teaching-learning process from a sociocultural perspective. The methodology followed the qualitative paradigm and the research was carried out with teachers and students as participants in an online English course. The instruments of analysis consisted of e-mail exchanges between teachers and students as well as interviews with the teachers who were involved in the process. The units of analysis are drawn from Pragmatics, with special focus on the concepts of Speech Acts, Adjacency Pairs and Politeness. The results have suggested that the dialogical nature of the teacher-student interactions via e-mail enables the teacher, in a process of pedagogical mediation, to lead learners to reflect critically upon their learning experiences in the course, preparing them to take more control over their studies in a more committed, thus potentially autonomous attitude towards their learning processes.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-31
2010-01-08
2021-03-10T20:45:16Z
2021-03-10T20:45:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18686
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823657004040192