EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/20718 |
Resumo: | This paper seeks to investigate, understand and analyze if the environmental perception and awareness that underlie consciousness and the future actions of the individual are associated with the degree of formal environmental education the person receives. The environmental issues in formal education affect the whole person and should provide, to the student, the perception that not only raises awareness, but mainly that aware to change their attitudes and provide new knowledges and interests about not only local and regional environmental problems, such as those affecting the world. In this sense, a diagnosis was made, through the case study methodology of a qualitative nature with extensive literature review done in the Scielo, the portal Capes in Scopus using the key words: environment and environmental education and in other sources specific literature, with a questionaire and subsequent data analysis in order to investigate the effectiveness of the teaching of environmental education in the perspective of building a critical view on Environment and influence in everyday praxis of social actors in Higher Education of Industrial Maintenance Technology, Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense campus Goytacazes Campos/RJ/Center. |
id |
UFF-2_db780d808e9657f152f314bc74068043 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/20718 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.EFFECTIVENESS OF TEACHING ENVIRONMENTAL EDUCATION: A case study at the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense, campus Campos dos Goytacazes-Center.Educação. Educação AmbientalConsciência AmbientalCurso Superior de TecnologiaEducationEnvironmental EducationEnvironmental consciousnessCourse of TechnologyCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis paper seeks to investigate, understand and analyze if the environmental perception and awareness that underlie consciousness and the future actions of the individual are associated with the degree of formal environmental education the person receives. The environmental issues in formal education affect the whole person and should provide, to the student, the perception that not only raises awareness, but mainly that aware to change their attitudes and provide new knowledges and interests about not only local and regional environmental problems, such as those affecting the world. In this sense, a diagnosis was made, through the case study methodology of a qualitative nature with extensive literature review done in the Scielo, the portal Capes in Scopus using the key words: environment and environmental education and in other sources specific literature, with a questionaire and subsequent data analysis in order to investigate the effectiveness of the teaching of environmental education in the perspective of building a critical view on Environment and influence in everyday praxis of social actors in Higher Education of Industrial Maintenance Technology, Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense campus Goytacazes Campos/RJ/Center.te trabalho procura investigar, conhecer e analisar se a percepção ambiental e a sensibilização que fundamentam a consciência e as futuras ações do indivíduo estão associadas ao grau de educação ambiental (formal) que a pessoa recebe. A temática ambiental na educação formal afeta a totalidade da pessoa e deve possibilitar ao aluno a percepção que não só o sensibilize, mas, principalmente, que o conscientize a modificar suas atitudes e proporcione novos conhecimentos e interesses sobre os problemas ambientais não só locais e regionais, como os que atingem o mundo. Neste sentido, foi realizado um diagnóstico, por meio da metodologia de estudo de caso, de natureza qualitativa com extensa revisão de literatura feita nas bases Scielo, no portal da Capes, no Scopus usando as palavras chaves: environment e environmental education e nas demais referências bibliográficas específicas, com aplicação de questionário e, posterior análise dos dados com o objetivo de investigar a efetividade do ensino da Educação Ambiental na perspectiva da construção de uma visão crítica sobre o Meio Ambiente e a influência na práxis cotidiana dos atores sociais do Ensino Superior de Tecnologia de Manutenção Industrial, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes/RJ/Centro.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalEigenheer, Emílio MacielCPF:70989977722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721981Y6Gomes, Eduardo RodriguesCPF:50025052122Costa, Renata de Sá Osborne daCPF:45565576722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790951D4Carneiro, Eliane Paravidino2021-03-10T20:51:01Z2014-11-012021-03-10T20:51:01Z2013-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20718porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:01Zoai:app.uff.br:1/20718Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:51:01Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. EFFECTIVENESS OF TEACHING ENVIRONMENTAL EDUCATION: A case study at the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense, campus Campos dos Goytacazes-Center. |
title |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. |
spellingShingle |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. Carneiro, Eliane Paravidino Educação. Educação Ambiental Consciência Ambiental Curso Superior de Tecnologia Education Environmental Education Environmental consciousness Course of Technology CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. |
title_full |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. |
title_fullStr |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. |
title_full_unstemmed |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. |
title_sort |
EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro. |
author |
Carneiro, Eliane Paravidino |
author_facet |
Carneiro, Eliane Paravidino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Eigenheer, Emílio Maciel CPF:70989977722 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721981Y6 Gomes, Eduardo Rodrigues CPF:50025052122 Costa, Renata de Sá Osborne da CPF:45565576722 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790951D4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Eliane Paravidino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Educação Ambiental Consciência Ambiental Curso Superior de Tecnologia Education Environmental Education Environmental consciousness Course of Technology CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
topic |
Educação. Educação Ambiental Consciência Ambiental Curso Superior de Tecnologia Education Environmental Education Environmental consciousness Course of Technology CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
This paper seeks to investigate, understand and analyze if the environmental perception and awareness that underlie consciousness and the future actions of the individual are associated with the degree of formal environmental education the person receives. The environmental issues in formal education affect the whole person and should provide, to the student, the perception that not only raises awareness, but mainly that aware to change their attitudes and provide new knowledges and interests about not only local and regional environmental problems, such as those affecting the world. In this sense, a diagnosis was made, through the case study methodology of a qualitative nature with extensive literature review done in the Scielo, the portal Capes in Scopus using the key words: environment and environmental education and in other sources specific literature, with a questionaire and subsequent data analysis in order to investigate the effectiveness of the teaching of environmental education in the perspective of building a critical view on Environment and influence in everyday praxis of social actors in Higher Education of Industrial Maintenance Technology, Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense campus Goytacazes Campos/RJ/Center. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-09 2014-11-01 2021-03-10T20:51:01Z 2021-03-10T20:51:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20718 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1807838689156399104 |