Educación de Campo y Etnomodelación: saberes émicos en el cultivo del maíz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Luana Oliveira Moreira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Madruga, Zulma Elizabete de Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13287
Resumo: This article aims to investigate the emic knowledge of a farmer, in corn cultivation, during the development of a pedagogical proposal based on Ethnomodelling. The article is part of the results of a dissertation of the Graduate Program in Education in Science and Mathematics at the State University of Santa Cruz (UESC). The research participants were 22 students of the 3rd year of high school, from a State School of Bahia, located in the municipality of Laje-BA, characterized as Escola do Campo, and a 322 farmer from the local community. The data were produced from an interview with the farmer. Data analysis was carried out through Content Analysis, with the construction of emerging categories: local knowledge - emic knowledge; and, in search of a glocal relationship – dialogic knowledge. The results showed that the knowledge and practices of the farmer (emics) are loaded with aspects related to Mathematics, and in addition, other discussions gained prominence, which indicate a movement of glocalization. In addition, there is a need to propose actions that favor the recognition of knowledge from the groups to which students belong, which is fundamental for the construction of peasant identity.
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spelling Educación de Campo y Etnomodelación: saberes émicos en el cultivo del maízField Education and Ethnomodelling: emic knowledge in corn cultivationEducação do Campo e Etnomodelagem: saberes êmicos no cultivo do milhoThis article aims to investigate the emic knowledge of a farmer, in corn cultivation, during the development of a pedagogical proposal based on Ethnomodelling. The article is part of the results of a dissertation of the Graduate Program in Education in Science and Mathematics at the State University of Santa Cruz (UESC). The research participants were 22 students of the 3rd year of high school, from a State School of Bahia, located in the municipality of Laje-BA, characterized as Escola do Campo, and a 322 farmer from the local community. The data were produced from an interview with the farmer. Data analysis was carried out through Content Analysis, with the construction of emerging categories: local knowledge - emic knowledge; and, in search of a glocal relationship – dialogic knowledge. The results showed that the knowledge and practices of the farmer (emics) are loaded with aspects related to Mathematics, and in addition, other discussions gained prominence, which indicate a movement of glocalization. In addition, there is a need to propose actions that favor the recognition of knowledge from the groups to which students belong, which is fundamental for the construction of peasant identity.Este artigo objetiva investigar os saberes êmicos de um agricultor, no cultivo do milho, durante o desenvolvimento de uma proposta pedagógica com base na Etnomodelagem. O artigo é parte dos resultados de uma dissertação do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Os participantes da pesquisa foram 22 estudantes do 3° ano do Ensino Médio, de uma Escola da Rede Estadual da Bahia, localizada no município de Laje-BA, caracterizada como Escola do Campo, e um agricultor da comunidade local. Os dados foram produzidos a partir de entrevista com o agricultor. A análise dos dados se deu por meio da Análise de Conteúdo, sendo construídas as categorias emergentes: saberes locais - conhecimentos êmicos; e, em busca de uma relação glocal – conhecimentos dialógicos. Os resultados mostraram que os saberes e fazeres do agricultor (êmicos) são carregados de aspectos relacionados com a Matemática, e para além, outras discussões ganharam destaque, as quais indicam um movimento de glocalização. Ademais, há necessidade de propor ações que favoreçam o reconhecimento dos conhecimentos provenientes dos grupos dos quais os estudantes fazem parte, sendo fundamental para a construção da identidade camponesa.Este artículo tiene como objetivo investigar el conocimiento émico de un agricultor, en el cultivo del maíz, durante el desarrollo de una propuesta pedagógica basada en la Etnomodelación. El artículo es parte de los resultados de una disertación del Programa de Posgrado en Educación en Ciencias y Matemáticas de la Universidad Estatal de Santa Cruz (UESC). Los participantes de la investigación fueron 22 alumnos del 3º año de la Enseñanza Media, de una Escuela Estadual de Bahía, ubicada en el municipio de Laje-BA, caracterizada como Escola do Campo, y un agricultor de la comunidad local. Los datos se produjeron a partir de una entrevista con el agricultor. El análisis de datos se realizó a través del Análisis de Contenido, con la construcción de categorías emergentes: conocimiento local - conocimiento émico; y, en busca de una relación glocal – conocimiento dialógico. Los resultados mostraron que los saberes y prácticas del agricultor (emics) están cargados de aspectos relacionados con las Matemáticas, y además, ganaron protagonismo otras discusiones, que indican un movimiento de glocalización. Además, existe la necesidad de proponer acciones que favorezcan el reconocimiento de saberes por parte de los grupos a los que pertenecen los estudiantes, lo cual es fundamental para la construcción de la identidad campesina.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1328710.36661/2595-4520.2022v5n5.13287Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 5 (2022): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: I Congresso Internacional de Educação em Ciências e Matemática – II Simpósio do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS; 321-3362595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13287/8694Jesus, Luana Oliveira Moreira deMadruga, Zulma Elizabete de Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-24T18:54:36Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13287Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-04-24T18:54:36Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
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