A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, João Batista Pereira
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17587
Resumo: This research constitutes a study about the School Council in the educational system of Vitória, state of Espírito Santo. It is an study based on the school quotidian, having as focus the experience of the School Council, understanding it as an instance where parents, educators, pupils and community decide and manage the school collectively. The study evidences the possibilities and the limits of the School Council by the rescue of its history and the analysis of its quotidian practices, opening up a reflection about democracy in this quotidian and power relationship in this spaces/times. It is an analysis that was subsidised by act books, odd documents, legislation, official correspondence, besides the verbal history through the depositions of diverse involved citizen in the School Council, all this constituting the methodological resources. The results had disclosed some nuances of democracy in the school quotidian and had still indicated that the School Council constitutes itself as a valuable instrument in the construction of the democratic management of the public school.
id UFF-2_f257bef4fed0596ae481027b914ed9d7
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17587
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ESEscolaComunidade e escolaDemocratização na educaçãoEscola municipalGestão escolarGestão democráticaCotidiano escolarConselhos de escolaParticipaçãoRepresentatividadeBrasilVitória (ES)School councilDemocratic managementSchool quotidianParticipationRepresentationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research constitutes a study about the School Council in the educational system of Vitória, state of Espírito Santo. It is an study based on the school quotidian, having as focus the experience of the School Council, understanding it as an instance where parents, educators, pupils and community decide and manage the school collectively. The study evidences the possibilities and the limits of the School Council by the rescue of its history and the analysis of its quotidian practices, opening up a reflection about democracy in this quotidian and power relationship in this spaces/times. It is an analysis that was subsidised by act books, odd documents, legislation, official correspondence, besides the verbal history through the depositions of diverse involved citizen in the School Council, all this constituting the methodological resources. The results had disclosed some nuances of democracy in the school quotidian and had still indicated that the School Council constitutes itself as a valuable instrument in the construction of the democratic management of the public school.Constitui um estudo sobre os Conselhos de Escola na Rede Municipal de Vitória-ES, uma pesquisa que se insere no campo do cotidiano escolar, tendo como foco a experiência do Conselho de Escola, compreendendo-o como uma instância em que pais, trabalhadores em educação, alunos e comunidade decidem e administram coletivamente. Evidencia as possibilidades e os limites do Conselho de Escola por meio do resgate da história e análise de práticas cotidianas desses órgãos colegiados, o que permitiu uma reflexão acerca do democrático no cotidiano escolar e das relações de poder que se manifestam nesses espaços/tempo. É uma análise que foi subsidiada por livros de atas, documentos avulsos legislações, correspondências oficiais , além da história oral com depoimentos de diversos sujeitos envolvidos em Conselhos de Escola, constituindo, assim, os recursos metodológicos. Os resultados revelaram algumas nuanças da democracia no cotidiano escolar e indicaram ainda que o Conselho de Escola se constitui como um instrumento valioso na construção da gestão democrática da escola pública.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBastos, João BaptistaCPF:06828973615Monlevade, João Antônio Cabral deCPF:05331935168Fortuna, Maria Lucia de AbrantesCPF:27780511715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769491J9Azevedo, Joanir Gomes deCPF:03684865320http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4772078E6Alves, João Batista Pereira2021-03-10T20:42:08Z2007-11-142021-03-10T20:42:08Z2005-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17587porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:08Zoai:app.uff.br:1/17587Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:42:08Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
title A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
spellingShingle A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
Alves, João Batista Pereira
Escola
Comunidade e escola
Democratização na educação
Escola municipal
Gestão escolar
Gestão democrática
Cotidiano escolar
Conselhos de escola
Participação
Representatividade
Brasil
Vitória (ES)
School council
Democratic management
School quotidian
Participation
Representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
title_full A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
title_fullStr A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
title_full_unstemmed A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
title_sort A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
author Alves, João Batista Pereira
author_facet Alves, João Batista Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bastos, João Baptista
CPF:06828973615
Monlevade, João Antônio Cabral de
CPF:05331935168
Fortuna, Maria Lucia de Abrantes
CPF:27780511715
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769491J9
Azevedo, Joanir Gomes de
CPF:03684865320
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4772078E6
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, João Batista Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Comunidade e escola
Democratização na educação
Escola municipal
Gestão escolar
Gestão democrática
Cotidiano escolar
Conselhos de escola
Participação
Representatividade
Brasil
Vitória (ES)
School council
Democratic management
School quotidian
Participation
Representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Escola
Comunidade e escola
Democratização na educação
Escola municipal
Gestão escolar
Gestão democrática
Cotidiano escolar
Conselhos de escola
Participação
Representatividade
Brasil
Vitória (ES)
School council
Democratic management
School quotidian
Participation
Representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research constitutes a study about the School Council in the educational system of Vitória, state of Espírito Santo. It is an study based on the school quotidian, having as focus the experience of the School Council, understanding it as an instance where parents, educators, pupils and community decide and manage the school collectively. The study evidences the possibilities and the limits of the School Council by the rescue of its history and the analysis of its quotidian practices, opening up a reflection about democracy in this quotidian and power relationship in this spaces/times. It is an analysis that was subsidised by act books, odd documents, legislation, official correspondence, besides the verbal history through the depositions of diverse involved citizen in the School Council, all this constituting the methodological resources. The results had disclosed some nuances of democracy in the school quotidian and had still indicated that the School Council constitutes itself as a valuable instrument in the construction of the democratic management of the public school.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-01
2007-11-14
2021-03-10T20:42:08Z
2021-03-10T20:42:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17587
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838714575978496