Science, the history of science and its instruction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Altman, Cristina
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/506
Resumo: The article proposes that the perceived gap between the scientific linguistic practice and its historical path must be overcome and that it is in the language sciences teaching situation that this connection can be re-established in a privileged way. The term ‘linguistics’ in the text refers to both the vast knowledge that men produced about the nature of human language and their languages, as well as to the introductory discipline offered in the Language and Literature undergraduate schools. Basing on general principles shared by contemporary linguistic historiographers, we suggest some guidelines that can subsidize language sciences education.
id UFF-4_d0a67318b6c5700fb108ec90d16f79bc
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/506
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Science, the history of science and its instructionA ciência, a história da ciência e o seu ensinoHistoriography of LinguisticsLinguistics teachingLinguistics manuals.Historiografia Linguísticaensino da Linguísticamanuais de Linguística.The article proposes that the perceived gap between the scientific linguistic practice and its historical path must be overcome and that it is in the language sciences teaching situation that this connection can be re-established in a privileged way. The term ‘linguistics’ in the text refers to both the vast knowledge that men produced about the nature of human language and their languages, as well as to the introductory discipline offered in the Language and Literature undergraduate schools. Basing on general principles shared by contemporary linguistic historiographers, we suggest some guidelines that can subsidize language sciences education.O artigo propõe que a descontinuidade percebida entre a prática científica em Linguística e sua trajetória histórica deva ser superada e que é em uma situação de ensino que essa conexão pode, de forma privilegiada, se restabelecer. Entendendo o termo ‘linguística’ de forma ampla, tanto como o conhecimento produzido pelo homem sobre a linguagem e as línguas, quanto como disciplina introdutória e obrigatória da formação em Letras, sugerem-se algumas diretrizes que podem subsidiar seu ensino, a partir de princípios gerais compartilhados pelos historiógrafos da linguística.Liceu Literário Português2021-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/50610.18364/rc.2021nEsp.506Confluência; 2021: Commemorative issue of the 30th anniversary of the foundation of Confluencia; 233-257Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-2572317-41531415-740310.18364/rc.v1iEspreponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/506/290Copyright (c) 2021 Cristina Altmaninfo:eu-repo/semantics/openAccessAltman, Cristina2024-01-13T16:45:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/506Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2024-01-13T16:45:02Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Science, the history of science and its instruction
A ciência, a história da ciência e o seu ensino
title Science, the history of science and its instruction
spellingShingle Science, the history of science and its instruction
Altman, Cristina
Historiography of Linguistics
Linguistics teaching
Linguistics manuals.
Historiografia Linguística
ensino da Linguística
manuais de Linguística.
title_short Science, the history of science and its instruction
title_full Science, the history of science and its instruction
title_fullStr Science, the history of science and its instruction
title_full_unstemmed Science, the history of science and its instruction
title_sort Science, the history of science and its instruction
author Altman, Cristina
author_facet Altman, Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Altman, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Historiography of Linguistics
Linguistics teaching
Linguistics manuals.
Historiografia Linguística
ensino da Linguística
manuais de Linguística.
topic Historiography of Linguistics
Linguistics teaching
Linguistics manuals.
Historiografia Linguística
ensino da Linguística
manuais de Linguística.
description The article proposes that the perceived gap between the scientific linguistic practice and its historical path must be overcome and that it is in the language sciences teaching situation that this connection can be re-established in a privileged way. The term ‘linguistics’ in the text refers to both the vast knowledge that men produced about the nature of human language and their languages, as well as to the introductory discipline offered in the Language and Literature undergraduate schools. Basing on general principles shared by contemporary linguistic historiographers, we suggest some guidelines that can subsidize language sciences education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/506
10.18364/rc.2021nEsp.506
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/506
identifier_str_mv 10.18364/rc.2021nEsp.506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/506/290
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cristina Altman
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cristina Altman
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2021: Commemorative issue of the 30th anniversary of the foundation of Confluencia; 233-257
Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257
Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257
Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257
Confluência; 2021: Número comemorativo dos 30 anos de fundação da revista Confluência; 233-257
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.v1iEsp
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705459379142656