Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793 |
Resumo: | In this dissertation, I explore discourses about (homo)sexualities, informed by the perspective of visual culture studies and queer theory, in particular when addressing issues of education. The locus of investigation is situated in the experience of two online extension courses and one discussion group organized under the premise of reflecting on those themes. Based on dialogues with participants of the courses and the group, constituted mostly with students of an Art Education online undergrad course, I construct queries about the perceived discourses, and also the process of making and living the research. I tell this narrative from the point of view of an apprentice of investigator, bringing my personal experiences and connecting them with the theoretical framework, positioning myself as a subject affected by those studied discourses. Among them, the growing visibility of sexuality and the taboo that keeps up with it; the understanding that (male) homosexuality is essentially bound to gender; the difficulty in dealing with the theme on the classroom, for fear of influencing the students; and the existence of contextual factors that challenge subjects into discussing those issues. |
id |
UFG-2_4621fba79e2aca475135d6eb91521fb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2793 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
GUIMARÃES, Leda Maria de Barroshttp://lattes.cnpq.br/1491866271915819http://lattes.cnpq.br/7580780370259597VAZ, Tales Gubes2014-07-29T16:27:53Z2012-10-152012-05-28VAZ, Tales Gubes. Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793In this dissertation, I explore discourses about (homo)sexualities, informed by the perspective of visual culture studies and queer theory, in particular when addressing issues of education. The locus of investigation is situated in the experience of two online extension courses and one discussion group organized under the premise of reflecting on those themes. Based on dialogues with participants of the courses and the group, constituted mostly with students of an Art Education online undergrad course, I construct queries about the perceived discourses, and also the process of making and living the research. I tell this narrative from the point of view of an apprentice of investigator, bringing my personal experiences and connecting them with the theoretical framework, positioning myself as a subject affected by those studied discourses. Among them, the growing visibility of sexuality and the taboo that keeps up with it; the understanding that (male) homosexuality is essentially bound to gender; the difficulty in dealing with the theme on the classroom, for fear of influencing the students; and the existence of contextual factors that challenge subjects into discussing those issues.Nesta dissertação, exploro discursos sobre (homo)sexualidades, informado pela perspectiva da cultura visual e da teoria queer, em particular pelas suas preocupações com o campo da educação. O lócus da investigação se deu em dois cursos de extensão online e em um grupo de discussões elaborado para refletir sobre a temática. A partir dos diálogos e mediações com os participantes desses cursos, a maioria composta por estudantes de Licenciatura em Artes Visuais na modalidade Educação a Distância, construo indagações acerca dos discursos percebidos e, também, do próprio processo de construção da pesquisa. Narrando a partir do olhar de um pesquisador iniciante, trago experiências pessoais e as conecto com o referencial teórico, me posicionando enquanto sujeito que é afetado pelos discursos estudados. Entre eles, destacam-se a crescente visibilidade da sexualidade e o tabu que a acompanha; o entendimento de que homossexualidade (masculina) está essencialmente vinculada com gênero; a dificuldade de lidar com o tema em sala de aula, por medo de influenciar os estudantes; e a existência de fatores contextuais que desafiam os sujeitos a discutirem essas questões.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao - Tales Gubes Vaz.pdf: 3069886 bytes, checksum: d6eebb2682c840efbe129c7bfc1ef320 (MD5) Previous issue date: 2012-05-28application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5719/Dissertacao%20-%20Tales%20Gubes%20Vaz.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e VisualidadeHomossexualidadeignorânciaqueereducaçãoHomosexualityignorancequeereducationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESPedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão onlineQueer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension coursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao - Tales Gubes Vaz.pdfapplication/pdf3069886http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cb86a6f2-bd08-4a31-951b-02e1b31165bb/downloadd6eebb2682c840efbe129c7bfc1ef320MD51THUMBNAILDissertacao - Tales Gubes Vaz.pdf.jpgDissertacao - Tales Gubes Vaz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3387http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/36964104-b247-4775-9bf0-ea7dd6bf678a/download76566a46aba39a63adbce35da299bc88MD52tde/27932014-07-30 03:23:16.471open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2793http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:23:16Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses |
title |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
spellingShingle |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online VAZ, Tales Gubes Homossexualidade ignorância queer educação Homosexuality ignorance queer education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
title_full |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
title_fullStr |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
title_full_unstemmed |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
title_sort |
Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online |
author |
VAZ, Tales Gubes |
author_facet |
VAZ, Tales Gubes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
GUIMARÃES, Leda Maria de Barros |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1491866271915819 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7580780370259597 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VAZ, Tales Gubes |
contributor_str_mv |
GUIMARÃES, Leda Maria de Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Homossexualidade ignorância queer educação |
topic |
Homossexualidade ignorância queer educação Homosexuality ignorance queer education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Homosexuality ignorance queer education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
In this dissertation, I explore discourses about (homo)sexualities, informed by the perspective of visual culture studies and queer theory, in particular when addressing issues of education. The locus of investigation is situated in the experience of two online extension courses and one discussion group organized under the premise of reflecting on those themes. Based on dialogues with participants of the courses and the group, constituted mostly with students of an Art Education online undergrad course, I construct queries about the perceived discourses, and also the process of making and living the research. I tell this narrative from the point of view of an apprentice of investigator, bringing my personal experiences and connecting them with the theoretical framework, positioning myself as a subject affected by those studied discourses. Among them, the growing visibility of sexuality and the taboo that keeps up with it; the understanding that (male) homosexuality is essentially bound to gender; the difficulty in dealing with the theme on the classroom, for fear of influencing the students; and the existence of contextual factors that challenge subjects into discussing those issues. |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-10-15 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-05-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:27:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VAZ, Tales Gubes. Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793 |
identifier_str_mv |
VAZ, Tales Gubes. Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Cultura Visual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cb86a6f2-bd08-4a31-951b-02e1b31165bb/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/36964104-b247-4775-9bf0-ea7dd6bf678a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d6eebb2682c840efbe129c7bfc1ef320 76566a46aba39a63adbce35da299bc88 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1798044301687521280 |