Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VAZ, Tales Gubes
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793
Resumo: In this dissertation, I explore discourses about (homo)sexualities, informed by the perspective of visual culture studies and queer theory, in particular when addressing issues of education. The locus of investigation is situated in the experience of two online extension courses and one discussion group organized under the premise of reflecting on those themes. Based on dialogues with participants of the courses and the group, constituted mostly with students of an Art Education online undergrad course, I construct queries about the perceived discourses, and also the process of making and living the research. I tell this narrative from the point of view of an apprentice of investigator, bringing my personal experiences and connecting them with the theoretical framework, positioning myself as a subject affected by those studied discourses. Among them, the growing visibility of sexuality and the taboo that keeps up with it; the understanding that (male) homosexuality is essentially bound to gender; the difficulty in dealing with the theme on the classroom, for fear of influencing the students; and the existence of contextual factors that challenge subjects into discussing those issues.
id UFG-2_4621fba79e2aca475135d6eb91521fb4
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2793
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling GUIMARÃES, Leda Maria de Barroshttp://lattes.cnpq.br/1491866271915819http://lattes.cnpq.br/7580780370259597VAZ, Tales Gubes2014-07-29T16:27:53Z2012-10-152012-05-28VAZ, Tales Gubes. Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793In this dissertation, I explore discourses about (homo)sexualities, informed by the perspective of visual culture studies and queer theory, in particular when addressing issues of education. The locus of investigation is situated in the experience of two online extension courses and one discussion group organized under the premise of reflecting on those themes. Based on dialogues with participants of the courses and the group, constituted mostly with students of an Art Education online undergrad course, I construct queries about the perceived discourses, and also the process of making and living the research. I tell this narrative from the point of view of an apprentice of investigator, bringing my personal experiences and connecting them with the theoretical framework, positioning myself as a subject affected by those studied discourses. Among them, the growing visibility of sexuality and the taboo that keeps up with it; the understanding that (male) homosexuality is essentially bound to gender; the difficulty in dealing with the theme on the classroom, for fear of influencing the students; and the existence of contextual factors that challenge subjects into discussing those issues.Nesta dissertação, exploro discursos sobre (homo)sexualidades, informado pela perspectiva da cultura visual e da teoria queer, em particular pelas suas preocupações com o campo da educação. O lócus da investigação se deu em dois cursos de extensão online e em um grupo de discussões elaborado para refletir sobre a temática. A partir dos diálogos e mediações com os participantes desses cursos, a maioria composta por estudantes de Licenciatura em Artes Visuais na modalidade Educação a Distância, construo indagações acerca dos discursos percebidos e, também, do próprio processo de construção da pesquisa. Narrando a partir do olhar de um pesquisador iniciante, trago experiências pessoais e as conecto com o referencial teórico, me posicionando enquanto sujeito que é afetado pelos discursos estudados. Entre eles, destacam-se a crescente visibilidade da sexualidade e o tabu que a acompanha; o entendimento de que homossexualidade (masculina) está essencialmente vinculada com gênero; a dificuldade de lidar com o tema em sala de aula, por medo de influenciar os estudantes; e a existência de fatores contextuais que desafiam os sujeitos a discutirem essas questões.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao - Tales Gubes Vaz.pdf: 3069886 bytes, checksum: d6eebb2682c840efbe129c7bfc1ef320 (MD5) Previous issue date: 2012-05-28application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5719/Dissertacao%20-%20Tales%20Gubes%20Vaz.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e VisualidadeHomossexualidadeignorânciaqueereducaçãoHomosexualityignorancequeereducationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESPedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão onlineQueer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension coursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao - Tales Gubes Vaz.pdfapplication/pdf3069886http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cb86a6f2-bd08-4a31-951b-02e1b31165bb/downloadd6eebb2682c840efbe129c7bfc1ef320MD51THUMBNAILDissertacao - Tales Gubes Vaz.pdf.jpgDissertacao - Tales Gubes Vaz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3387http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/36964104-b247-4775-9bf0-ea7dd6bf678a/download76566a46aba39a63adbce35da299bc88MD52tde/27932014-07-30 03:23:16.471open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2793http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:23:16Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses
title Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
spellingShingle Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
VAZ, Tales Gubes
Homossexualidade
ignorância
queer
educação
Homosexuality
ignorance
queer
education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
title_full Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
title_fullStr Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
title_full_unstemmed Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
title_sort Pedagogia queer, cultura visual e discursos sobre (homo sexualidades em dois cursos de extensão online
author VAZ, Tales Gubes
author_facet VAZ, Tales Gubes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv GUIMARÃES, Leda Maria de Barros
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1491866271915819
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7580780370259597
dc.contributor.author.fl_str_mv VAZ, Tales Gubes
contributor_str_mv GUIMARÃES, Leda Maria de Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Homossexualidade
ignorância
queer
educação
topic Homossexualidade
ignorância
queer
educação
Homosexuality
ignorance
queer
education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.eng.fl_str_mv Homosexuality
ignorance
queer
education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description In this dissertation, I explore discourses about (homo)sexualities, informed by the perspective of visual culture studies and queer theory, in particular when addressing issues of education. The locus of investigation is situated in the experience of two online extension courses and one discussion group organized under the premise of reflecting on those themes. Based on dialogues with participants of the courses and the group, constituted mostly with students of an Art Education online undergrad course, I construct queries about the perceived discourses, and also the process of making and living the research. I tell this narrative from the point of view of an apprentice of investigator, bringing my personal experiences and connecting them with the theoretical framework, positioning myself as a subject affected by those studied discourses. Among them, the growing visibility of sexuality and the taboo that keeps up with it; the understanding that (male) homosexuality is essentially bound to gender; the difficulty in dealing with the theme on the classroom, for fear of influencing the students; and the existence of contextual factors that challenge subjects into discussing those issues.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-10-15
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-05-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:27:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VAZ, Tales Gubes. Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793
identifier_str_mv VAZ, Tales Gubes. Queer pedagogy, visual culture and discourses on (homo)sexualities in two online extension courses. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2793
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Cultura Visual
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cb86a6f2-bd08-4a31-951b-02e1b31165bb/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/36964104-b247-4775-9bf0-ea7dd6bf678a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d6eebb2682c840efbe129c7bfc1ef320
76566a46aba39a63adbce35da299bc88
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044301687521280