El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ana Raquel Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Paz, Fábio Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155
Resumo: The Supervised Internship is a fundamental curricular component in the construction of the identity and knowledge of the teaching profession in Degrees. In this sense, the present work aims to discuss the Supervised Internship in the area of Physics of the Degree in Rural Education (LEDOC) in the period of the Pandemic. The work was developed through field research with a qualitative and exploratory approach, having as a data collection instrument a questionnaire applied to students who performed the internship in the Physics area of the LEDOC course. The result of this study allows us to infer that the internship in the LEDOC Course is an essential learning process for academics to face the challenges of their training. In the remote period, the methodologies used by residents are characterized by the expository method with variations in teaching techniques. Finally, the study shows that the regent students felt difficulties due to the remote format of the supervised internship.
id UFFS-2_e1c6e83352ddbcb6a10d990fdcc1e5fe
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13155
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemiaThe supervised internship and physics teaching: teacher training in the field education course in pandemic timesO estágio supervisionado e o ensino de física: a formação docente no curso de educação do campo em tempos de pandemiaThe Supervised Internship is a fundamental curricular component in the construction of the identity and knowledge of the teaching profession in Degrees. In this sense, the present work aims to discuss the Supervised Internship in the area of Physics of the Degree in Rural Education (LEDOC) in the period of the Pandemic. The work was developed through field research with a qualitative and exploratory approach, having as a data collection instrument a questionnaire applied to students who performed the internship in the Physics area of the LEDOC course. The result of this study allows us to infer that the internship in the LEDOC Course is an essential learning process for academics to face the challenges of their training. In the remote period, the methodologies used by residents are characterized by the expository method with variations in teaching techniques. Finally, the study shows that the regent students felt difficulties due to the remote format of the supervised internship.O Estágio Supervisionado é um componente curricular fundamental na construção da identidade e os saberes da profissão docente nas Licenciaturas. Nesse sentido, o presente trabalho tem como objetivo discutir o Estágio Supervisionado na área de Física do Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC) no período da pandemia. O trabalho foi desenvolvido por meio de pesquisa de campo com abordagem qualitativa e exploratória, tendo como instrumento de coleta de dados um questionário aplicado aos discentes que realizaram o estágio na área de Física do curso LEDOC. O resultado desse estudo permite inferir que o estágio no Curso LEDOC é um processo de aprendizagem indispensável para os acadêmicos enfrentarem os desafios de sua formação. No período remoto as metodologias utilizadas pelos residentes se caracterizam pelo método expositivo com variações das técnicas de ensino. Por fim, o estudo evidencia que os alunos regentes sentiram dificuldades pelo formato remoto do estágio supervisionado, haja vista a condição material e estrutural das escolas do campo e do alunado, cujo acesso à internet e material didático adequado ao contexto pandêmico atreladas a recorrentes problemas históricos, constituem-se como desafios diários ao alunado.Las Prácticas Supervisadas son un componente curricular fundamental en la construcción de la identidad y el conocimiento de la profesión docente en Grados. En ese sentido, el presente trabajo tiene como objetivo discutir la Práctica Supervisada en el área de Física de la Licenciatura en Educación Rural (LEDOC) en el período de la Pandemia. El trabajo se desarrolló a través de una investigación de campo con enfoque cualitativo y exploratorio, teniendo como instrumento de recolección de datos un cuestionario aplicado a los estudiantes que realizaron la pasantía en el área de Física de la carrera LEDOC. El resultado de este estudio permite inferir que la pasantía en el Curso LEDOC es un proceso de aprendizaje fundamental para que los académicos enfrenten los desafíos de su formación. En el período remoto, las metodologías utilizadas por los residentes se caracterizan por el método expositivo con variaciones en las técnicas de enseñanza. Finalmente, el estudio muestra que los estudiantes regentes sintieron dificultades debido al formato remoto de la pasantía supervisada.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1315510.36661/2595-4520.2023v6n1.13155Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 101-1212595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155/8790Copyright (c) 2023 Fábio Soares Paz, Ana Raquel Rodrigues Martins, Alexandre Leite dos Santos Silva, Joane Lopes Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ana Raquel Rodriguesda Paz, Fábio Soares2023-05-09T13:00:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13155Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-05-09T13:00:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
The supervised internship and physics teaching: teacher training in the field education course in pandemic times
O estágio supervisionado e o ensino de física: a formação docente no curso de educação do campo em tempos de pandemia
title El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
spellingShingle El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
Martins, Ana Raquel Rodrigues
title_short El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
title_full El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
title_fullStr El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
title_full_unstemmed El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
title_sort El práctico supervisado y la enseñanza de física: la formación de docentes en el curso de educación de campo en tiempos de pandemia
author Martins, Ana Raquel Rodrigues
author_facet Martins, Ana Raquel Rodrigues
da Paz, Fábio Soares
author_role author
author2 da Paz, Fábio Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ana Raquel Rodrigues
da Paz, Fábio Soares
description The Supervised Internship is a fundamental curricular component in the construction of the identity and knowledge of the teaching profession in Degrees. In this sense, the present work aims to discuss the Supervised Internship in the area of Physics of the Degree in Rural Education (LEDOC) in the period of the Pandemic. The work was developed through field research with a qualitative and exploratory approach, having as a data collection instrument a questionnaire applied to students who performed the internship in the Physics area of the LEDOC course. The result of this study allows us to infer that the internship in the LEDOC Course is an essential learning process for academics to face the challenges of their training. In the remote period, the methodologies used by residents are characterized by the expository method with variations in teaching techniques. Finally, the study shows that the regent students felt difficulties due to the remote format of the supervised internship.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155
10.36661/2595-4520.2023v6n1.13155
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n1.13155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13155/8790
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 101-121
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614174076928